کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر آب، خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

خشکسالی و برداشت بی‌رویه، قنات‌های چندصدساله چهارمحال و بختیاری را خشکاند/ وزارت نیرو پروانه چاه‌های بالادست را تعدیل کند

11 تير 1397 ساعت 12:07

مدیر آب، خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه به علت کاهش نزولات جوی و احداث چاه‌های مجاز و غیرمجاز در بالادست دو قنات چندصدساله استان، این قنات‌ها خشک شدند و ما از وزارت نیرو درخواست تعدیل پروانه‌ چاه‌های بالادست این قنوات را داریم.


به گزارش جهانبین نیوز؛ قنات، کاریز یا کهریز راه‌آب یا کانالی است که در زیرِ زمین کنده شده، تا آب در آن برای رسیدن به سطح زمین جریان یابد. این جوی یا کانال در عمق زمین برای ارتباط دادنِ رشته‌چاه‌هایی است که از مادر چاه سرچشمه می‌گیرد.

قنات در ایران یکی از عمده‌ترین منابع تأمین آب به‌شمار می‌رفته و همین قنوات بود که ظرفیت آبدهی به مزارع بیش از ۶۰ هزار روستای کشور را داشت اما با ورود تکنولوژی جدید، چاه‌های عمیق جانشین قنات گردید و استفاده از موتور پمپ به تدریج رایج شد و تمامی مناطق ایران را در بر گرفت.

چهارمحال و بختیاری هم از این امر مستثنی نبوده و کشاورزان در این استان نیز مانند سایر نقاط کشور از قنات برای آبیاری مزارع خود بهره می‌گرفتند.

وجود قنات‌های چند صد ساله نشان از قدمت استفاده از این سازه آبی در ایران دارد، اما خشکسالی‌های اخیر باعث خشک شدن بسیاری از این قنات‌ها شده است.

آبدهی قنات ۵۰۰ ساله لقدنبه به صفر رسید

سیدطاهر نوربخش مدیر آب، خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در چهارمحال و بختیاری ۸۴۱ قنات وجود دارد که در حدود ۵۰ درصد آن‌ها خشک شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه همان تعداد قناتی هم که فعال هستند 50 درصد ظرفیت شان آبدهی دارند افزود: قنات لقدنبه با ۵۰۰ سال سابقه نیز به طور کامل خشک شده است و آبدهی ان از ۲۰۰ لیتر در ثانیه به صفر رسیده است.

مدیر آب، خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این قنات در گذشته آب مورد نیاز ۱۷ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان سامان را تامین می‌کرده است.

نوربخش قنات ۴۰۰ ساله احمدآباد در شهرستان بن را یکی دیگر از قنات‌هایی عنوان کرد که آبدهی آن طی روزهای گذشته به صفر رسیده و اضافه کرد: قنوات منبع تامین‌کننده آب کشاورزی و به‌عنوان آثار ملی محسوب می‌شوند.

خشکسالی‌ها و برداشت بی‌رویه از علل خشکی قنات‌های استان

نوربخش کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های اخیر را یکی از علل خشک شدن این قنات‌ها عنوان و تاکید کرد: خشکسالی را به تنهایی نمی‌توان دلیل بر خشکی قنات‌ها دانست.

وی ادامه داد: حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز بسیار در بالادست این قنات‌ها یکی دیگر از دلایل خشکی قنات‌های در این استان است و ما از وزارت نیرو درخواست داریم برای رفع این مشکل پروانه‌ چاه‌های بالادست این قنوات را تعدیل کرده و از احداث چاه‌های غیرمجاز جلوگیری به‌عمل آورند.

نوربخش ترمیم و لایروبی قنات را یکی از شیوه‌ها برای رفع این مشکل عنوان و بیان داشت: با این اقدام قنات به طور کامل احیاء خواهد شد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 39668

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/39668/خشکسالی-برداشت-بی-رویه-قنات-های-چندصدساله-چهارمحال-بختیاری-خشکاند-وزارت-نیرو-پروانه-چاه-های-بالادست-تعدیل-کند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir