کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسئول تنها کمپ ترک اعتياد شهرستان بن مطرح کرد

بازپروري و کارآفريني؛ هدف کمپ ترک اعتياد شهرستان بن

23 فروردين 1396 ساعت 12:02

بيماري اعتياد يک بيماري روحي و رواني و فکري است وبزرگترين کمکي که ما در اينجا به فرد بيمار مي کنيم اين است که از لحاظ فکري و روحاني اين آگاهي را به آن ها مي دهيم که در مقابله با مصرف دوباره ي مواد از لحاظ فکر توانايي مقابله را پيدا کنند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ محمدرضا اکبري مسئول کمپ ترک اعتياد اميد سبز بن در گفت و گو با خبرنگار زنگ خبر گفت: مهمترين علل گرايش و بازگشت افراد به اعتياد ،نداشتن مهارت‌هاي کافي براي زندگي بيان کرد و افزود: نا ‌آگاهي در ازدواج از جمله عواملي است که بسياري از افراد مراجعه کننده به کمپ عنوان کرده‌‍ اند؛ در واقع فردي که مهارت زندگي را آموزش نبيند به زودي در مقابل مشکلات زندگي شکست خورده و چه بسا که خود را تسليم اعتياد مي‌کند.

وي احساس خود نسبت به اين کارش را خوب توصيف کرد و ادامه داد: در اوليل کار با سختي‌هاي زيادي همراه بودم اما  به خاطره درد هايي که خودم و خانواده ام کشيدند، شروع کردم به ترک مواد مخدر و مي‌دانستم که خيلي سخت  است ولي با عزم جدي شروع کردم.


اکبري  ادامه داد: من خودم چهار سال به دنبال کسب آگاهي در رابطه با بيماري اعتياد و درمان بيماري اعتياد بودم، که چگونه مي توانم پاک بمانم و به جامعه برگردم و زندگي کنم،در دوره هاي مختلفي شرکت کردم و اصول هايي را ادامه دادم، يکسري درس ها، کارها براي قطع مصرف خودم و آگاه شدن نسبت به بيماري اعتياد آغاز کردم.
اکبري افزود: يک روز من به اين تصميم و نتيجه رسيدم که مي توانم به يک هم دردهاي مثل خودم کمک کنم و به اين باور رسيدم که کمک يک کسي که خود درگير اين بيماري بوده است بهتر مي تواند به يک معتادکمک کند و بسيار اثربخش تر خواهد بود.

مسئول کمپ ترک اعتياد گفت: روزي که من بعد از 15 سال به شهر بن، شهر خودم آمدم، قصد و نيتم اين بود که خسارت هايي را که بخاطر مصرف مواد مخدر به خود وخانواده ام وارد کردم را جبران کنم و خدمت کنم و شايد گوشه اي از ناراحتي هاي ايجاد شده براي پدر و مادرم را جبران کنم؛ پس با طي دوره هاي لازم، فضا را براي کمک به هم درد هاي خود براي قطع مصرف مواد مخدر مناسب ديديم و با همکاري مسئولين شهرستاني  احداث خانه ي بهبودي و کمپ ترک اعتياد در شهرستان بن را شروع کرديم.

اکبري بيان کرد: در ابتداي امر در زمان راه اندازي اين کمپ که به کمک چند تن از دوستان بود ما کار را شروع کرديم ام متاسفانه براي مردم ما در رابطه با اين موضوع و کمپ ترک اعتياد فرهنگ سازي نشده بود و مردم بر اين باور بودند که کمپ محل اجتماع افراد معتاد و ناباب و نامناسب است و افراد معتاد را به عنوان بيمار قبول نداشتند،اما با گذشت زمان و تحمل سختي ها و ناراحتي ها و کشيدن سختي ها در ابتداي راه و به مرور زمان کم کم اين موضوع براي مردم قابل درک و فهم شد که اين مکان مي تواند کمک کننده براي جامعه و کسانيکه درگير اين بيماري هستند، باشد.

وي افزود: پس از مدتي و به مرور زمان با اجراي کلاس هايي براي اين بيماران در کمپ و در راستاي آگاه سازي آن ها که اين بيماري چه خسارت هاي جبران ناپذيري را براي آن ها و خانواده هاي آن ها دارد و با شرکت کردن افراد از ساير شهرهاي و شهرستان هاي استان و همراهي دوستان براي اشاعه فرهنگ ترک اعتياد و ايجاد آگاهي در سطح شهر براي مردم در رابطه با اين موضوع توانستيم گام هاي خوبي را در اين امر برداريم.

وي با بيان اينکه امروز با لطف و عنايت هاي خداوند ما توانسته ايم کار را پيش ببريم گفت: بخاطر کلاس هاي آگاه سازي و وجود محيط مناسب از سراسر استان مراجعه کننده هايي را داريم که به اين کمپ مراجعه کرده  و  پس از بهبود يافتن اين افراد و پاک ماندن آن ها از اعتياد خود اين يک تبليغ و عاملي براي پيشرفت کار ما شده است.

اکبري در مورد تلخي و شيريني کار خود اين چنين گفت: شيريني کار جايي است که افرادي که روز اول بيمار، با حال بد و چهره‌اي برافروخته وارد کمپ شده‌اند در نهايت پس از درمان با حال خوب از اينجا بيرون مي‌روند و اينکه آنان تجربيات ما را به کار مي‌گيرند و زندگي مجدد خود را آغاز مي کنند در ما انرژي مثبت ايجاد مي‌کند.

وي خاطرنشان کرد: روال کار کمپ بدين صورت است که با ورود بيمار به کمپ توسط دکتر ويزيت شده و سلامتي آنها سنجيده مي شود و با عشق و محبت و دوستي شروع مي کنيم و در نهايت در صورت تاييديه از پزشک با تشکيل پرونده طي يک دوره 28 تا30 روزه  درمان بيمار آغاز مي‌شود.

وي ادامه داد: معتاداني که به کمپ مراجعه مي‌کنند تا هفت روز در اتاق فيزيک مي‌مانند، خانواده‌ها در اين مدت هيچ تماسي با فرد نخواهند داشت و تنها مي توانند از طريق تماس تلفني از مسئولان کمپ جوياي احوال باشند، مصرف دارو وقرص و آوردن مواد غذایي از بيرون ممنوع است و حتي براي خوردن غذا هم براي آنها، غذا آماده و برده مي شود و در تمامي کارها به او کمک مي شود و در طول مدت اين يک هفته هم دردهاي ما به مرور زمان از دردهاي فيزيکي بيرون مي آيند و پس از گرفتن دوش و درآوردن لباس فيزيک وارد گروه مي شوند.

وي ضمن اشاره به برنامه هاي کمپ گفت: برنامه هاي فرهنگي و برپايي نماز جماعت و ارائه  کتاب ها در تمامي عرصه اي مختلف را در برنامه داريم، ما روزانه آگاه سازي هاي خودمان را داريم و برنامه هاي ما بطور منظم در هر روز انجام مي شوند و  بزرگ‌ترين نکته مثبت ما در اين کمپ وجود کلاس هاي پکيج است يعني در ابتداي صبح در کلاسي برنامه شکرگزاري از خداوند را دارند که امروز را مي خواهند بدون مواد و اعتياد شروع کنند؛ بعد در ساعت 16 کلاس آگاه سازي در رابطه با بيماري اعتياد را دارند و در نهايت شب هم جلسه بهبود سازي را دارند که با مشارکت و گفتن عجزها و دردهايي که هم‌دردهايشان کشيده اند و خواندن دعا و دعا کردن براي پاکي و بهبودي بيماران به اتمام مي رسانند.

اکبري گفت: بيماري اعتياد يک بيماري روحي و رواني و فکري است و بزرگترين کمکي که ما در اينجا به فرد بيمار مي کنيم اين است که از لحاظ فکري  و روحي اين آگاهي را به آن ها مي دهيم که در مقابله با مصرف دوباره ي مواد از لحاظ فکر توانايي مقابله را پيدا کنند.

وي در راستاي ايجادشغل و هدفمند کردن زندگي بيماران گفت: از بهزيستي وام هايي را براي آن ها درخواست کرديم چراکه فرد معتاد ياد گرفته است که براي رفع احتياجات خودش از راه هاي نامناسب اقدام کند اما اگر به او را هاي درست را ياد بدهي و او بداند که از راه درست و مناسب هم مي شود اقدام کرد ديگر به سمت راه هاي نادرست نمي رود.

اکبري ادامه داد: ما خود علاوه‌بر کمپ يک طرح اشتغال زايي پرورش شترمرغ را داريم، که در آن  حدود 6 نفر  مشغول به کار شده اند و همچنين  بهبوديافتگاني را از روستاهاي اطراف داريم که براي آن ها جوجه هاي شترمرغ خريداري کرده و آن ها استفاده مي کنند و الان داراي شغل هستند و يک سري ديگر از بهبوديافتگان از طريق تامين علوفه شترمرغ ها مشغول بکار شده اند.

وي ضمن اشاره به تعداد افراد مراجعه کننده از ابتدا تاکنون، خاطرنشان کرد: از ابتدا تاسيس اين کمپ يعني تير‌ماه سال 1393 تاکنون تعداد 500 نفر  و بين فاصله سني 20 تا 50 سال مراجع داشته‌ايم و در هر دوره حدود 40 نفر در کمپ حضور داشته اند  و در حال حاضر 8 نفر به صورت دائم در کمپ فعاليت دارند.

اين فرد فعال در زمينه ترک اعتياد درمورد داير کردن خانه بهبودي و تاثير آن اذعان کرد: خانه بهبودي وکمپ ترک اعتياد به تنهايي موثر نيستند؛ زماني ما موفق عمل کرده‌ايم که کمپ ترک اعتياد، محلي براي فعاليت اقتصادي و اشتغال و خانه بهبودي در کنار يکديگر باشند و فرد را تا زمان استقلال حمايت کند.

وي افزود: انتظاري که از ارگان هاي و نهادهاي ديگر داريم اين است که از ما حمايت هاي لازم معنوي و مالي و خدمات و کمک به اشتغال و باور کردن بهبوديافتگان و اينکه آن ها مي توانند خدمت گذار باشند نه خيانتکار و زندگي خوبي را داشته باشند و در جامعه جزء افراد مورد اعتماد باشند و اين خود مي تواند پيامي براي مصرف کنندگان ديگر باشد که دولت و مردم جامعه حمايت هاي لازم را از بهبود يافتگان به عمل مي آورند.

وي در پايان گفت:  پيام مرکز ما اين است که در هرجا همدردي براي کمک دست نياز را به سوي ما دراز کرد ما دست او را گرفته و کمک مي کنيم.

انتهاي پيام1026ج /520ز


کد مطلب: 34051

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/34051/بازپروري-کارآفريني-هدف-کمپ-ترک-اعتياد-شهرستان-بن

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir