کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جای خالی صنایع تبدیل و بسته بندی انگور تولیدی کشاورزان و باغداران کیار

20 دی 1395 ساعت 12:46

باغداران بايد به اين فکر باشند که در ادامه روند توليد محصولات خود بتوانند محصول توليد شده را نگهداري کنند تا در زمان مناسب به بازار عرضه کنند و اين مهم جز با ورود صنايع تبديلي به منطقه ميسر نمي شود.


گزارش جهانبین نیوز به نقل از پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار در گزارش قبل به آثار مثبت توليد انگور در شهرستان کيار اشاره شد و با بررسي مراحل کاشت، داشت و برداشت انگور از آغاز تا پايان متوجه شديم که انگور توليدي کشاورزان شهرستان کيار به صورت مستقيم يا به بازار مصرف جهت خام خوري عرضه مي شود يا اينکه محصول توليد شده براي تبديل به کنسانتره و آب ميوه در اختيار کارخانه توليد آبميوه که در نزديکي شهر گهرو قرار دارد قرار مي گيرد.

عرضه مستقيم انگور توليدي کشاورزان و باغداران شهرستان کيار به بازار مصرف يا کارخانه آبميوه، ساده ترين راه فروش محصولات توليد شده است که متاسفانه اين روش کمترين سود را عايد توليدکنندگان و سود واقعي را روانه جيب دلالان مي کند.

قيمت تمام شده بالاي محصول تاکستان هاي انگور شهرستان کيار ناشي از زحمت بسيار، هزينه هاي کاشت، داشت و برداشت، آسيب هاي ناشي از کم آبي و آفات متعدد و قيمت پايين خريد بهترين انگور توليد شده در شهرستان کيار دست به دست هم مي دهد تا پس از ۴-۵ ماه تلاش شبانه روزي کشاورزان آنچه از فروش محصولات عايد کشاورزان مي شود حتي جوابگوي سرمايه آنان هم نباشد.

درآمد توليد انگور متناسب با هزينه ها و زحمات آن نيست

مهندس عيسي بهرامي گهرويي در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار گفت: انگور توليدي در تاکستان هاي شهرستان کيار يکي از بهترين ارقام انگور توليد شده در کشور است که هم از نظر کميت هم از نطر کيفيت و هم از نظر ارزش غذايي در سطح بسيار مناسبي قرار دارد.

وي افزود: اگرچه در حال حاضر سطح وسيعي از باغات شهرستان کيار زيرکشت انگور قرار دارد و تاکستان هاي وسيعي هم در ناغان و هم در گهرو واقع است اما در سال هاي اخير کاهش صرفه اقتصادي توليد انگور باعث دلزدگي کشاورزان و باغداران شده است.

اين کارشناس ارشد باغداري افزود: انگور توليدي کشاورزان و باغداران هيچ مشکلي ندارد و از نوع درجه يک و مرغوب است اما آنچه باعث مي شود حق واقعي توليدکنندگان ادا نشود اين است که کشاورزان به دليل نياز فوري به پول پس از برداشت محصول، عدم امکان نگهداري محصول برداشت شده در انبار در طولاني مدت و همچنين اشباع يکباره بازار از محصولات برداشت شده باعث مي شود قيمت خريد انگور در فصل برداشت به يکباره افت کند.

اين کارشناس محصولات باغي در ادامه گفت: باغداران بايد به اين فکر باشند که در ادامه روند توليد محصولات خود بتوانند محصول توليد شده را نگهداري کنند تا در زمان مناسب به بازار عرضه کنند و اين مهم جز با ورود صنايع تبديلي به منطقه ميسر نمي شود.

وي گفت: اگر کشاورزان، اداره جهاد کشاورزي، يا بخش خصوصي بتوانند در زمينه تبديل محصولات توليدي باغداران سرمايه گذاري و اقدام کنند ضمن حمايت از کشاورزان و باغداران مي توانند براي تعدادي ديگر نيز اشتغال زايي کنند.

انتهاي بخش دوم

گزارش و گفتگو: مهدي بهزادي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 32619

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/32619/جای-خالی-صنایع-تبدیل-بسته-بندی-انگور-تولیدی-کشاورزان-باغداران-کیار

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir