کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ياداشت/

پلاک قرمزها، خدمت به مردم يا در خدمت خانواده؟!

سایت خبری سلام لردگان , 22 آبان 1396 ساعت 9:43

اين روزها شاهد استفاده غيرقانوني و شخصي برخي مديران، مسئولان ادارات از اموال دولتي و بيت‌المال هستيم.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سلام لردگان، برخي مسئولين ادارات نه فقط در سطح  شهرستان بلکه در مناطق مختلف کشور هنوز تفاوت خودرو هاي پلاک قرمز را با خودروهاي شخصي خود نمي دانند.

مديران براي اينکه بتوانند محبت و اطمينان مردم را جلب کنند و مردم به آنها اطمينان داشته باشند بايد همانطور که مردم هستند باشند و از خودشان خرج کنند و در استفاده از اموال بيت المال بسيار دقت کنند که مردم هوشيار بوده و مي بيننند که مسئولان ما چگونه رفتار مي کنند.

با وجود صدور بخشنامه‌هاي متعدد مبني بر منع استفاده شخصي از خودروهاي پلاک دولتي، گويا اين نامه کتبي به دست تعداد زيادي از مسئولين ارگان‌ها نرسيده است بارها مشاهده مي‌شود از خودروهاي پلاک دولتي براي انجام کارهاي شخصي و حتي براي گرفتن نان براي منزل، (رفتن به مراسمات، جشن‌هاي خصوصي) نيز استفاده مي‌کنند.

استفاده از اموال دولتي را اگر از نظر فقهي، شرعي و ديدگاه اسلام در نظر بگيريم در اين مورد کاملا روشن است.

امام خميني (ره)، مقام معظم رهبري و تعداد زيادي از مراجع و علما نيز استفاده از بيت المال براي استفاده شخصي را خلاف شرع و آن را جايز نمي‌دانند، اما عده‌اي بي‌توجه به اين رهنمود‌ها همچنان راه خود را با اين اتومبيل ها مي‌روند.

بنابراين؛ استفاده از اين اتومبيل‌ها در ساعات غيراداري علاوه بر بالا بردن هزينه سوخت و ساير هزينه‌ها، موجب استهلاک خودرو و در نتيجه فرسودگي زودهنگام آن مي‌شود، بنابراين هيچ توجيهي براي مديران دستگاه‌ها و رانندگان اين خودرو‌ها براي استفاده شخصي و خانوادگي از آنان باقي نمي‌گذارد.

برخي مسئولين و حتي کارمندان ادارات دولتي، علي رغم اينکه خودروي شخصي هم دارند ولي عمدتاً بيشتر کارهاي شخصي خود را با خودروهاي دولتي انجام مي‌دهند که رساندن فرزندانشان به مدارس از اين قبيل است.

امروزه اموال عمومي و دولتي از مصاديق بارز بيت المال به شمار مي‌آيند، بنابراين وقتي گفته مي‌شود بيت المال، يعني اموالي که به همه اقشار جامعه تعلّق داشته و همگان در حفظ و نگهداري آن مسئولند، همانگونه که در آن حق نيز دارند. به عبارت ديگر بيت‏ المال به مالي گفته مي‌شود که مالک خصوصي نداشته و همگان در استفاده از آن سهيم هستند.
 
حال سوال اينجاست؛ کساني که اموال بيت المال را اموال شخص و خانوادگي مي دانند، آيا مي توانند امين مردم هم باشند؟ و آيا نظارتي بر خودروهاي دولتي مي شود؟

در هر حال استفاده شخصي از خودروهاي دولتي بعنوان يک معضل، بارها از سوي شهروندان مورد انتقاد قرار گرفته است و مردم همواره بر نظارت و برخورد با استفاده کنندگان شخصي از خودروهاي دولتي از سوي مقامات مسئول تاکيد دارند.

در پايان لازم بذکر است که کاربران زيادي به پايگاه خبري سلام لردگان با ارسال تصاويري از استفاده‌هاي شخصي برخي مديران، خواستار انتشار آن‌ها براي جلوگيري از اين کارشده‌اند که در صورت ادامه و برخورد نکردن مسئولين ذي‌ربط، اين پايگاه خبري به وظيفه ذاتي خود عمل کرده و تصاوير ارسالي را انتشار خواهد داد.
 
انتهاي پيام1026ج /630ل


کد مطلب: 37066

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/note/37066/پلاک-قرمزها-خدمت-مردم-خانواده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir