کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آتش بي‌تدبيري منطقه گنديان خراجي را خاکستر کرد

21 خرداد 1395 ساعت 16:21

عصر پنج‌شنبه ستون دود سياه رنگي به ارتفاع نزديک به 2000 متر توجه اهالي ساکنان کيار و حتي ديگر شهرستان‌ها را به خود جلب کرد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار ساعت ۱۵روز پنج‌شنبه ۲۰خرداد ۱۳۹۵ستون دودي غليظ و سياه‌رنگ در اطراف روستاي خراجي حکايت از آن داشت که آتش سوزي در اين منطقه به وقوع پيوسته است.

راهي محل شديم و در مسير هم چند تصوير از محل آتش‌سوزي تهيه شد.

با نزديک شدن به محل آتش‌سوزي مشخص شد که اين حريق در اطراف چشمه گنديان (gendian) روستاي خراجي به وقوع پيوسته است.

۵ دقيقه بعد از حرکت به نزديکي شعله هاي آتش رسيديم. متاسفانه جايگاه دفن زباله روستاي خراجي در آتش مي سوخت و آتش به اراضي اطراف که تحت نظارت اداره منابع طبيعي شهرستان کيار هستند نيز سرايت کرد و سطح وسيعي پوشش گياهي اين زمين ها هم در آتش بي دقتي و بي احتياطي سوخت.

سرايت آتش به انبوه لاستيک هاي فرسوده هم که در اين جايگاه انباشته شده بود بر وخامت اوضاع افزوده بود و علاوه بر سطح وسيع آتش سوزي هواي منطقه هم آلوده به دود سياه لاستيک شد.

در محل آتش سوزي ماشين هاي آتش نشانی، نيروهاي اداره منابع طبيعي و نيروهاي کلانتري هم حضور داشتند و اقدام به موقع ايشان باعث شد خوشبختانه اوضاع در دست کنترل قرار گيرد.

در ميان افرادي که در محل حضور داشتند رئيس شورا و دهيار روستاي خراجي نيز حاضر بودند که در خصوص اين اتفاق توضيحاتي ارائه کردند.

سواري دهيار خراجي در گفت‌وگو با کيار بيدار گفت: روستاي خراجي با جمعيتي بالغ بر ۳۵۰۰ نفر و توليد انبوه زباله به صورت روزانه نياز به جايگاهي جهت دفن زباله دارد تا ضمن جلوگيري از آسيب رساني به منابع آب زير زميني از بروز چنين اتفاقات نابهنجاي نيز بتوان جلوگيري کرد.

وي اين آتش سوزي را ناشي از بي دقتي رهگذران عنوان کرد و افزود: احتمالا روشن کردن آتش يا سهل انگاري فرد يا افرادي در خاموش کردن آتش روشن شده باعث شده است که آتش با جايگاه زباله و سپس به اراضي اطراف سرايت کند.

رئيس شوراي اسلامي روستاي خراجي هم گفت: سوزاندن لاستيک خودرو ها جهت خارج کردن سيم داخل آنها و فروش سيم هاي حاصله يکي از مهمترين دلايلي است که باعث آتش سوزي در جايگاه زباله روستاي خراجي توسط افراد ناشناس مي شود که بايد مسئولان در راستاي بهينه سازي اين جايگاه تمهيدات لازم را بيانديشند.

در ادامه اين گفتگو کارشناس اداره منابع طبيعي هم که در محل حاضر بود گفت: اغلب آتش سوزي هاي به وقوع پيوسته عمدي است که متاسفانه باعث از بين رفتن بخش وسيعي از پوشش گياهي، حشرات، جانواران، خاک و... مي شود.

منصوري در ادامه گفت: آتش سوزي يکي از مهمترين آسيب هاي منابع طبيعي است که لازم است در مقابله با اين تهديد پيش بيني هاي لازم اعم از آموزش به مردم، آموزش نيروهاي ماهر و کارآمد، تامين تجهيزات، وضع قوانين قضايي جهت مجازات آسيب زنندگان به محيط زيست و منابع طبيعي و ....به عمل آيد.

به گزارش کيار بيدار اين آتش سوزي به همت نيروهاي امدادي اعزامي از دزک، شلمزار و گهرو و نيروهاي حفاظت جنگل اداره منابع طبيعي شهرستان کيار مهار و خاموش شد.

انتهاي پيام/۵۸۰ک


کد مطلب: 28868

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/28868/آتش-بي-تدبيري-منطقه-گنديان-خراجي-خاکستر

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir