کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبيين عاشوراي سال 61 هجري به روايت تعزيه

21 مهر 1395 ساعت 12:46

با فرارسيدن ماه محرم در کنار سياه‌پوش شدن شهرها و روستاها و عزاداري شهادت امام حسين عليه السلام گروه‌هاي تعزيه‌خوان شهرستان کيار واقعه عاشوراي سال 61 هجري را با هنر نمايش براي مردم تبيين مي‌کنند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار،
تعزيه‌خواني آييني ديرين است که به‌منظور زنده نگه داشتن ياد و نام امام حسين و ياران باوفايش در سطح اغلب شهرها و روستاهاي شهرستان کيار برگزار مي‌شود.

تعزيه‌خواني در شهرها و روستاهاي شهرستان کيار همچون شلمزار، دستنا، سلم، گهرو، خراجي، دزک، سرتشنيز، جعفرآباد، تشنيز، قلعه ممکا، قلعه تک ساليان سال است که برگزار مي‌شود و تعزيه‌خوانان با برگزاري تعزيه واقعه عاشوراي سال ۶۱هجري قمري را به تصوير مي‌کشند.

اگرچه در بيان و شرح واقعه کربلا تحريف‌ها و بدعت‌هايي به دلايل مختلف همچون ناآگاهي، دشمني با اهل‌بيت، روايت اشتباه پيشينيان و... رخ داده است اما در برگزاري مراسم تعزيه سعي شده است واقعيات واقعه کربلا تبيين و به تصوير کشيده شود.

۲۱ گروه تعزیه‌خوان مجوزدار در شهرستان کیار فعالیت می‌کند

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان کيار در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار در خصوص برگزاری تعزیه در این شهرستان گفت: گروه‌هاي تعزيه‌خوان مجاز گروه‌هايي هستند که قبل از آغاز مراسم محرم يا ايام ماه مبارک رمضان يا ساير مناسبت‌هاي مذهبي نسبت به دريافت فعاليت گروه تعزيه از کانون تعزيه تحت نظارت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان چهارمحال و بختياري و همچنين مجوز اجراي تعزيه در زمان مشخص و معين اقدام نمايند.

وي افزود: افرادي که در گروه‌هاي تعزيه دست‌اندرکار برگزاري مراسم هستند نيز لازم است نسبت به اخذ استعلام مورد نياز از مراکز ذي‌صلاح همچون اداره آگاهي اقدام نمايند.

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان کيار اضافه کرد: درحال حاضر ۲۱ گروه تعزیه‌خوان مجوزدار در شهرستان کیار فعالیت می‌کند.

حسيني بااشاره به محتوي تعزيه‌هاي برگزار شده ادامه داد: نسخ تعزيه با نظارت کارشناسان و تعزيه خوانان قديمي استان در کانون تعزيه استان چهارمحال و بختياري بازخواني و بازبيني مي‌شود و در صورت هرگونه شبهه و تحريف احتمالي تصحيح مي‌شوند.

تعزيه آييني ديرين است که با تلفيق اعتقادات مذهبي و ارادت به اهل‌بيت و هنر نمايش اجرا مي‌گردد. براي اجراي تعزيه بايد کساني اقدام نمايند که هم توان اجراي نمايش هنري را داشته باشند و هم داراي وجه‌اي اجتماعي و اعتقادات مذهبي باشند.

تعزيه خوانان که اغلب سال‌هاي سال در احيا و اجراي اين هنر مذهبي تلاش کرده‌اند و در اين راه همت گماشته‌اند در تلاشند با ارائه تصويري در خور، شان و منزلت تعزيه‌خواني و تعزيه‌داري امام حسين عليه السلام را حفظ نمايند.

با فرارسيدن ايام محرم تعزيه خوانان هم فعاليت خود را جهت هر چه بهتر برگزار کردن عزاداري اين ايام آغاز مي‌کنند و با برگزاري مجالس متعدد تعزيه وقايع قبل و حين واقعه کربلا را براي مخاطبان خود تبيين مي‌کنند.

برگزاري مراسم تعزيه حضرت مسلم عليه السلام، دو طفلان مسلم، حر، قاسم بن الحسن عليه السلام، علي اکبر عليه السلام، حضرت عباس عليه السلام و روز عاشورا نمونه از مجالس تعزيه‌اي است که تعزيه‌خوانان بر گزار مي‌نمايند.

در برگزاري مراسم تعزيه سعي مي‌شود نقش‌هاي اجرا شده به‌گونه‌اي تقسيم شود که متناسب با شخصيت و منزلت نقش باشد و به همين منظور معمولا نقش امام حسين عليه السلام را کساني اجرا مي‌کنند که جداي از سيما و قامت متناسب با شخصيت تاريخي حضرت امام حسين عليه السلام از وجهه مثبت اجتماعي هم برخوردار باشند.

به همين ترتيب نقش‌هاي مثبت تعزيه همچون نقش حضرت زينب، حضرت عباس، حضرت علي اکبر، حضرت قاسم عليه السلام و... به‌گونه‌اي به اراده و تعزيه‌خوانان واگذار مي‌گردد که هم داراي توانايي اجراي نقش باشند و هم از وجهه اجتماعي مثبت برخوردار باشند هر چند که تعزيه‌خوانان در نقش‌هاي منفي تعزيه همچون ابن سعد و شمر و... هم علي‌رغم نقش‌هاي پذيرفته افرادي با خصوصيات فردي و اجتماعي و مذهبي والايي هستند.

تعزيه آييني مذهبي است که به مدد هنر نمايش در تلاش است واقعيات کربلا را براي آشنايي هرچه بيشتر مخاطبان به تصوير کشد و دست‌اندرکاران تعزيه تلاش کرده‌اند اين آيين را در دو جنبه محتوايي و امکانات فيزيکي غني کنند و البته در اين راستا بسياري از دستگاه‌هاي فرهنگي نيز تلاش کرده‌اند تا تعزيه آنچه واقعا در روز عاشوراي سال ۶۱ به وقوع پيوسته است را تبيين کند و در اين راستا تحريفي متوجه اصول تاريخي و محتواي اين واقعه مذهبي نشود.

اگرچه در سال‌هاي اخير تلاش‌هايي براي افزودن برخي شاخ و برگ‌ها به مراسم تعزيه و همچنين توجه به برخي فروع و کم‌رنگ شدن اصول آن هم به دسيسه کساني که بازخواني اصل واقعه کربلا را تهديدي براي تفکرات شوم خود مي‌دانند صورت گرفته است اما باز هم وجود تعزيه‌خوانان متعهد و آگاه به مدد دستگاه‌هاي فرهنگي و هماهنگي ايجاد شده بين گروه‌هاي تعزيه‌خوان و کانون‌هاي تعزيه موجب شده است تعزيه اصالت خود را حفظ نمايد.

گزارش: مهدي بهزادي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 31108

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/31108/تبيين-عاشوراي-سال-61-هجري-روايت-تعزيه

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir