کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نشست تخصصی آمریکا و کودتای 28 مرداد

حقانی: عادی سازی رابطه با آمریکا برخلاف شعار استکبار ستیزی انقلاب است/ محمدی: کودتای 28 مرداد نشان داد نباید به آمریکا اعتماد کرد

26 مرداد 1395 ساعت 12:24

منوچهر محمدی گفت: درس‌هایی که می‌توانیم از کودتای 28 مرداد بگیریم این است که قدرت‌های بزرگ برای هیچ کشوری قابل اعتماد نیستند و بعد از اینکه ماموریت آنان تمام شد آن کشور و نیروهایش را لت و پار می‌کنند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ نشست تخصصی آمریکا و کودتای ۲۸ مرداد با حضور موسی حقانی رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، منوچهر محمدی پژوهشگر انقلاب و استاد دانشگاه،‌ یعقوب توکلی استاد دانشگاه و نویسنده، محمدرضا کائینی تاریخ‌ پژوه و روزنامه نگار در دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری برگزار شد.

موسی حقانی در ابتدای نشست با اشاره به درگیری ایرانیان با بیگانگان به ۱۸۰ تا ۲۰۰ سال گذشته گفت: ظاهرا ما با آمریکا درگیری طولانی نداشتیم و درگیری جدی ما با آمریکا بعد از شهریور سال ۱۳۲۰ شروع می‌شود و بعد از جنگ جهانی دوم آمریکاییان به نتیجه می‌رسند که حضورشان در ایران لازم است.

وی افزود: تمام تلاش شاه این بود که به آمریکایی‌ها بفهماند که اگر خواستار حفظ منافع خود در ایران هستند از شاه قدرتمند حمایت کنند. آمریکاییان در نهضت ملی صنعت نفت نقش دوگانه‌ای داشتند اول از نهضت ملی شدن صنعت نفت حمایت کردند و بعد به مخالفت با این نهضت و طراحی برای کودتای ۲۸ مرداد با انگلیس همکاری کردند.

حقانی گفت: امریکا با رژیم پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط داشت و از شاه حمایت کرد،‌البته با برخی گروه‌ها ارتباط داشت که حساسیت شاه را برانگیخت البته این رابطه عادی بود و آمریکایی‌ها از شاه حمایت می‌کردند و حتی نتوانستند وقوع انقلاب اسلامی را پیش‌بینی کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک گفتمان نو در برابر غربی‌ها ایجاد کرد، گفت: این گفتمان نو به ضرر آمریکایی‌ها بود و همان ابتدای انقلاب نیز برخی جریانات فکر می‌کردند باید با آمریکا روابط عادی داشت اما این برخلاف عقیده انقلابی و استکبارستیزی انقلاب است.

منوچهر محمدی از دیگر سخنران این برنامه بود که طی سخنانی اظهار داشت: من شاهد قبل و بعد از کودتای ۲۸ مرداد بودم و فعالیت سیاسی نیز داشتم.

وی گفت: دوره حکومت پهلوی از لحاظ نفوذ و وابستگی به قدرت‌های خارجی به سه دوره تقسیم می‌‌شود، دوره قاجاریه دوره نفوذ بود اما در دوره رضا خان سلطه انگلیس کامل می‌شود، دوره دوم که با کودتای ۲۸مرداد مواجه می‌شویم به دوره تزلزل سلطه می‌رسیم، شرایط جنگ جهانی و اشغال ایران موجب شد که هر قدرت جهانی به دنبال منافع خود در ایران باشد،‌ دوره سوم سلطه مجدد انگلیس و نفوذ آمریکا بود. چون در آن دوره انگلیس قدرت برتر جهان نبود.

وی ادامه داد: انگلستان در دوره تزلزل قدرت انگلیس، با توجه به سلطه‌ای که سالها قبل بر نفت ایران داشت قصد داشت نفود خود را در دست ندهد اگر آمریکا را دعوت کرد قصد داشت نفت را از دست ندهد. در آن دوره تاریخی تنها ایران نفت داشت هنوز در عربستان نفت کشف نشده بود، روسیه قصد داشت به نفت ایران دست پیدا کند و هم وصیت پطر کبیر اجرا کند. آمریکا نیز دو هدف داشت نخست اینکه سهمی در نفت ایران پیدا کند و دوم به دنبال کمربندی در برابر شوروی ایجاد کند.

محمدی افزود: هرکدام از قدرت‌های بزرگ شامل شوروی، انگلیس و آمریکا در داخل کشور نیروهایی داشتند. گروه ۵۳ نفره به رهبری تقی ارانی جز نیروهای شوروی بودند که زمینه ایجاد حزب توده را بوجود آوردند. حزب توده ایران مارکسیست نبود چون هم سلطنت را محترم می‌شمردند و هم به شعائر دینی احترام می‌گذاشتند. توده‌ایی‌هایی با گرایشان مذهبی در حزب توده وجود داشت که شاخص‌ترین فرد آن جلال آل احمد بود.

وی گفت: توده انگلیسی نیز در حزب نفوذ کردند افرادی مانند باهری و الموتی جزء توده‌های انگلیسی بودند که به توده نفتی معروف شدند. انگلیسی‌ها نیز از سال‌ها قبل یک شبکه مخوف فراماسونری ایجاد کرده بود و شرکت نفت ایران ـ انگلیس تنها به دنبال تولید نفت نبود بلکه مرکزی برای خرید نخبگان کشور است. افرادی مانند متین دفتری و شاهپور بختیار را خریدند. اسناد وابستگی آنان بعدا در خانه سدان برملا شد.

این استاد دانشگاه گفت: اصل جبهه ملی در مجلس پانزدهم شکل گرفت. استیضاح کنندگان دولت ساعد، عضو حزب «دموکرات» به رهبری قوام السلطنه بودند که بعد‌ها از حزب جدا شدند و زمینه تشکیل جبهه ملی را فراهم کردند. این افراد گرایشات آمریکایی داشتند.

وی افزود: حتی مهندس بازرگان و بزرگان ملی‌گرا معتقد بودند که ما از شوروی و انگلیسی‌ها ضربه خوردیم و از آمریکایی‌ها ضربه نخوردیم و آمریکا برای اینکه به سلطه انگلیس بر نفت ایران پایان دهد به نیروی ملی کمک کرد. تنها نیروهای مستقل مذهبی‌ها به رهبری آیت‌الله کاشانی بودند.

این استاد دانشگاه تبا بیان اینکه اگر نفت ملی شد گلوله خلیل طهماسبی بود که نفت را ملی کرد تاکید کرد: در قرارداد گس- گلشائیان مصدق در پی آن بود که به جای لیر انگلیسی طلا بگیرد و رعب و وحشتی که گلوله طهماسبی ایجاد کرد. زمینه ملی شدن صنعت نفت را فراهم کرد. یک اتفاق دیگر در امریکا رخ داد این بود که دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان ریاست جمهوری را باختند. فرق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان این بود که دموکرات‌ها مستقل از انگلیسی‌ها عمل می‌کردند و با پیروزی جمهوری‌‌خواهان تضاد امریکا با انگلیس از بین رفت.

منوچهر محمدی گفت: دکتر مصدق قصد داشت از تضاد قدرت‌ها استفاده کند و موقعی فهمید که قدرت‌ها به تفاهم‌ رسیدند فهمید که نمی‌ تواند ادامه دهد و باید قهرمانانه کنار برود. در حقیقت توافق کلی میان قدرتهای بزرگ اتفاق افتاد و این زمینه اختلاف بین نیروهای سیاسی در داخل کشور شد درس‌هایی که می‌توانیم از کودتای ۲۸ مرداد بگیریم این است که قدرت‌های بزرگ برای هیچ کشوری قابل اعتماد نیستند و بعد از اینکه ماموریت تمام شد آن کشور و نیروهایش را لت و پار می‌کنند.

وی در پایان گفت: نه انگلیس‌ لعنت‌اله علیه و نه آمریکا‌یی‌ کشور قابل اعتماد نیستند حتی روسیه امروز هم قابل اعتماد نیست و دیدیم در مسایل هسته‌ای به ضرر ما و به نفع آمریکا رای داد.

منبع: فارس

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 29994

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/29994/حقانی-عادی-سازی-رابطه-آمریکا-برخلاف-شعار-استکبار-ستیزی-انقلاب-محمدی-کودتای-28-مرداد-نشان-نباید-اعتماد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir