کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پاراگلایدر بستری برای جذب توریسم ورزشی در چهارمحال و بختیاری

20 شهريور 1396 ساعت 9:51

استان چهارمحال و بختیاری با داشتن پتانسیل‌های مختلف، یکی از بهترین خاستگاه‌ها جهت انجام پروازهای ورزشی پاراگلایدر و پاراموتور است. کوه، دشت، مزارع و مناظر خدادای بسیار زیبا همه و همه در یک نگاه هدیه، این ورزش مهیج به طرفداران خود است. کسی که از بالا به این مناظر می‌نگرد بی‌شک زیبایی‌های خدا را بهتر درک می‌کند و شکرگزار پروردگار خواهد بود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ از دیرباز پرواز، آرزوی بشر بوده و علاقه‌مندان به پرواز به هر شکل و روشی سعی در رفع این نیاز داشتند، زیاد دور نیست آن روزی که ورزش‌های هوایی جا در دل ورزشکاران ایرانی و ورزشکاران استان باز کرد.

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، مردم، از این ورزش با نام چتربازی یاد می‌کردند اما با فراگیر شدن این ورزش و افزایش دانش پروازی و حضور در برنامه‌های تلویزیونی و مناسبت‌های ملی، مردم آموختند که نام این ورزش پاراگلایدر است و از نظر ساختاری تفاوت‌های زیادی با چتربازی یا سقوط آزاد دارد.



در این سال‌ها با اضافه شدن بانوان به این ورزش خاص، شور و هیجان دیگری به بدنه و جامعه زنان تزریق شد و روزبه‌روز به تعداد خلبانان زن افزوده می‌شود، چراکه این باور به زن ایرانی داده شد که به‌تنهایی ساعت‌ها می‌تواند در آسمان پرواز کند و شکرگزار نعمات خداوند باشد.



استان چهارمحال و بختیاری با داشتن پتانسیل‌های مختلف، یکی از بهترین خاستگاه‌ها جهت انجام پروازهای ورزشی پاراگلایدر و پاراموتور است. کوه، دشت، مزارع و مناظر خدادای بسیار زیبا همه و همه در یک نگاه هدیه، این ورزش مهیج به طرفداران خود است. کسی که از بالا به این مناظر می‌نگرد بی‌شک زیبایی‌های خدا را بهتر درک می‌کند و شکرگزار پروردگار خواهد بود.

پاراگلایدر جزء کاربردی‌ترین و ساده‌ترین وسایل برای پرواز است

رضا نادری سامانی از علاقمندان به این ورزش در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: پاراگلایدر یا همان پرش با چتر که آن را با اسامی دیگری چون، پرش با چتربال، ورزش چترپری، چتربال سواری و پاراگلایدینگ (Paragliding) می‌شناسند از‌جمله ورزش‌های هوایی خلبانی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: پاراگلایدر جزء کاربردی‌ترین و ساده‌ترین وسایل برای پرواز است و امروزه با وجود نوظهور بودن آن، هم با عنوان آموزش و هم با عنوان تور تفریحی پاراگلایدر متقاضیان زیادی را از گردشگری به خود اختصاص می‌دهد.

نادری اضافه کرد: وزن کلی این وسیله به طور کامل چیزی در‌حدود ۲۰ کیلوگرم می‌باشد که همگی با تمامی تجهیزات درون یک کوله پشتی جمع شده و به راحتی داخل صندوق عقب ماشین و جاهای دیگر جای گرفته و حمل و نقل آن را آسان می‌نماید.

سایت پروازی بام ایران گردنه رخ از سایت‌های ایده آل کشور است

رضا محمدی دیگر فعال این ورزش هوایی پیرامون وجود ظرفیت قابل توجه استان‌مان در این ورزش به جهانبین نیوز گفت: سایت پروازی بام ایران گردنه رخ یکی از سایت‌های ایده آل کشور برای کلیه خلبانان علاقمند به رشته مفرح پرواز است.

وی با بیان اینکه سایت پروازی بام ایران در فاصله ۲۵ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، بعد از پلیس راه شهرکرد به طرف اصفهان واقع شده و قابلیت‌هایی که این سایت را در کشورمان منحصر به فرد نموده این سایت به صورت رشته‌ای بوده و از دو جهت جنوب-جنوب غرب به سمت شهرکرد با ارتفاع ۴۷۰ متراز لندینگ و شمال-شمال شرق به سمت اصفهان حدود ۶۰۰ متر از لندینگ قابل پرواز است افزود: ارتفاع این سایت از سطح دریا برابر ۲۷۰۰ متر است و درفصل تابستان معمولا جهت باد از سمت شمال شرق می‌باشد که بهترین وضعیت را برای استفاده از ریج گردنه بوجود می‌آورد و در فصل زمستان باد سمت جنوب-غرب بوده که از سمت شهرکرد قابل تیک آف است.

محمدی ادامه داد: سایت رخ دارای پتانسیل پروازی بالا در رشته مسافت است به صورتیکه برای دو سال پیاپی رکورد مسافت آسیا مطعلق به این سایت بوده و درحال حاضر رکورد مسافت مردان ایران با ۲۷۳ کیلومتر توسط محمد سمنانی و رکورد مسافت زنان ایران با ۱۳۰ کیلومتر توسط فاطمه افتخاری از همین سایت به ثبت رسیده است.

وی بالاترین ارتفاع کسب شده در این سایت را برابر ۶۳۰۰ متر بیان و خاطرنشان کرد: این سایت دردامنه شرقی رشته کوه زاگرس و ۸۰ کیلومتری جاده اصفهان-شهرکرد، در منطقه گردنه رخ واقع شده است، جاده دسترسی به این سایت تا اواسط کوه آسفالت است که حدود سه کیلومتر جاده خاکی زیرسازی شده تا محل تیک آف وجود دارد، این نشان از آن دارد که باید به این سایت توجه شود.

سایت پروازی گردنه رخ چهارمحال و بختیاری ساماندهی می‌شود

حمید علیدو ستی رئیس انجمن ورزش‌های هوایی چهارمحال و بختیاری در این باره به جهانبین نیوز؛ گفت: سایت پروازی گردنه رخ چهارمحال و بختیاری ساماندهی می‌شود و فضا برای حضور ورزشکاران از سراسر کشور فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: به منظور بهبود و استانداردسازی سایت پروازی گردنه رخ فرخشهر برگزاری نشست‌های مختلف در این زمینه آغاز شده است، مسئولان و دستگاه‌های اجرایی شهر فرخشهر آمادگی خود را برای عملیات به‌سازی و استانداردسازی سایت پروازی گردنه رخ فرخشهر اعلام کردند.

علیدو ستی خاطرنشان کرد: رقابت‌هاي پاراگلايدر ايران در شرايطي در سايت پروازي بام ايران و به ميزباني شهركرد برگزار شد كه با استقبال چشمگيري همراه بود.

رئیس انجمن ورزش‌های هوایی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: براي حضور در اين جشنواره ۱۲۰ نفر از ۱۵ استان كشور حضور داشتند كه در نوع خود، كم‌سابقه بود، قرار بود در اين جشنواره، رقابت‌هاي پاراموتور نيز برگزار شود كه به سبب شرايط جوي، تنها پرواز پاراگلايدر انجام شد.

ورزش يكي از فعاليت‌هاي مهم در بحث گردشگري است

ساناز حیدری یکی از فعالان گردشگری در استان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ بیان داشت: بيش از يک دهه است که گردشگري به بزرگ‌ترين صنعت جهان تبديل شده و از آن تاريخ به بعد هم دايما در حال گسترش بوده است.

وی اضافه کرد: ورزش يكي از فعاليت‌هاي مهم در بحث گردشگري است و گردشگري و مسافرت نيز با انواع گوناگون ورزش همراه است، با شنيدن اصطلاح گردشگري ورزشي، تمام حوادثي كه توجه افراد را جلب مي‌كنند، مثل بازي‌هاي المپيك، جام‌هاي جهاني و رقابت‌هاي منطقه‌اي و قاره‌اي به‌عنوان گردشگري ورزشي معرفي مي‌شود كه امروزه به‌عنوان يكي از انواع گردشگري، بسيار مورد علاقه و استفاده مردم سراسر دنيا واقع شده است.

حیدری ادامه داد: برگزاري انواع مسابقات ورزشي جهاني، منطقه‌اي و ملي، به انگيزه‌اي بسيار قوي براي حضور و شركت مردم در محل برگزاري اين مسابقات تبديل شده است و اين خود دليلي موجه براي اقدام دولت‌ها به برنامه‌ريزي‌هاي جامع و كلان، براي ساخت تاسيسات زيربنايي و روبنايي در كشور است، به همين دليل گردشگري ورزشي به‌عنوان يك صنعت رقابتي كه آثار اقتصادي فراواني دارد، شناخته شده است، گردشگري ورزشي شامل فوايد اقتصادي و فوايد فرهنگي و اجتماعي است.

وی افزود: توریسم‌های مختلفی در دنیا مشغول به فعالیت هستند (پزشکی، مذهبی، روستایی، آموزشی، بازرگانی، ورزشی و...) و استان چهارمحال و بختیاری با توجه به وجود پتانسیل‌های بالقوه و تبدیل آن‌ها به بالفعل می‌تواند یکی از بهترین و بزرگ‌ترین مقصد توریست‌های داخلی و خارجی باشد. استان چهارمحال و بختیاری با توجه به ظرفیت‌های مختلفی که دارد می‌تواند یکی از مقصدهای عالی در توریسم ورزشی باشد.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: در اینجا لازم است مسئولان استانی و شهرستانی ضمن غنیمت شمردن فرصت پیش‌رو، و استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان، در ایجاد محیط و بستری مناسب جهت اسکان و حضور خلبانان مختلف کشوری سعی و تلاش کنند و ازاین موهبت طبیعی و خدادادی شهرستان ‌‌نهایت استفاده را ببرند، چراکه دیگر استان‌هایی که پتانسیل طبیعی ندارند، سخت مشغول فراهم کردن زیرساخت ورزش‌های هوایی هستند تا بتوانند از ظرفیت‌های این رشته جهت جذب توریست و افزایش میزان گردشگری استفاده کنند.

انتهای پیام/1028ج


کد مطلب: 36149

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/36149/پاراگلایدر-بستری-جذب-توریسم-ورزشی-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir