کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفتگو با نخبه بسیجی؛

تولید دستگاه فیلتراسیون مواد معلق مزارع پرورش ماهی توسط مخترع بسیجی چهارمحال و بختیاری + عکس

5 آذر 1397 ساعت 16:35

بسیجی نخبه و مخترع شهرکردی موفق شده است برای اولین بار در کشور دستگاه فیلتراسیون مواد معلق مزارع پرورش ماهی جهت کاهش در صد مواد آلاینده مزارع پرورش ماهی به منظور افزایش راندمان وجلوگیری از تلفات ماهی در استخر های پرورش ماهی را تولید کند.


به گزارش جهانبین نیوز، میثم حق شناس یکی از هزاران جوان نخبه و تلاشگر چهارمحال و بختیاری است که با عزمی راسخ و تلاش جدی در عرصه نوآوری و فناوری خوش درخشیده و باوجود مشکلات فراوان توانسته نمونه یک جوان موفق ایرانی باشد، در ادامه با این جوان تلاشگر و زمینه فعالیت وی آشنا می شویم.

میثم حق شناس جوان نخبه و مخترع شهرکردی متولد سال ۱۳۶۹ فارق التحصیل مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کشاورزی گرایش آب از دانشگاه شهرکرد و فارق التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته آبیاری زهکشی از دانشگاه دولتی ملی اراک می باشد.
این بسیجی نخبه و مخترع موفق شده است برای اولین بار در کشور دستگاه فیلتراسیون مواد معلق مزارع پرورش ماهی را تولید کند.

وی در رابطه با معرفی و عملکرد اختراع خود بیان داشت: دستگاه فیلتراسیون مواد معلق مزارع پرورش ماهی جهت کاهش در صد مواد آلاینده مزارع پرورش ماهی به منظور افزایش راندمان وجلوگیری از تلفات ماهی در استخر های پرورش ماهی به کار میرود.
این جوان نخبه در مورد نحوه عملکرد محصول خود گفت: دستگاه به صورت چرخشی کار می کند به نحوی که آب مزارع پرورش ماهی از دستگاه عبور کرده و این دستگاه با دارار بودن فیلترهای توری استیل و همچنین سیستم بک واش مواد زائد آب را جدا و آب تسویه شده را از خود عبور میدهد همچنین این دستگاه قابلیت کارکرد فول اتوماتیک و دستی را داراست که با دارابودن سنسورهای حساس در مواقع قطع برق یا سیلابی شدن رودخانه با علائم هشدار دهنده باعث تغییر در سرعت حرکت دستگاه میشود.
 
حق شناس با اشاره به قیمت بالای نمونه خارجی این محصول گفت : دستگاه تولیدی ما از لحاظ قیمیتی نسبت به نمونه خارجی یک دوم قیمت تمام شده می باشد و استفاده از آن باعث جلوگیری خروج ارز و زخایر مالی از کشور می شود.

این بسیجی نخبه در مورد ایده کار و نهایی کردن ایده خود گفت: در زمان دانشجویی ایده تولید دو دستگاه به ذهنم رسید که اولین اختراع بنده در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی دستگاه آبیاری اتوماتیک گلخانه بود که با همکاری دانشجویان دانشگاه شهرکرد این ایده را ثبت اختراع کردیم و مورد بهره برداری قرار گرفته است و اختراع دوم بنده دستگاه فیلتراسیون مواد معلق مزارع پرورش ماهی بود که در دوران تحصیلات تکمیلی این ایده به ذهنم رسید و مرتبط با تز پایان نامه کارشناسی ارشدم نیز بود.

این مخترع جوان در ادامه بیان داشت: ایده تولید این دستگاه پس از ورودم به خدمت مقدس سربازی به سمت نتیجه دادن و نهایی شدن نزدیک شد پس از اینکه به صورت سرباز امریه وارد واحد بسیج علمی پژوهشی سپاه قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری شدم و با حمایتی که از طرف کارشناسان و مشاوران مجرب بسیج علمی پژوهشی شدم ایده خود را به سمت عملیاتی کردن نزدیک کردم و با تسهیلاتی که از طرف بسیج علمی پژوهشی گرفتم موفق شدم طرح اولیه و پایلوت محصول خود را تولید کنم.

این مخترع جوان و انقلابی گفت: همزمان با ورود به بسیج علمی پژوهشی وارد مرکز رشد علمی پژوهشی استان نیز شدم و در آنجا ایده اولیه و پایلوت را پرورش دادم و با گرفتن مشاوره و تسهیلات مجددا پس از گذراندن دوره خدمت مقدس سربازی در زمینه صنعتی کردن این اختراع بودم و در نهایت طرح را به مرحله کاربردی و صنعتی رساندیم و در مرحله اول دستگاه به صورت آزمایشی در مزارع پرورش ماهی مورد استفاده قرار گرفت و ایرادات آن برطرف شد و در حال حاضر دستگاه در مرحله تولید انبوه می باشد.
حق شناس با توجه به حمایت بسیج علمی پژوهشی و مرکز رشد استان در نهایی کردن این اختراع و عملیاتی کردن آن گفت: در مراحل کار و اجرایی کردن ایده مرکز علمی پژوهشی بسیج و مرکز رشد کمک فراوانی هم در زمینه کارشناسی و هم تتسهیلات فراهم کردند و کلا همه جوانان و افرادی که دارای ایده و طرحی باشند به این مراکز مراجعه کنند و بدون شک در این مراکز مورد حمایت و پشتیبانی قرار می گیرند .

این جوان مخترع رمز موفقت خود را کار تیمی می داند و اعتقاد دارد: برای به نتیجه رساندن طرح و ایده حتما باید کار به صورت تیمی و کارشناسی انجام شود کما اینکه دوستانی در مراکز رشد و علمی پژوهشی دارای ایده ای قوی وارد می شدند ولی به خاطر کار انفرادی متاسفانه با شکست مواجه می شدند.

حق شناس همچنین با توجه به اهمیت لزوم بازاریابی و سنجیدن نیاز بازار در هر زمینه ای گفت: یکی از مهمترین بخش های تولید، بازاریابی برای فروش و عرضه محصول می باشد و اول باید در زمینه ایده ای که در نظر داریم مشکلات را بسنجیم و با نگاه دقیق به بازار عرضه و تقاضا وارد شویم.

این مخترع بسیجی در پایان حمایت مسئولان استانی از ایده و اختراع خود را مثبت دانست و گفت: خوشبختانه مسئولین استانی و مسئولین پارک علم و فن آوری استان حمایت خوبی در این زمینه برای تجاری کردن این محصول از من دارند و با برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها این تولید را معرفی می کنند .

انتهای پیام/۱۰۲۴ج


کد مطلب: 40890

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/40890/تولید-دستگاه-فیلتراسیون-مواد-معلق-مزارع-پرورش-ماهی-توسط-مخترع-بسیجی-چهارمحال-بختیاری-عکس

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir