کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دوشنبه بازار شهر بن، فرصت يا آسيب؟ تدبير يا تقصير؟

2 آذر 1395 ساعت 8:34

استقبال گسترده مردم و بالاخص قشر محروم از بازار روز که بساط آن در روز دوشنبه هر هفته در شهر بن پهن است محاسن و مزاياي اين بازار که مي تواند براي مردم (از بُعد اقتصادي) سود داشته باشد، بازاري که به تازگي چندروزي است بساط خود را در روز دوشنبه پهن مي کند و شايد تا چند روز آينده تعطيل شود.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر، استقبال گسترده مردم و بالاخص قشر محروم از بازار روز که بساط آن در روز دوشنبه هر هفته در شهر بن پهن است و محاسن و مزاياي اين بازار که مي تواند براي مردم (از بُعد اقتصادي) سود داشته باشد، بر کسي پوشيده نيست، اما آن چه اين روزها شنيده مي شود برچيدن اين بازار مي باشد، بازاري که چند سالی است بساط خود را در روز دوشنبه پهن مي کند و شايد تا چند روز آينده تعطيل شود… .


بازارهاي هفتگي معمولاً با نام‌هاي ايام هفته همراه‌اند، مثلاً: شنبه بازار، يکشنبه‌بازار و… اين بازارها از کنار هم قرار گرفتن چندين دست‌فروش در مکاني مشترک تشکيل مي‌شوند، در اين بازارها، کالاي مورد نیاز روزانه زندگي، خوار و بار و حتي پوشاک نيز ارائه مي‎شود و مناسب‌ترين مکان براي خريد و فروش بدون‌ واسطه به‌شمار مي‌روند.

بازارهای هفتگی به نفع خریداران عمل می کنند

عده‌اي معتقدند بازارهاي هفتگي به نفع خريداران عمل مي‌کنند چراکه در اين بازارها اجناس با قيمت ارزان‌تري نسبت به بازارهاي شهري به فروش مي‌رسد اما انتقادي که از اين حيث وارد است اين است که اجناس‌ عرضه‌ شده در اين بازارها کيفيت پايينی دارند و يکي از دلايل ارزاني آنها در واقع بي‌کيفيتي آنهاست و ارزيابي‌ها نيز همين مساله را اثبات مي‌کنند.
منفعت ديگري که مي‌توان براي خريداران از اين بازارها متصور شد اين است که خريداران به‌راحتي مي‌توانند خريدهاي کل هفته‌ خود را در يک روز مشخص انجام دهند.

اين بازار از روزهاي اوليه آغاز به‌کار خود با مشکلاتي رو‌به‌رو بوده است ولي کم‌کم با رشد چشمگير وسعت آن و افزايش تعداد فروشنده‌هاي غيربومي، دوشنبه بازار شهر بن به تومور لاعلاج اقتصاد، امنيت و آرامش اين شهر تبديل شد.


اکثر مردم شهرستان بخصوص قشر ضعيف جامعه به علت قيمت مناسب اجناس دوشنبه بازار، براي خريد به اين بازار هفتگي مراجعه مي‌کنند.

کالاهای عرضه شده در بازارهای هفتگی ارزان قیمت و نیازمندی های روزمره شهروندان هستند

کالاهاي عرضه‌شده در اين بازار، معمولاً کالاهاي ارزان‌قيمت‌تر و نيازمندي‌‌هاي روزمره شهرونداني است که اين بازار را مکاني براي دستيابي به مشخصه صرفه اقتصادي براي خانواده خود مي‌دانند.


بسياري از شهروندان نيز به علل اجتماعي و جذابيت‌هاي بازارهاي هفتگي بدون هدف و نه برای خريد کالايي خاص به اين بازار مي‌آيند و البته چه بسا که دست پر از اين بازار خارج شوند.

بازارهای هفتگی برای ما قشر ضعیف، بازار مناسبی برای خرید است

"حميد" که کارگر ساده است علت مراجعه خود به دوشنبه بازار براي تهيه اجناس را قيمت مناسب کليه اجناس بخصوص پوشاک عنوان کرد و گفت: قيمت پوشاک در مغازه هاي سطح شهر بالاست و ما قشر ضعيف و کارگر جامعه مجبوريم به خاطر قيمت پايين تر پوشاک براي خريد به اين مکان مراجعه کنيم.



بازارهای هفتگی مشکلاتی برای اصناف ایجاد می کند

اما مشکلی که بازار هفتگي شهر بن، که براي اصناف مختلف ايجاد مي‌کند و تاثير مستقيمي که بر بازار و اقتصاد شهر مي‌گذارد را نباید از نظر دور داشت. اصناف بر اين باورند که براي تجارت و شغل خود علاوه بر پرداخت عوارض ساليانه شهرداري و ماليات و تمديد جوازکسب‌، هزينه‌هاي جاري محل کسب خود ازجمله هزينه برق و آب و… پرداخت مي‌کنند، اين درحاليست که دست‌فروش‌ها بدون پرداخت عوارض و هزينه‌هاي جانبي، علاوه بر فروش اجناس غيراستاندارد، باعث ايجاد اختلاف ميان هزينه‌ها و قيمت‌ها در اصناف مختلف مي‌شوند.



مشکلات در همينجا به پايان نمي‌رسد و موارد ديگري همچون:

-عدم ‌امکان اعمال نظارت سريع، دقيق و گسترده بر کار دست‌فروش‌ها
- استاندارد‌ نبودن کالاهاي عرضه‌شده در اين بازار
- مشخص‌نبودن مسير توزيع بعضي از کالاهاي عرضه‌شده در بازار
- عرضه بعضي از کالاها به قيمت ارزان و بدون همراه بودن اطلاعات کالا نظير وزن، تاريخ توليد، انقضا و… نيز شايان ذکرهستند.


قاعدتاً بازارهاي هفتگي به نفع فروشندگان سيار است چراکه آنها بدون پرداخت عوارض و هزينه، سود زيادي را از اين بازارها نصيب خود مي‌کنند. آنها همچنين هزينه‌هاي جاري يک مغازه را متحمل نمي‌شوند‌ و با کمترين هزينه بيشترين سود را مي‌برند و باتوجه به اينکه در اکثر روزهاي هفته اين بازارها برپا هستند آنها از شهري به شهري ديگر رفته و در تمام بازارهاي برپاشده‌‌ مناطق مختلف در تمام ايام هفته شرکت مي‌کنند. به‌همين خاطر آنها هيچ دغدغه‌اي از بابت نبود مشتري و بي‌رونقي بازار ندارند.

اما طرف ديگر قضيه، بازاريان ثابت شهري هستند که از برپايي بازارهاي هفتگي آسيب مي‌بينند و هزينه‌هاي جاري مغازه از قبيل هزينه برق، آب، ماليات، کارگر، اجاره، اقلام مصرفي مغازه، عوارض شهرداري و… را پرداخت مي‌کنند. آنها وقتي مي‌بينند که اکثر مشتريان آنها در طول يک روز توسط دو‌شنبه بازار بلعيده مي‌شوند و از رونق کار و کسب آنها کاسته مي‌شود، احساس يأس و نااميدي مي‌کنند.

مشکلات، تشکیل روزبازار را در شهرستان بن به تعویق انداخت

محمود نادري شهردار شهر بن در گفت و گو با خبرنگار زنگ خبر گفت: طبق مصوبات و بخشنامه هاي ارسالي به شهرداري شهر بن، تشکيل روزبازار (دوشنبه بازار) ازجمله دستورات اجرايي بوده که مي بايست طي يک سال گذشته اجرايي شده باشد، اما به دليل مسائل و مشکلات موجود به تعويق افتاد.


پس از گذشت ۷ الي ۸ ماه کارگروهي در رابطه با تشکيل روزبازار در شهر بن تشکيل شد و در اين جلسه بر طبق مصوبات و مواد قانوني تشکيل روزبازار امري قانوني بوده و مي بايست صورت پذيرد.

کلیه کسبه دوشنبه بازار در بن دارای کارت شناسایی و پلاک بندی هستند

وي افزود: تمامي کسبه دوشنبه بازار داراي کارت شناسايي، مدارک لازم و پلاک بندي هستند.

وي نسبت به اعتراض کسبه در خصوص تعطيلي دوشنبه بازار و اينکه باز هم اقدام به پهن کردن بساط خود در اين روز مي کردند گفت: طي تصميمي که در جلسه اي با حضور مسئولان ذيربط اتخاذ شد، در رابطه با تشکيل و اجرايي شدن روز بازار از تمامي کسبه و بازاريان عزيز شهر بن انتظار کمال همکاري و مساعدت هاي لازم را داريم.


شهردار شهر بن در خصوص وضعيت و تصميمات جديد براي دوشنبه بازار اظهار کرد: تصميم گيرنده براي اين روزبازار، اتاق اصناف و صنعت و معدن مي باشد ولي پيشنهاد مي شود که در ابتدا خود کسبه و بازاريان شهر بن اقدام به برگزاري روز بازار نموده و در آن شرکت نمايند و خود آنها اين بازار را در دست گرفته و آن را مديريت نمايند.

نادري افزود: باهماهنگي هاي انجام شده با مسئولين مربوطه قرار بر تشکيل جلسه اي با بازاريان جهت برنامه ريزي هاي لازم براي اجراي صحيح و مداوم روز بازار در شهر بن انجام شود.

انتهاي پيام1026ج/۵۲۰ز


کد مطلب: 31765

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/31765/دوشنبه-بازار-شهر-بن-فرصت-آسيب-تدبير-تقصير

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir