کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جایگاه واقعی زنان کجاست؟

مطالبات زنان از حضور در ورزشگاه تا حقوق اولیه

28 شهريور 1396 ساعت 10:42

بانوان به‌عنوان بخش مهم و گسترده از جامعه، تاثیر زیادی در پیشبرد اهداف کشور داشته و نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در اداره امور خانواده و جامعه دارند آنان برای تسریع روند تغییر و تحقق هدف‌های توسعه پایدار، می‌توانند مسؤولیت بسیار جدی و مهمی را برعهده گیرند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ بانوان به‌عنوان بخش مهم و گسترده از جامعه، تاثیر زیادی در پیشبرد اهداف کشور داشته و نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در اداره امور خانواده و جامعه دارند آنان برای تسریع روند تغییر و تحقق هدف‌های توسعه پایدار، می‌توانند مسؤولیت بسیار جدی و مهمی را برعهده گیرند.

در جوامع پیشرفته حضور زنان به‌عنوان مقام تصمیم‌گیر یا تصمیم‌ساز سبب فعالیت بیشتر و رسیدگی منطقی به حقوق و خواسته‌های زنان شده‌است، متاسفانه رسیدگی به مطالبات زنان در سطح جهان همواره با مشکلات و کاستی‌های متعددی همراه بوده ولی در کشورهایی که زنان، مسئولیت‌های سنگینی چون ریاست جمهوری، نخست وزیری، رئیس پلیسی و... را عهده‌دار هستند تا حدودی به دغدغه‌ها و مشکلات زنان رسیدگی شده و از گسترش تبعیض و ظلم در خانواده جلوگیری شده‌ است.

زنان خود باید برای رفع مشکلات‌شان اقدام کنند

دکتر نفیسه سادات مظاهری استاد حوزه و دانشگاه پیرامون نقش انقلاب در به فعلیت رساندن توانمندی زنان و همچنین احیای هویت زن در جامعه به جهانبین نیوز؛ گفت: پس از انقلاب اسلامی ایران تاکنون زنان اقدامات و پیشرفت‌های خوب و چشمگیری داشته‌اند و با دانش و توانایی خود و شرکت در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پا نهاده و خواهان ترقی و پیشرفت هستند به‌عنوان مثال زنان از لحاظ ورودی دانشگاه‌ها درصد بیشتری از مردان را به خود اختصاص داده‌اند یا در رشته‌های مهمی همچون وکالت داوطلب و قبولی‌های زنان به مراتب بیشتر از مردان است، ولی متاسفانه در ورود به بازار کار و جامعه از زنان استقبال چندان زیادی نمی‌شود و به‌طور کل جامعه هنوز آمادگی پذیرش آنان را ندارد.

وی افزود: با توجه به قانون اساسی کشور و آموزه‌های دینی و اقداماتی که در اول انقلاب برای حق برابر بین زن و مرد ازجمله انتخاب مرحوم بانو دباغ به‌عنوان اولین فرمانده سپاه شمال‌غرب صورت گرفت باید شاهد این میزان نابرابری در جامعه امروز نباشیم و در بسیاری از قوانین اصلاحات عمده‌ای داشته باشیم چون زنان ما در جامعه رشد کرده‌اند ولی قوانین ما پابه‌پای آن‌ها رشد نکرده‌اند.

مظاهری با اشاره به نحوه برخورد با مطالبات زنان از منظر رهبر انقلاب اشاره و گفت: از نقطه نظر رهبر معظم انقلاب در درجه اول، این زنان هستند که باید برای حل مشکلات قشر خودشان اقدام کنند، جامعه زنان باید کار فرهنگی را در اولویت خود قرار دهند و دادن شناخت و آگاهی به قشر زنان، آنها را در برابر تهاجم فرهنگی دشمن مقاوم می‌سازد، زن‌ها باید نگاه غلطی را که نسبت به زنان و مسائل مربوط به جنسیت وجود دارد، تصحیح کنند ایشان در این باره می‌فرمایند؛ «خانم‌های باسواد و تحصیلکرده، خانم‌های اهل معرفت که باید وارد یک میدان مبارزه صحیح برای مساله زن بشوند، به نظر من کوتاهی می‌کنند. کار را دست عامی، بی‌اطلاع و احیانا کسانی که دلشان می‌خواهد فقط حرف بزنند رها می‌کنند. این درست نیست».

بالا بردن توانمندی زنان استان نیاز به برنامه‌ریزی دارد

تقیان کارشناس مسائل زنان و خانواده و استاد حوزه علمیه خواهران درخصوص آسیب‌های زنان در جامعه به جهانبین نیوز؛ گفت: در حال حاضر آسیب‌های جدی و بسیاری جامعه زنان و دختران کشور را تهدید می‌کند، آسیب‌هایی همچون طلاق، فرار از خانه، اعتیاد، خشونت جسمی و جنسی، افسردگی، اعتیاد همسر، تجاوز، مصرف مشروبات الکلی و دخانیات، از دست دادن والدین و یا همسر، تولد نوزادان با مشکلات جسمی و رشدی، پرداختن به چندین وظیفه حساس در یک زمان محدود و هزاران آسیب و تهدید دیگر.

وی افزود: پرداختن به این امور نیروی کارشناسی و متخصص و همچنین بودجه قابل توجهی را طلب می‌کند و از آنجا که بهداشت روحی و جسمی زنان تاثیر مستقیم در بهداشت و صلاح کل جامعه دارد، حوزه زنان یکی از حوزه‌های بسیار جدی است که باید مورد توجه دولت‌مردان قرار بگیرد.

تقیان ادامه داد: در استان ما نیز به دلیل وجود محرومیت‌ها و کمبودها مسئله زنان و خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است، متاسفانه به دلیل وجود عدم پیشرفت و نگاه ناصواب مسئولین امر و حتی نادیده گرفتن مسائل زنان امروز در استان با معضلاتی اساسی در حیطه خانواده روبه رو هستیم، لازم است برای بالا بردن توانمندی زنان استان برنامه‌ریزی شود که این موضوع باید اولویت دولت دوازدهم باشد.

دولت در رسیدگی به مسائل زنان بسیار ضعیف عمل کرده است

بیگی یکی دیگر از فعالان مسائل زنان پیرامون حضور زنان در مناصب دولتی اظهار کرد: با وجود اینکه در دولت‌ها هیچ زنی منتصب به استانداری نشد ولی اولین فرماندار زن آن هم در استان سیستان و بلوچستان دستاوردی بزرگی برای جامعه زنان بعد از انقلاب بود که پس از آن شاهد نصب سه فرماندار دیگر زن نیز بودیم، انتصاب ۱۳ بخشدار زن و داشتن معاون امور زنان در بسیاری از وزارتخانه‌ها و بکارگیری زنان به‌عنوان مدیران ارشد در سازمان‌های دولتی قدم‌های خوبی بودند اما مطالبات زنان بیش از این‌هاست و با توجه به وعده‌های روحانی، این دولت در رسیدگی به این امور بسیار ضعیف عمل کرده‌ است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این است که زنان حاضر در مجلس شورای اسلامی یا برخی از پست‌های دولتی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی دخالت زیادی نداشته و با عدم آگاهی از مطالبات تمام زنان جامعه تلاشی برای رسیدگی و حل آن‌ها ندارند، پس انتخاب افراد آگاه و باسواد برای پست‌های مهم، کمک زیادی به حل مشکلات کشور می‌کند.

بیگی ادامه داد: مطالبات زنان را نباید در کسب پست‌های دولتی خلاصه کنیم، زنان باید به اندازه سهم‌شان از کشور در اداره امور و استفاده از فرصت‌ها سهیم شوند، کسب علم و دانش و انجام فعالیت‌های اجتماعی چه برای زنان و چه برای مردان در هیچ کلام آسمانی و قانون اساسی محدود به جنسیت خاصی نشده‌ است، رسیدگی به مشکلات زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست باید از اولین اولویت‌های دولت باشد، برخی از طرح‌ها و لوایحی که به نام زنان در مجلس تصویب می‌شوند در واقع به ضرر زنان بوده و دولت باید با لوایحی که حقوق اجتماعی زنان نیز در آنها بیشتر مطرح شده این کاستی‌ها را جبران کند، البته ممکن است در بسیاری از موارد همچون دوره‌های گذشته دولت با شورای نگهبان و مجلس هم عقیده نباشند پس باید این امور با کارشناسی و برنامه‌ریزی دقیق انجام شود.

تشکیل وزارتخانه امور زنان از ضروری‌ترین اولویت‌هایی است

دکتر حسینی استاد حوزه و دانشگاه و صاحب‌نظر در حوزه مطالعات زنان پیرامون جنجال این روزهای رسانه‌ها پیرامون حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: اولویت‌بندی صحیح برای رسیدگی به امور زنان و جلوگیری از دخالت افرادی که آشنایی با این مسائل را ندارند باید در راس امور باشد، برای مثال حضور زنان در ورزشگاه‌ها از حقوق زنان است ولی در اولویت نیست زیرا امور مهم‌تری وجود دارد که درصورت اجرا شدن آنها بسیاری از مشکلات در امتداد یکدیگر حل می‌شوند؛ تشکیل وزارتخانه امور زنان از ضروری‌ترین اولویت‌هایی است که می‌تواند با کمک مردم و تشکل‌های غیردولتی به حل مشکلات حقوقی و اجتماعی زنان کمک کند رسیدگی به حقوق منطقی، شرعی و اجتماعی نیمی از جامعه که از ابتدا از آنان دریغ شده بود کاملا عادلانه بوده و کمک‌های فراوانی به جامعه می‌کند.

وی افزود: موضوع حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی از آن دست مسائلی است که تاکنون به مدل‌سازی نسبتا بومی از آن رسید‌ه‌ایم و با توجه به محیط خاص فرهنگی استادیوم‌های ورزشی در کشور، هنوز امکان حضور بانوان در این محیط‌ها فراهم نشده است و این در حالی است که طی یک سال گذشته، تلاش چشمگیری از سوی مسئولان دولتی برای فراهم آوردن حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی را شاهد بودیم و گویی این موضوع رفته رفته می‌رود تا به فتح‌الفتوح مسئولان درگیر با این موضوع در دولت تبدیل شود.

حفظ حریم زن ازجمله مهم‌ترین خطوط قرمز همه ایرانی‌هاست

حسینی اضافه کرد: باید دید که حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی چه موانع فرهنگی و اجتماعی را پیش روی خود می‌بیند و مهم‌تر از آن اینکه آیا مسئولان امر فکری اساسی برای فراهم آوردن ساز و کاری مناسب جهت کاهش هرچه بیشتر آسیب‌های این موضوع کرده‌اند یا خیر؟ به هر صورت این موضوع دارای حساسیت فروانی میان اقشار مختلف است و باید طوری اجرایی شود که کمترین میزان هزینه‌ها بر آن مرتب باشد و ملاحظات مختلف فرهنگی و اجتماعی در آن لحاظ گردد.

وی در پایان گفت: به هر ترتیب باید در نظر داشت که هر جامعه‌ای خطوط قرمز فرهنگی مختص به خود را دارد و حفظ حریم زن ایرانی ازجمله مهم‌ترین خطوط قرمز همه ایرانی‌هاست و نباید به قیمت رضایت دیگران، این سرمایه مهم اجتماعی را در معرض خطر و نابودی قرار دهیم.

انتهای پیام/1028ج


کد مطلب: 36267

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/36267/مطالبات-زنان-حضور-ورزشگاه-حقوق-اولیه

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir