کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چغندرقند زمينه‌ساز توليد و اشتغال در کيار

7 آبان 1396 ساعت 12:22

چغندرقند و سيب زميني دو محصول زراعي هستند که سال‌هاي سال است نقش مهم و اثرگذاري را در زمينه توليد و اشتغال مردمان شهرستان کيار ايفا مي‌کنند.


به گزارش جهانبین به نقل از کيار بيدار اين روزها فصل برداشت چغندرقند و سيب زميني در شهرستان کيار است دو محصولي که سال هاي سال است بيشترين وقت و سرمايه کشاورزان شهرستان کيار را به خود اختصاص داده است تا ضمن برداشتن باري از دوش توليد چرخ اقتصاد کشاورزان و کارگران شهرستان کيار را هم بچرخاند.

يکي از کشاورزان که سال جاري اراضي کشاورزي خود را زير کشت چغندر قند برده است به خبرنگار کيار بيدار گفت: کاشت چغندر قند در سال هاي اخير خصوصا در دو سال گذشته که مشکلات کمبود آب فشار بسياري به کشاورزان وارد کرده است با ريسک هاي بسيار بالايي مواجه شده است.

وي گفت: کمبود آب، قيمت بالاي اجاره بهاي زمين هاي کشاورزي، گراني بذر، کود، سم، دستمزد کارگران، ادوات کشاورزي، خطرات ناشي از آفت ها، گرمازدگي، سرمازدگي از جمله مشکلاتي است که يک کشاورز از آغاز فصل کاشت تا پايان فصل برداشت بايد به جان بخرد تا پس از برداشت محصول خود و در صورتي که با مشکل فروش محصول مواجه نشود بتواند هزينه هايي را که نقدا از جيب پرداخت کرده است را جبران نمايد اما نمي توان گفت پس از جبران هزينه ها سودي براي کشاورزان باقي مانده باشد.

وي که خود را علي خوشکام معرفي کرد افزود: در حال حاضر به طور ميانگين از هر هکتار زمين زير کشت چغندر قند ۲۵ تن محصول برداشت مي شود که کارخانه قند محصول توليدي کشاورزان که با عيارهاي ۱۶ به بالا درجه بندي مي شوند را هر کيلو ۳۱۵تومان خريداري مي نمايد که پس از کسر هزينه هاي توليد بيش از ۵۰درصد بهاي محصول توليد شده صرف هزينه هاي توليد مي شود.

بهرامي کارشناس بيمه محصولات کشاورزي در اين خصوص به خبرنگار کيار بيدار گفت: چغندر قند يکي از محصولات کشاورزي است که از آغز کاشت تا زمان برداشت زمينه ساز اشتغال بسياري از افراد جوياي کار و فعليت هست اما اين مساله هم در کاشت چغندر قند نبايد فراموش شود که در سال هايي که با مشکلات آبي روبرو هستيم محصولي نيازمند به آب زياد است.

وي افزود: با توجه به اينکه در کاشت محصولات کشاورزي بايد چند مساله مورد نظر قرار گيرد گفت: ايجاد اشتغال، کمک به عرصه ي توليد، رعايت شرايط حوجود اعم از وضعيت آب و هوا و خاک و نيروي انساني و بازار فروش و... ازجمله مواردي است که بايد مدنظر قرار گيرد و سياست‌گذاري ها بر اين اساس صورت پذيرد.

انتهاي پیام1026ج/ ۵۸۰ک


کد مطلب: 36825

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/36825/چغندرقند-زمينه-ساز-توليد-اشتغال-کيار

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir