کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهمان ناخوانده صنعت

صداي ضجه هاي تالاب چغاخور بلند شد/رئيس اداره محيط زيست بروجن: امسال به خير گذشت/نگران سال هاي بعد هستيم

15 آبان 1396 ساعت 13:18

رئيس اداره حفاظت محيط زيست بروجن ضمن بيان اين که کاهش ورودي آب به چغاخور، افزايش سطح تبخير در سال جاري، آب زياد براي کشاورزي و مهمان ناخوانده صنعت از عوامل اصلي کاهش آب تالاب چغاخور بود، گفت: امسال وضعيتي که براي تالاب پيش آمد به خير گذشت اما معلوم نيست سال آينده چه شود.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، کاهش آب تالاب بين الملي چغاخور موجي از نگراني در دل بسياري ها به وجود آورده تا جايي که بيم آن دارند اين تالاب از فهرست تالاب هاي بين الملي خارج شده و تبديل به کانون گرد و غبار شود.

کارشناسان محيط زيست خدمات تالاب‌ها را پايان‌ناپذير مي دانند و معتقد هستند تالاب‌ها آب را تصفيه کرده، از سيل و خشکسالي جلوگيري مي‌کنند و به طور کلي آن‌ها قابليت تأمين معيشت براي مردم محلي را دارند و از مهاجرت افراد ساکن به محيط‌هاي شهري جلوگيري مي‌کنند.

چندي پيش گودرز اميري سرپرست استانداري چهارمحال و بختياري از کاهش ۸۵ درصدي آورد آب به تالاب بين المللي چغاخور طي سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: آورد آب تالاب چغاخور در سال گذشته ۲۳ ميليون مترمکعب بود که اين رقم در سال جاري با کاهش ۸۵ درصدي به پنج ميليون و ۵۰۰ هزار مترمکعب رسيده است.

امسال به خير گذشت/نگران سال هاي بعد هستيم

مرتضي منصوري رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بروجن در اين باره به کلار، گفت: امسال آبي که براي صنعت و کشاورزان مي رفت قرار شد پايان تابستان قطع شود اما بعد از اين که اين آب همچنان خروجي داشت از طريق مراجع قضايي پيگير شديم.

وي با بيان اين که خوشبختانه بعد از اين که آب کشاورزان قطع و روانه تالاب شد از وضعيت بحراني نجات پيدا کرد، تصريح کرد: اگر تالاب خشک شود درمان آن بسيار هزينه بر و شايد دچار عاقبت درياچه اروميه شود.

منصوري با بيان اين که شهرستان بروجن هنوز اطلاع کامل ندارد آب براي صنعت چه ميزان خواهد بود، افزود: حق آبه تالاب گندمان چندين سال است که قطع شده، چرا حق آبه را در نظر نمي گيرند و حالا يک فرزند ناخوانده(صنعت) هم اضافه شده است.

وي با اشاره به اين که اگر وضعيت سابق همچنان ادامه پيدا مي کرد روال درستي نبود، گفت: تالاب چغاخور از وضعيت بحراني نجات پيدا کرد و از حالت حاد خارج شد.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست بروجن با بيان اين که ۱۴ چشمه اصلي تامين کننده آب تالاب چغاخور است، گفت: آب همه چشمه ها تقريبا کم شده است.

وي کاهش ورودي آب به چغاخور، افزايش سطح تبخير در سال جاري، آب زياد براي کشاورزي و مهمان ناخوانده صنعت را از عوامل اصلي کاهش آب چغاخور دانست و گفت: عليرغم تذکراتي که تابستان داديم ولي خوب مديريت نکردند و حتي تالاب به مرز بحراني هم رفت.

منصوري با اشاره به اين که ورودي آب تالاب به طور طبيعي و با پيش بيني وضعيت بارندگي کم مي شود، گفت: خروجي آب هم به همان نسبت بايد کاهش پيدا کند نه اين که بيشتر شود؛ امسال صنعت را هم اضافه کردند.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بروجن ادامه داد: امسال وضعيتي که براي تالاب پيش آمد به خير گذشت ولي معلوم نيست سال آينده چه شود.

تالاب ها مستعد ترين مکان براي توليد ريز گرد هستند

وي با تاکيد بر اين که حق آبه تالاب بايد حفظ شود، گفت: مساحت تالاب چغاخور ۱۴۷۰ هکتار است و در مراحل خشک شدن مشخص است که چه ميزان باشد. نياز آبي تالاب مشخص شده تا از تعريف تالاب بين المللي خارج نشود.

منصوري با اشاره به اين که اگر تالاب چغاخور از ليست بين المللي خارج شود تمام امتيازي که در جوامع بين المللي براي آن قائل هستند از دست مي رود، تصريح کرد: اگر تالاب ها خشک شود سلامت مردم به مخاطره مي افتد چون تبديل به کانون توليد ريزگرد مي شوند.


محاسبات امور آب با کارشناسان فني هماهنگي ندارد

وي گفت: تالاب ها مستعد ترين مکان براي توليد ريز گرد هستند جداي از اين که با خشکيدن آنها پتانسيل آب نگهداري، تغييرات اکولوژيکي و ... را نيز باعث مي شود.

منصوري با بيان اين که محاسباتي که کارشناسان فني دارند با محاسبات امور آب هماهنگي ندارد، تصريح کرد: خيلي از آماري که محيط زيست دارد با آماري که امور آب دارد از لحاظ ميزان آب موجود فرق مي کند؛ امور آب بايد آمار و اطلاعات خود را به روز کند تا بتوانند وضعيت را بهتر اداره کنند.

منصوري ابراز نگراني کرد که اگر اين مشکل براي سال هاي بعد تدوام داشته باشد هزينه اي که بخواهد تالاب چغاخور را احيا کند وجود ندارد.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست بروجن گفت: پس از پيگيري هاي انجام شده در گام نخست محيط زيست بايد حق آبه تالاب را مشخص کند و در گام دوم امور آب مکلف شود که اين حق آبه را رعايت کند.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک


کد مطلب: 36978

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/36978/صداي-ضجه-هاي-تالاب-چغاخور-بلند-رئيس-اداره-محيط-زيست-بروجن-امسال-خير-گذشت-نگران-سال-بعد-هستيم

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir