کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری در آستانه نهایی شدن

23 بهمن 1397 ساعت 8:40

گام نهایی تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب گندمان در طرح حفاظت از تالاب های ایران برداشته خواهد شد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ در کارگاه دو روزه که در فرهنگسرای شهر بروجن با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کشور و پروژه طرح مدیریت تالاب‌ها، کارشناسان حفاظت محیط زیست، جوامع محلی و ذینفعان، دهیاران روستاهای حاشیه تالاب و نمایندگان دستگاه های این شهر برگزار شد، پس از بررسی های اولیه در کارگروه های مشورتی جلسات قبل و تهیه پیش نویس اولیه این طرح جامع با اعلام نظر دستگاه های مرتبط برای تدوین در کارگاه نهایی آماده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در ارتباط با این سلسله کارگاه‌ها گفت: در گام نخست تحلیل ذینفعان تالاب مورد بررسی قرار گرفت، در گام دوم تهدیدات و مشکلات تالاب گندمان شناسایی، در گام سوم درخت مشکلات ترسیم و راه کارهای مقابله با آنها در پیش نویس اولیه تدوین و در این گام در کارگاه دو روزه پروتکل پایش تالاب در سه سطح، آب و خاک، تنوع زیستی و معیشت جوامع محلی تدوین شده که با تدوین این برنامه دوروزه بیش از ۹۰ درصد کار تدوین برنامه مدیریت تالاب گندمان تکمیل شده است.

احمدی عنوان کرد: با برگزاری کارگاه مشورتی نهایی که در اسفند ماه سال‌جاری برگزار خواهد شد برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب گندمان پس از تصویب در شورای برنامه ریزی استان در سال آینده به مرحله اجرا در خواهد آمد.

شهرام احمدی در پایان با اشاره به اقدامات حفاظت محیط زیست برای احیای تالاب گندمان، بر اهمیت حفظ تالاب ها در زندگی و محیط زیست تأکید داشت و تصریح کرد: نتایج حاصل از احیای تالاب گندمان، جلوگیری از ایجاد کانون گرد و غبار محلی، تقویت منابع آبی زیرزمینی، فراهم شدن سایت پرنده نگری، افزایش تبادلات فکری و فرهنگی با ورود گردشگر و مشاهده گونه های گیاهی جدید به سبب بهبود شرایط در تالاب می باشد.

گفتنی است: تالاب گندمان با حدود ۱۰۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد. این تالاب جزء ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاههای جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 41351

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/41351/تدوین-برنامه-جامع-مدیریت-زیست-بوم-تالاب-گندمان-چهارمحال-بختیاری-آستانه-نهایی-شدن

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir