کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چهارمحال وبختياري برقله توليد بادام آبي کشور

28 شهريور 1396 ساعت 11:41

چهارمحال وبختياري براي نهمين سال متوالي، امسال هم رتبه نخست را در توليد بادام آبي کشور کسب کرد.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ شيراني مدير باغباني جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: امسال ۲۴هزار تن بادام ازسطح ۱۲ هزار هکتار بادامستان استان برداشت شد.

وی افزود: ۸ هزار بهره بردار در شهرستان‌هاي بن و سامان مرغوب ترين ارقام، مامايي، سنگي، سفيد، ربيع وشاهرودي را توليد مي کنند.

شیرانی، مديريت منابع آبي را يکي از مهمترين مولفه ها درافزايش توليد دانست و گفت: بيش از ۷۰ درصد اين باغات به سامانه هاي نوين آبياري (قطره اي وتيپ) مجهز شده است که به اين ترتيب چهارمحال و بختياري را جايگاه دوم کشور در اين حوزه قرار داده است

مسئول بخش تحقيقات علوم زراعي و باغي مرکز تحقيقات جهادکشاورزي استان چهارمحال و بختياري هم تحقيقات علمي اين مرکز را يکي از مهمترين پشتوانه ها در حفظ جايگاه نخست چهارمحال و بختياري در توليد بادام آبي کشور دانست.

دکتر سيد اصغر موسوي افزود : ۶۸ طرح درزمينه هاي باغباني بادام، گياه پزشکي و آب و خاک، اختصاصي بادام انجام شده است و ۱۱ طرح ديگر نيز دردست اقدام است که چهارمحال و بختياري را به عنوان مرجع علمي بادام براي محققان و بهره برداران بادام کشور قرارداده است.

مسئول بخش تحقيقات گياه پزشکي مرکز تحقيقات جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري نيز گفت: باتلاش محققان استان ۳۶ طرح اجرايي شده که راه هاي پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي بادام مثل لکه آجري، کرم خراطه و انواع بيماريهاي ويروسي شناسايي شده است و با اين دستاوردها خسارت هاي ۳۰ درصدي ناشي از اين بيماريها در بادامستان ها به حداقل رسيده است.

مدير مبارزه با آفات جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري نیز گفت: کمترين استفاده از سموم و کودهاي شيميايي مغز بادام اين استان را جزء سالم ترين بادام هاي کشور قرارداه است به طوريکه سالانه ۲۰۰ هزار تن مغز بادام اين استان به بازار هندوستان صادر مي شود
به گفته باغداران، نبود کارخانه هاي فراوري، نداشتن اتحاديه، سود هنگفت تاجران بادام واسطه ها به جاي باغداران مهمترين دغدغه هاي بادامکاران درقطب توليد بادام کشوراست.

پارسال نيز چهارمحال و بختياري با توليد ۲۳ هزار تن بادام رتبه نخست را کسب کرد.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب


کد مطلب: 36275

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/36275/چهارمحال-وبختياري-برقله-توليد-بادام-آبي-کشور

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir