کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ظرفیت میزبانی از گردشگران خارجی ؛

حقایقی درباره شعار «رزرو ۷۰ درصدی هتل‌ها»/ ظرفیت تکمیل نیست!

25 مرداد 1395 ساعت 9:00

رئیس سازمان میراث و برخی از گروه‌های هتلی در حالی از رزرو ۷۰ درصدی اتاقها در ۲۰۱۶ خبر می‌دهند که روسای جامعه هتلداران ایران و اتحادیه مشهد از ظرفیت زیر ۵۰ درصدی اشغال اتاق‌ها گله مندند!


به گزارش جهانبین نیوز؛ رئیس سازمان میراث فرهنگی در گزارش وضعیت صنعت گردشگری ایران به رسانه‌ها، همواره از درصد بالای ظرفیت اشغال هتل‌ها خبر می‌دهد؛ مسعود سلطانی‌فر سال گذشته نیز اعلام کرد: «در جلسه‌ای که با اعضای تشکل بخش خصوصی داشتیم، مدیر یکی از گروه‌های هتل‌داری ایران به نام هما در جلسه‌ای عنوان کرد، که ۷۰ درصد ظرفیت گروه‌های هما برای سال ۲۰۱۶ رزرو شده است، که البته خبر خوبی بود، طبق بررسی‌های انجام شده از گروه‌های هتلداری مختلف، گروه هتل‌های لاله در ادامه سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هفتاد و پنج درصد اعلام رزرو داشته است، گروه هتل‌های پارس تا پایان سال ۶۵ الی ۷۰ درصد رزرو داشته‌اند و برای سال ۲۰۱۶ هنوز برآورد نشده است، و مجموعه هتل‌های پارسیان که هتل‌های ۵ ستاره دارند، آمار ۶۵ تا ۷۰ درصد را اعلام کرده‌اند، این در حالی است، که استاندارد رزرو جهانی بین ۵۵ تا ۶۰ درصد است.»

سلطانی‌فر این آمار را به نقل از مدیران گروه‌های هتلداری و فعالان تورهای ورودی به کشور اعلام کرد و این درحالی است که این تصویر مثبت تنها ویژه چند هتل محدود در چند استان کشور آن هم در مدت محدود زمانی است نه در همه سال و نه در همه هتل‌های کشور. اما جمله‌ای که رئیس سازمان میراث فرهنگی آن را تکرار می‌کند این تصویر را به ذهن می‌آورد که همه هتل‌های خوب کشور در همه روزهای سال از اشغال ۷۰ درصدی برخوردارند.

در حالی که او در ادامه صحبت‌هایش اعلام کرده که «ایران از ۱۱۰۰ هتل تنها ۱۴۰ هتل ۴ و ۵ ستاره خوب دارد»، بنابراین آمار ارائه شده را باید محدود به این تعداد هتل در ۵ شهر توریستی ایران دانست که تنها هتل‌های ۵ ستاره آنها و برخی از هتل‌های ۴ ستاره‌شان میزبان گردشگران خارجی است.

این آمار و ارقام از آنجا ناشی می‌شود که در سال ۹۴ علی رحیم‌پور یکی از کارشناسان گردشگری که مدیریت هتل‌های هما را نیز بر عهده داشت در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و هتلداران دیگر از اشغال ۷۰ درصدی هتل‌های هما خبر داد و گفته بود که این هتل‌ها تا پایان سال ۲۰۱۶ پر هستند.

همان زمان، ارائه این آمار برای برخی از هتلداران جای سوال بود اما برخی دیگر به تاسی از هم و شاید برای حمایت از دولتی که تازه وارد بود، هر کدام آمار ظرفیت اشغال هتل‌ها را تا سال ۲۰۱۶ مناسب خواندند اما کسی نگفت که چه تعداد از این هتل‌ها اشغال شده‌اند؟ همه هتلهای یک گروه و یا برخی از آنها؟

اکنون اصلان‌زاده که به جای رحیم‌پور مدیریت گروه هتل‌های هما را به دست گرفته می‌گوید: «من نباید پاسخ گفته‌های دیگران را بدهم هر کسی آمار داده مسئولیت حرفی که زده را باید به عهده بگیرد!» وی در پاسخ به اینکه اکنون در سال ۲۰۱۶ ظرفیت اشغال هتل‌های هما چقدر است می‌گوید: به دست آوردن این آمار به کار کارشناسی زیادی نیاز دارد.

برنامه‌ریزی ها باید تداوم می‌داشت


معمولا گروه‌های هتلداری ظرفیت آمار خود را به درستی اعلام نمی‌کنند یا از حدس و گمان استفاده می‌کنند و یا آن را مستلزم کار کارشناسی لازم می‌دانند درصورتی که مدیر یک گروه هتلداری از اولین آماری که مطلع می‌شود ظرفیت اشغال هتل‌های تحت مدیریتش است. علی رحیم‌پور که اکنون در بخش خصوصی فعالیت می‌کند صحبت‌های خود را بعد از یک سال اصلاح می‌کند و به خبرنگار مهر می‌گوید: منظورم از اشغال هتل‌ها در زمان‌های سیزن بود یعنی سه ماه اول سال و سه ماه پاییز.

او می‌گوید: اگر الان که دیگر سمتی در این گروه هتلی ندارم، درباره هتل‌های هما صحبت کنم کار غیرحرفه‌ای انجام داده‌ام. ولی باید بگویم با آمدن دولت جدید و تغییر تصویر ایران شرکت‌های زیادی آماده فعالیت شدند حتی ۲۸ شرکت برای آوردن تور و سرمایه با ما مذاکره کردند و مهم این بود که اگر برنامه‌ریزی انجام شد، در دوره بعد از من نیز تداوم پیدا می‌کرد.

تب اعلام رزرو بالای اشغال هتل‌های ایران مدتی اپیدمی شده بود و هر یک از گروه‌های هتلی آماری خوش‌بینانه می‌دادند. برخی از کارشناسان گردشگری بر این باور بودند که فعالان تورگردان و یا هتلدار تنها برای حمایت از دولت تازه وارد اعلام رضایتمندی می‌کردند به همین دلیل در محافل صمیمی تصمیم گرفته بودند از آمار بالای رزرو هتل‌ها با روی کار آمدن دولت یازدهم خبر بدهند.

یکی دیگر از گروه‌های هتلداری که اعلام کرد بیش ۷۰ درصد از هتل‌هایش تا ۲۰۱۶ رزرو شده است گروه‌ هتل‌های لاله بود این گروه هتلداری متعلق به شرکت توسعه گردشگری زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی است. غلامحسین حسینی رئیس این شرکت به خبرنگار مهر می‌گوید: در سال ۲۰۱۵ حدود ۷۰ درصد رزرو داشتیم. اما اعلام رزرو هتل صرفا به معنای قطعی شدن نیست. با این وجود وضعیت هتل‌های لاله در سال ۲۰۱۶ بهتر از سال قبل است. ممکن است برخی از رزروها کنسل شود ولی ما میانگین اشغال را اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: از سه ماه اول سال ۲۰۱۶ تا قبل از ماه رمضان وضعیت اشغال هتل‌ها ۶۵ درصد بود در حالی که سال‌های قبل در ماه‌های دی، بهمن و اسفند همیشه ۳۰ درصد اشغال داشتیم. در ماه شهریور نیز ۸۰ درصد ظرفیت اشغال وجود دارد که میانگین آن از ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۶ حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

بررسی‌های میدانی حقایق را رو می‌کند

او به عنوان مدیر یکی از زیرمجموعه‌های سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: این افزایش ضریب اشغال ناشی از حضور گردشگران خارجی است اما در حوزه گردشگری داخلی دلیل خاصی برای افزایش ظرفیت اشغال نمی‌بینیم. نوع مسافران هتل‌های ما متفاوت است در هتل لاله معمولا هیات‌های تجاری و شرکت‌های خارجی اقامت دارند و با این وجود ما میانگین آمار گروه هتلی را ارائه می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه هتل لاله یک هتل دولتی است که از قدیم الایام نیز همیشه میزبان مهمانان دولتی بوده و هست می‌گوید: تنها حدود ۱۵ درصد اقامت‌ها در هتل لاله تهران مربوط به مهمانان دولتی است و بقیه آمار متعلق به گردشگران دیگر است.

گروه هتلی دیگری که اعلام کرد بیش از ۶۵ تا ۷۵ درصد اتاق‌هایش پر است گروه هتل‌های پارسیان بوده که جزئیات دقیق این آمار از سوی مدیران این گروه هتلداری به خبرنگار مهر اعلام نشد و هر گونه اطلاع رسانی در این زمینه را به روابط عمومی بنیاد مستضعفان سپردند چون بنیاد مستضعفان مدیریت این هتلها را بر عهده دارد.

با این وجود بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که مدیران هر یک از این هتل‌ها آماده میزبانی از گردشگران تورهای بزرگ در فصل‌های پیک هستند غیر از هتل پارسیان تهران که همیشه میزبان مهمانان دولتی و غیردولتی بوده است.

نکته قابل تامل اینجاست که رئیس سازمان میراث فرهنگی و مدیریت برخی از گروه‌های هتلی اگرچه سعی می‌کنند که آمار اشغال هتل‌های خود را بالاببرند اما هتلداران مشهد از ظرفیت اشغال هتل‌هایشان ابراز نگرانی می‌کنند تا جایی که محمد قانعی رئیس اتحادیه هتلداران مشهد گفته است که ضریب اشغال هتل‌های این شهر زیر ۵۰ درصد است. این درحالی است که مشهد یکی از مهمترین شهرهای گردشگری ایران از لحاظ جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

با این وجود به نظر می‌رسد بازی با آمار و ارائه آمار نامفهوم از جمله اقداماتی است که برخی از افراد با بیان آن درصدد هستند که به حمایت از دولت یازدهم برآیند بدون توجه به این نکته که اگر یک گروه هتلی اعلام کند اتاق‌هایش رزرو شده، تورگردانان دیگر برای او مسافر نمی‌برند و همین موضوع موجب می‌شود که ناخواسته از مسافران آن هتل کاسته شود.

منافع برخی افراد در اعلام اشغال هتل‌ها است

یکی از این افراد ابراهیم‌پور فرج رئیس جامعه تورگردانان ایران است که در مصاحبه‌های خود معمولا اعلام می‌کند هتل‌ها در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رزرو شده‌اند اما این بار پس از گذشت حدود دو سال از آمدن دولت یازدهم صحبت‌های خود را اصلاح کرده و می‌گوید: منظورم هتل‌های ۵ ستاره خوبی بود که در برخی از شهرها مثل اصفهان یزد و شیراز و تهران قرار دارند این هتل‌ها همیشه در فصل پر مسافر جای خالی ندارند یکی از دلایل آن هم برگزاری همایش‌های مختلف در فصل توریستی این شهرهاست.

اکنون اگر به این صحبت‌ها دقت شود می‌توان فهمید منظور از اشغال هتل‌ها در سال ۲۰۱۶ که مسئولان گردشگری کشور آن را جزو افتخارات دولت عنوان می‌کنند در حقیقت پر بودن برخی از هتل‌های ۵ ستاره خوب در کمتر از ۵ شهر توریستی کشور است. بنابراین نمی‌توان این برداشت را کرد که همه هتل‌های ایران در سال ۲۰۱۶ پر از مسافر خارجی است!

این موضوع را جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران نیز تایید می‌کند و می‌گوید: ضریب اشغال هتل‌های کشور در سال ۲۰۱۶ زیر ۵۰ درصد است. برخی از افراد منافع خود را در این می‌بینند که اعلام کنند هتل‌های کشور پر هستند.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 29959

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/29959/حقایقی-درباره-شعار-رزرو-۷۰-درصدی-هتل-ها-ظرفیت-تکمیل-نیست

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir