کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

40سال بالندگی در حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری/کاهش چشم گیر مرگ مادران باردار در چهارمحال وبختیاری

15 بهمن 1397 ساعت 16:41

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: با کاهش چشمگیر مرگ نوزادان زیر یکسال و کودکان زیر پنج سال مواجه بودیم و همچنین در سال گذشته تنها یک مورد فوت مادر باردار در چهارمحال و بختیاری گزارش شد.


به گزارش جهانبین نیوز، سیدراشد جزایری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری در خصوص دستاوردهای استان پس از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي اظهار داشت: چهارمحال وبختياري در سال۱۳۵۷ که سال پیروزی انقلاب ،محسوب می شود با جمعیتی بالغ بر ۴۳۳۰۰۰نفر از سه بیمارستان و تعداد ۲۵۸تخت بیمارستانی برخوردار بود.

جزایری با بیان اینکه، شاخصهای درماني استان در وضعيت خوبي نبودند افزود: با توجه به محروميت اکثر مناطق استان و پايين بودن سطح زندگي مردم، متاسفانه مردم دسترسي چنداني به خدمات درماني مورد نياز نداشتند و با پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي و آغاز برنامه هاي کاري وزارت بهداشت افزايش تخت و منابع بيمارستاني در دستور کار قرار گرفت، به گونه اي كه در دهه ۱۳۷۰ تغییرات اساسی در سطح درمان کشور و استان رخ داد.

وی در ادامه به بخشی از تحولات صورت گرفته در حوزه های مختلف آموزشی، بهداشتی، درمانی، فرهنگي، اجتماعي اشاره و افزود: از مهمترين دستاوردهاي اين دانشگاه در حوزه آموزش می توان به این نکته بسنده کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هيچ گونه فعاليت آموزشي براي تربيت نيروهاي پزشکي و پيراپزشکي در استان صورت نمي گرفت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توفيقات چشمگيري داشته است گفت:  تعداد شبکه هاي بهداشتي و درماني، مراکز بهداشتي شهري و روستايي، مراکز آموزش بهورزي، پايگاه هاي بهداشت غير ضميمه ، واحدهای تسهیلات زایمانی و مراکزی که در زمینه ازدواج مشاوره ارائه مي دهند از ۱۴۵ باب پيش از انقلاب اسلامي به ۴۶۷ باب افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بادر اختيار داشتن ۹ مرکز بهداشت شهرستان،۶۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و ۶۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۳ مرکز آموزش بهورزی، ۳۰۰ خانه بهداشت، ۲۹ پایگاه سلامت شهری و ۴ پایگاه سلامت روستایی و ۴ واحد تسهیلات زایمانی، در چهارمحال وبختیاری مشغول خدمت رسانی هستند.

وی با تأکید بر اینکه  شاخص‌های سلامت در استان افزایش داشته، افزود: میزان امید به زندگی از ۵۵ سال به ۷۵ سال افزایش پیدا کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه میزان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: تعداد پزشکان عمومی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری از ۱۵ پزشک به ۲۳۴ نفر و تعداد بهورزان از ۹۰ نفر به ۶۱۸ نفر در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

جزایری با تأکید بر اینکه مرگ و میر نوزادان یکی از شاخصه‌های مهم سلامتی در هر کشوری است، تأکید کرد: خوشبختانه با کاهش چشمگیر مرگ نوزادان زیر یکسال و کودکان زیر پنج سال مواجه بودیم و همچنین در سال گذشته تنها یک مورد فوت مادر باردار در چهارمحال و بختیاری گزارش شد.

انتهای پیام/1022ج


کد مطلب: 41313

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/41313/40سال-بالندگی-حوزه-سلامت-چهارمحال-بختیاری-کاهش-چشم-گیر-مرگ-مادران-باردار-وبختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir