کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خشکي چشمه ها و قنات چهارمحال و بختياري را با چالش روبه رو کرده است

2 ارديبهشت 1397 ساعت 13:06

مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري گفت: علت کم‌آبي در استان و خشک شدن قنات و چشمه‌ها برداشت بي‌رويه از منابع آبي زير زميني است و در حقيقت آنچه استان را با چالش روبرو کرده همين امر است.


به گزارش جهانبین نیوز ؛ علي محمدي مقدم مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر ؛ با اشاره به اينکه در دنيا مرسوم است ۲۰ درصد از آب‌هاي زيرزميني را مصرف مي‌کنند و ۸۰ درصد را براي آينده نگهداري مي‌کنند، افزود: در ايران ۷۵ تا ۸۰ درصد اين منابع مصرف شده است و اين يک خطر براي کشور محسوب مي‌شود.

محمدي‌مقدم تصريح کرد: خشکسالي پديده‌اي است که در بسياري از کشورهاي دنيا رخ مي‌دهد اما راهکارهايي براي آن در نظر گرفته مي‌شود و خسارت‌هاي اين پديده را کاهش مي‌دهند و آن مديريت ريسک خشکسالي است که در ايران انجام نشده است.

وي بيان کرد: در کشور با وجود خشکسالي همان برنامه‌هايي که در سال‌هاي ترسالي بوده است ادامه دارد. محمدي‌مقدم آبخيز داري و آبخوان داري را يکي از برنامه‌هاي مديريت ريسک خشکسالي و يک راه برون رفت از چالش آب عنوان کرد و گفت: متاسفانه به اين امر توجه نشده است در حالي که مقام معظم رهبري به اين مهم تاکيد دارند.

وي با بيان اينکه در سال‌هاي آبسالي ميانگين حجم ذخيره نزولات آسماني در استان ۹ ميليارد و ۳۰۰ ميليون مترمکعب است، اظهار کرد: با اجراي اين برنامه مي‌توان نزولات آسماني را در زمين نفوذ داد و ذخيره کرد و اگر اين ميزان در سال‌هاي خشکسالي تنها شش ميليارد متر مکعب شود روي اين ميزان هيچ برنامه‌اي نداريم و ۸۰ درصد نزولات به صورت روان آب از استان خارچ مي‌شود و به کارون و زاينده رود ريخته خواهد شد.

وي خاطرنشان کرد: اگر طرح آبخيزداري اجرايي شود حداقل ۵۰ درصد نزولات آسماني مهار مي‌شود و اين ميزان در سال‌هاي ترسالي ۴.۵ تا پنج ميليارد متر مکعب و در سال‌هاي خشکسالي نزديک به ۳.۵ تا چهار ميليارد متر مکعب خواهد بود.
محمدي‌مقدم با اشاره به اينکه اکنون دشت‌هاي کشاورزي استان دچار بحران شده‌اند، اظهار کرد: اين ذخيره نزولات به دشت‌هاي کشاورزي کمک خواهد کرد.

وي با بيان اينکه استان داراي ۱۱ دشت است که از اين تعداد هشت دشت ممنوعه و از اين هشت دشت نيز چهار دشت ممنوعه بحراني شدند و وضعيت آن‌ها قرمز است، اضافه کرد: اجازه حفر چاه در اين دشت‌ها داده نمي‌شود اما اين به معناي متوقف شدن بهره‌برداري از چاه‌هاي موجود نيست.

محمدي‌مقدم تعداد چاه‌هاي موجود در ۱۱ دشت استان را پنج هزار حلقه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در اين دشت‌ها آب از ۱۵۰متري زير زمين مکش مي‌شود و دشت‌هاي استان روز به روز با بحران مواجه مي‌شوند.

وي تصريح کرد: منابع آب‌هاي زير زميني تامين کننده آب قنات‌ها هستند و اکنون ۵۰ درصد از قنات‌ها و اکثر چشمه‌هاي استان خشک شدند.

محمدي‌مقدم تغيير الگوي کشت را يکي ديگر از برنامه‌هاي مديريت ريسک خشکسالي دانست و يادآور شد: در سال‌هاي ترسالي در دشت خانميرزا کشت برنج و لوبيا و در دشت شهرکرد کشت ذرت علوفه‌اي صورت مي‌گرفت که لازم است با وجود خشکسالي که با افت منابع زيرزميني مواجه هستيم، الگوي کشت تغيير کند و گونه‌‌هايي با نياز آب کمتر کشت شود.

وي اضافه کرد: بايد به کشاورزان اعلام شود که افرادي که الگوي کشت را رعايت مي‌کنند در دريافت يارانه و تسهيلات داراي اولويت هستند که اين امر به کاهش بهره‌برداري از آب‌هاي زير زميني کمک خواهد کرد.

محمدي‌مقدم طرح نکاشت (طرح تناوبي عدم کشت) را به عنوان يک راهکار ارائه داد و گفت: در اين طرح دشتي که داراي يک هزار حلقه چاه است و آب را از زمين مکش مي‌کنند، به چاه‌ها استراحت داده مي‌شود يا يکسال نصف چاه‌هاي آن خاموش خواهد شد و به ازاي آن به کشاورز يارانه مي‌دهند که به طور قطع سود اين امر بيشتر خواهد بود تا اينکه آب را ۱۵۰ متري زمين بالا آورده شود و به توليد محصول کشاورزي پرداخت.

وي بيان کرد: در حال حاضر دولت براي درياچه اروميه سالانه مبلغي را به شکل يارانه پرداخت مي‌کند تا آب درياچه ۱۰ سانتي‌متر بالا آيد و اکنون بحران چهارمحال و بختياري از درياچه اروميه بيشتر است و با نشست زمين مواجه هستيم و اين امر موضوعي نيست که بتوان با پرداخت هزينه آن را جبران کرد.

وي بيان کرد: زماني که زمين دچار نشست شود در آينده قابل کشت نيست به دليل اينکه خاک سفت خواهد شد و آب در آن نفوذ نمي‌کند که اگر به اين مشکل توجه نشود در آينده نزديک کشاورزي در استان تعطيل مي‌شود

انتهاي پيام/۵۳۰ب


کد مطلب: 39128

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/39128/خشکي-چشمه-قنات-چهارمحال-بختياري-چالش-روبه-رو-کرده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir