کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهردار جديد شهرما

22 شهريور 1396 ساعت 9:10

پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا فعاليت خود را آغاز کردند و با تغييراتي که بعضا در ترکيب شوراها ایجاد می‌شود احتمال دارد شاهد تغيير شهرداران و دهياران شهرها و روستاها باشيم، اتفاقي که هم مي تواند اثري مثبت يا در برخي جاها اثري منفي را برجاي گذارد.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار فعاليت اعضاي منتخب پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا از ابتداي شهريورماه سال جاري آغاز شد تا برنامه ريزي و قانون گذاري براي چهار سال آينده شهرها و روستاها بدست منتخبان جديد مردم سپرده شود.

بي شک با هر تغييري در يک مجموعه شاهد تغييرات کوچک و بزرگ ديگري براي ايجاد هماهنگي و همکاري بين اعضاء آن مجموعه هستيم، يکي از مهمترين مجموعه ها که نقش بسيار تعيين کننده و اثرگذاري در نحوه اداره شهرها و روستاهاي کشور دارد اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا هستند که هر چهار سال يکبار با راي مستقيم مردم شهر يا روستاي متبوع خود انتخاب مي شوند و رسما تصميم گيري و قانون گذاري براي چهار سال يک شهر يا روستا به آنان سپرده مي شود.

يکي از مهمترين اختيارات شوراهاي اسلامي يک شهر يا روستا انتخاب شهردار يا دهيار براي آن شهر يا روستا است، اهميت انتخاب شهردار يا دهيار خوب بر کسي پوشيده نيست و چه بسا انتخاب بالاترين مقام اجرايي باعث شود آن شهر يا روستا در زمينه هاي مختلف به اندازه چندين سال رشد و پيشرفت داشته باشد يا برعکس عقب بماند اما آنچه باعث مي شود يک شهردار يا دهيار، خوب يا بد توسط اعضاي شوراي اسلامي انتخاب شود ملاک هايي است که منتخبان مردم براي انتخاب مقام اجرايي شهر يا روستاي شان در نظر مي گيرند.

براي انتخاب يک شهردار يا دهيار خوب چه ملاک هايي بايد مدنظر قرار گيرد؟

شهردار يا دهيار در واقع نماينده دوجانبه وزارت کشور و مردم در شهرداري يا دهياري است و مي طلبد انتخاب شهرداران و دهياران توسط اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا بسيار دقيق، حساب شده و بر اساس ملاک ها و معيارهاي خاصي صورت پذيرد تا به بهترين وجه شهرداران و دهياران بتوانند پاسخگوي انتظارات مردم و شوراهاي اسلامي از شهرداري و دهياري و هم وظايف خود در قبال مقامات دولتي باشند.

تعهد

بي شک تعهد يکي از مهمترين نکاتي است که شوراهاي اسلامي شهر و روستا بايد در انتخاب شهردار يا دهيار مدنظر قرار دهند و در صورت احراز اين شرط از سوي نامزد انتخاب جهت پست حساس شهرداري يا دهيار به وي راي اعتماد دهند.

تخصص

تخصص داشتن در اداره شهر يا روستا نيز يکي از مهمترين نکاتي است که شهردار يا دهيار هر شهر يا روستايي بايد حداقل شرايط لازم را کسب کند.

اطلاع از قوانين برنامه ريزي شهري، پيشينه فرهنگي شهر و روستا، داشتن برنامه در زمينه هاي مختلف اعم از فرهنگي، اقتصادي، عمراني و... ازجمله شرايط و حداقل هايي است که يک شهردار يا دهيار بايد در آن اطلاعاتي داشته باشد تا در اداره شهر يا روستا با مشکل مواجه نشود.

به هم خوردن بافت فرهنگي شهرها و روستاها، عدم برآوردن نيازهاي اساسي و اصلي شهرها و روستاها، عدم هماهنگي در شهرها و روستاها اغلب به اين دليل ايجاد مي شود که شهرداران يا دهياران تخصص لازم جهت اداره آن شهر يا روستا را ندارند.

قانون مداري:

يک شهردار يا دهيار خوب کسي است که قانون را در شهر يا روستاي تحت مديريت خود اجرايي کند و اگر شهردار يا دهيار خود قانون مدار نباشد نمي تواند قانون را به خوبي و آنگونه که شايسته است در شهر يا روستايش جاري و ساري نمايد.

قانون سپر دفاعي يک شهردار و دهيار است اما اگر مجري قانون در شهر و روستا به قانون احترام نگذارد هم به خود و هم به مردم آسيب مي رساند.

آشنايي با نياز هاي واقعي مردم و شهر يا روستا

اغلب مردم شهرداري يا دهياري را به عنوان مرکز رسيدگي به امور عمراني شهر و روستا مي شناسند اما قبل از آنکه شهرداري و دهیاري وظيفه رسيدگي به امور عمراني را داشته باشد لازم است فرهنگ، تاريخ، نيازهاي مردم، شهر يا روستا مورد بررسي قرار گيرد و سپس براساس آن نسبت به رفع مشکلات و نيازها اقدام شود.

زيباسازي شهرها و روستاها امري بسيار پسنديده است که شهرداري ها و دهياري ها در رسيدگي بدان اهتمام دارند اما اگر اين زيباسازي براساس نيازهاي اساسي و مهم شهر صورت نپذيرد نه تنها اقدامات شهرداران و دهياران ارزشي پيدا نخواهد کرد که باعث سرزنش و انتقاد مردم نيز مي شود.

بررسي سوابق و خدمات

تغيير شوراهاي اسلامي شهر و روستا باعث مي شود ديدگاه هاي جديد، مختلف و گاه متفاوتي به شوراي اسلامي راه يابد که ممکن است شهردار يا دهياري که در حال انجام وظيفه است با اهداف، رويکردها و ديدگاه هاي اعضاي جديد شوراي اسلامي هماهنگ نباشد، هر چند شوراي منتخب مردم حق انتخاب دهيار و شهردار جديد را دارد اما نبايد از تجربيات، خدمات، آموزش هاي انجام شده، تعاملات ايجاد شده و بسياري از نکات ديگر که در واقع حسن شهردار يا دهياران در حال خدمت محسوب مي شود چشم پوشيد و به يکباره با تصميمي سليقه اي نسبت به تغيير شهردار يا دهيار اقدام نمود.

هر چند اين يادداشت مجالي براي بيان برخي نکات جهت انتخاب دهياران و شهرداران توسط شوراهاي اسلامي شهر و روستاست اما بالاتر از آن تجربه کساني است که ساليان سال در شوراهاي اسلامي شهر و روستا بار سنگين خدمت به مردم را بدوش کشيده اند و بي منت در گره گشايي از مشکلات و خواسته هاي مردم فعاليت مي کنند.

يادداشت از مهدي بهزادي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 36177

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/note/36177/شهردار-جديد-شهرما

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir