کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گردشگری

قلعه چالشتر، میراثی تاریخی بر فراز بام ایران

16 مرداد 1397 ساعت 7:31

يكي از بناهاي بجا مانده از مجموعه بناهاي ارگ چالشتر مربوط به اواخر دوره صفوي تا اواخر دوره قاجار است. از ارزشمندترين بناها و بافت‌هاي قاجاري استان، بناهاي موجود در قلعه چالشتر مي‌باشد كه ازجمله آنها مي‌توان به خانه خدارحم خان و خانه ستوده اشاره كرد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ يكي از بناهاي بجا مانده از مجموعه بناهاي ارگ چالشتر مربوط به اواخر دوره صفوي تا اواخر دوره قاجار است. از ارزشمندترين بناها و بافت‌هاي قاجاري استان، بناهاي موجود در قلعه چالشتر مي‌باشد كه ازجمله آنها مي‌توان به خانه خدارحم خان و خانه ستوده اشاره كرد.

اين بنا در سال ۱۳۲۳ هجري قمري به پايان رسيد و داراي اطاق‌هاي نقاشي، ازاره‌هاي سنگي منقوش، حوض سنگي منقوش و حمام خصوصي مي‌باشد.

سه موزه، آثار سنگي، كار و زندگي، مردم‌شناسي در اين مجموعه قرار داشته و در آنها نمونه‌هايي از آثار سنگي منقوش و كتيبه‌دار و زندگي روستايي و كشاورزي و وسايل و البسه و ابزارآلات مربوطه در آنها به نمايش گذاشته شده است.


اين بنا در تاريخ ۷۷/۷/۲۵ و به شماره ۲۱۰۱ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

قلعه چالشتر بافت قدیمی چالش تر را در خود جای داده است. با آنکه بخش‌های قابل توجهی از برج و باروهای قلعه چالشتر منهدم شده، امروزه خیابان‌های محیط مستطیل شکلی که در مرکز چالشتر قرار گرفته، پیرامون قلعه را به خوبی آشکار کرده است.


در تمامی اسناد مالکیت‌های موجود حد املاک و منازل مسکونی محدوده قلعه و حصار قلعه و نه به شارع عام محدود شده که این موضوع از نظر حقوقی نیز بسیار قابل اهمیت است.

بنابر گفته کهنسالان بومی چالشتر و شواهد موجود و نیز بر پایه بررسی یک عکس هوایی، قلعه دارای ۲۲ برج مدور با چهار دروازه به سوی نافچ، سامان، دهکرد و سورشجان می‌باشد.


قسمت‌های بسیاری از سر در و دروازه‌های موجود بود از بین رفته و بازمانده‌های آن نیز در روند توسعه شتابناک کنونی در معرض خطر انهدام جدی قرار گرفته است.


باروی قلعه‌نما و پوسته‌ای آجرین دارد در بررسی‌های ناشی از تخریب برج و باروهای تپه دو دوره دیوارکشی آشکار است که بنابر شواهد دوره نخست می‌تواند مربوط به دوره صفوی باشد که ترکیب آن خشت و گلی و قطورتر است و پوسته رویی مربوط به دوره قاجار با نمای آجری مغز خشتی دارد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ چالشتر یکی از ناحیه‌های شهرکرد در چهارمحال و بختیاری است و بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت چالشتر ۶٬۷۲۰ نفر (۱٬۶۸۰ خانوار) بوده‌ است.

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 39994

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/39994/قلعه-چالشتر-میراثی-تاریخی-فراز-بام-ایران

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir