کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طلاي کثيف، منبع درآمد زايي و ايجاد اشتغال

طلاي کثيف فرصت يا تهديد؟!/ طرح تفکيک، زباله‌گردي را از چهره شهر پاک مي کند

18 بهمن 1396 ساعت 12:03

طرح تفکيک زباله مي تواند به ايجاد اشتغال کمک کند که اجراي اين طرح نيازمند هزينه هاي ابتدايي است.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ايران خبر؛ هر شهروند روزانه مقداري زباله توليد مي‌کند که اگر اين طلاي کثيف به درستي مديريت و جمع آوري نشود سبب ايجاد مخاطرات زيست محيطي، شيوع بيماري ها و... مي‌شود.

کافي است فقط يک روز زباله‌هاي استان چهارمحال و بختياري با تاخير جمع آوري شود، تازه شهروندان متوجه مي‌شوند که بايد کمتر زباله توليد يا زباله‌ها را براي جلوگيري از آلودگي تفکيک کنند.

جمع آوري و مديريت پسماند نيازمند فرهنگ سازي و اطلاع رساني مناسب است تا شهروندان آگاه شوند که چگونه زباله خود را توليد و تفکيک کنند.

مقداري هزينه براي تفکيک زباله از مبدا از سوي مسئولان مربوطه لازم و ضروري است به دليل اينکه عدم هزينه ابتدايي سبب مي‌شود که چند برابر آن براي تفکيک زباله در مقصد هزينه شود.

طرح تفکيک زباله از مبداء در شهرکرد، بروجن، سامان، فارسان و فرخشهر اجرايي شده که نياز است ما بقي شهرهاي استان نيز از آن الگو بگيرند.

هر روز بر جمعيت شهرهاي ما افزوده مي شود بنابراين توليد زباله نيز افزايش مي‌يابد و مسئولان بايد براي مديريت پسماند‌ها هزينه و برنامه ريزي دقيق بايد داشته باشند.

کشورهاي در حال توسعه هم اکنون تا پنج درصد سرانه توليد ناخالص ملي خود را براي خدمات مديريت پسماند شهري هزينه مي‌کنند و سالانه ميليون‌ها تن زبااله در کشور توليد و از چرخه بازيافت خارج مي‌شود.

بازيافت از ارکان زنجيره مديريت مواد زائد جامد محسوب مي‌شود که مي‌تواند در قسمت‌هاي مبدأ، ميانه (ايستگاه‌هاي انتقال) و مقصد صورت گيرد بنابراين بهترين و آرماني‌ترين شکل بازيافت، تفکيک از مبدأ است.


مسئولين براي طرح بازيافت هزينه نمي کنند

يکي از شهروندان شهرکردي در گفت‌وگو با خبرنگار بام ايران خبر؛ اظهار کرد: در راستاي طرح تفکيک زباله ها يک نفر به قيمت يک سوم بازيافت را خريداري مي کند.

وي تصريح کرد: اگر فردي هم نخواهد ضايعات خود را در استان به فروش برساند متاسفانه نمي تواند در جاي ديگر با قيمت بهتر ضايعات را به فروش برساند چراکه با جريمه پليس راه مواجه مي شود.

اين شهروند ادامه داد: با اين طرح بازيافت کساني که قبلا از اين راه امرار معاش مي کردند ديگر نمي توانند به کار خود ادامه دهند.

وي اذعان داشت: بد نيست مسئولين به فکر راه درآمد اين گونه افراد نيز باشند.


طرح تفکيک، زباله گردي را از چهره شهر پاک کرد

يکي ديگر از شهروندان شهرکردي در گفت‌وگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: در گذشته هر روز ما شاهد زباله گرداني بوديم که مدام در بين زباله ها مي چرخيدند اما اين طرح باعث شد ديگر شاهد اين گونه افراد نباشيم.

وي با اشاره به اينکه درست است که اين طرح بيکاري يک عده را در پي داشته است بيان داشت: مسئولين مي توانند همين افراد را در طرح تفکيک زباله به کار گيري کنند که کار آن ها نيز کاملا قانوني باشد.

اين شهروند ادامه داد: طرح تفکيک زباله به محيط زيست و تميزي شهر ما نيز کمک بسياري مي کند.

طرح تفکيک از زباله ابتداي سال ۹۷ در هفشجان شروع مي شود

حامد فروزنده شهردار هفشجان در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: طرح مطالعاتي تفکيک زباله از مبداء در بهمن ماه سال جاري در هفشجان شروع شده است.
 
وي تصريح کرد: اين طرح از ابتداي سال آينده در شهر هفشجان نيز عملياتي مي شود.

فروزنده ادامه داد: برنامه ريزي طرح تفکيک زباله از مبداء توسط مديريت شهري صورت گرفت و تاکنون شهرستان شهرکرد اين طرح را به بهترين نحو انجام داده است که به زودي در هفشجان نيز اين طرح را عمليالتي خواهيم کرد.

وي اذعان داشت: يکي از اهداف ما براي اجراي اين طرح استمرار طرح تفکيک زباله‌ها از مبدا در مدارس و سطح جامعه است که تحقق اين امر سبب کاهش توليد زباله و محيط زيستي سالم مي‌شود.

شهردار هفشجان بيان داشت: حمايت و همراهي شهروندان در راستاي تحقق اهدافمان از جمله داشتن شهري زيبا و سالم، لازم و ضروري است.

فرهنگ سازي و آموزش به مردم در تفکيک زباله ضرورت دارد

شهرام احمدي مدير کل محيط زيست چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر با اشاره به اينکه وقتي زباله بازيافت مي شود ما کاهش فشار به منابع را داريم اظهار کرد: با اين طرح نيازي نيست براي توليد خيلي از منابع اوليه منابعي مثل نفت و معادن استفاده کنيم.


وي با اشاره به مباحث اقتصادي طرح تفکيک زباله گفت: ما مانع از دور ريز قسمت عمده اي از منابع شده و از هدر رفت آن ها جلوگيري مي کنيم.

احمدي ادامه داد: اين طرح به ايجاد شغل نيز کمک مي کند و از این لحاظ امتیازات مثبتی دارد.

وي با اشاره به اينکه اين طرح به مسائل بهداشتي و محيط زيست نيز کمک مي کند بيان داشت: اگر ما محل هاي کمتري براي دفن زباله داشته باشيم بحث آلودگي آب و هوا نيز کاهش پيدا مي کند و اينجاست که قانون گذار طرح تفکيک زباله از مبداء را پيش بيني کرده است.

احمدي با اشاره به اينکه طبق قانون بايد تا سال ۹۲ شهرهاي بالاي هزار نفر و مراکز استان ها حتما طرح تفکيک از مبداء اجرا مي شد بيان داشت: بعد از تصويب اين قانون تمام شهرها و روستاها بايد برنامه ريزي لازم براي تفکيک از مبدا را داشته باشند.

وي ادامه داد: اين استان نيز برنامه خود را در راستاي طرح تفکيک زباله از مبداء از ابتداي امسال شروع کرد و هرکدام از شهرستان ها چند روستا را به عنوان پايلوت معرفي کرده اند.

احمدي بيان داشت: طرح تفکيک از مبداء در شهرهاي بروجن، شهرکرد، سامان، فارسان و فرخشهر ايجاد که اقدامات مثبتي در اين راستا انجام شده است.

وي با اشاره به اينکه براي اجراي اين طرح مردم مشارکت خوبي داشته اند اذعان داشت: نياز است شرکت ها و شهرداري ها نيز تلاش و همکاري بيشتري از جمله آموزش دادن به مردم را در دستور کار داشته باشند که اين طرح به نحو مطلوب در ساير نقاط استان نيز اجرايي گردد.


طرح تفکيک از زباله به نفع همه مردم و مسئولين است

محمدرضا محمديان معاون خدمات شهري شهرکرد در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: طرح تفکيک زباله از خردادماه سال جاري در اين استان و بعضي از شهرها اجرايي شد.

وي با اشاره به اينکه از سال ۹۲ اين طرح بايد اجرايي مي شد اما به دلايل و مشکلاتي با اين طرح موافقت نشده بود تصريح کرد: در کارگروه پسماند شهرداري را اجبار کردند که اين کار انجام گيرد و نهايت در خردادماه سال جاري طبق قانون مديريت پسماند اين طرح اجرايي شد.

محمديان با اشاره به اينکه اين طرح را به يک شرکت خصوصي واگذار نموده ايم بيان داشت: شرکت طرف قرارداد ما يک سري تجهيزات ازجمله کانکس، مخازن، خريد ماشين آلات و... را با هزينه خود آماده و اين کار را شروع کرد.

وي با اذعان بر اينکه ابتداي اجراي هر طرحي با يک سري مشکلات همراه خواهيم بود بيان داشت: عده اي از زباله دزد ها اين کار را نپسنديده و شروع به سنگ اندازي نمودند.

محمديان يادآور شد: هر کاري که بخواهيم انجام دهيم يک سري سنگ اندازي هايي وجود دارد اما ما اين طرح را با تمام توان و بسيار سخت دنبال کرديم تا بتوانيم طرح پسماندها را عملياتي کنيم.

وي با بيان اينکه خريد ضايعات از مردم با قيمت مصوب شوراها انجام مي گيرد اذعان داشت: اين طرح از طريق شوراي شهر مصوب گرديد و طبق قيمت مصوب از فروشنده خريداري مي شود.

محمديان اظهار کرد: ما قبل از خريداري ضايعات تمامي قيمت ها را از بيرون استان گرفتيم و طبق آناليزهايي که انجام داده ايم در خود شوراي شهر آن ها را ارائه و پس از مصوب کردن قيمت ها اين کار انجام شد.


اجراي طرح تفکيک زباله ۴۵ نفر اشتغال زايي را به همراه داشت

معاون خدمات شهري شهرکرد گفت: شرکتي از خودش سرمايه گذاري کرده و ۴۵ نفر نيرو را در راستاي اجرايي کردن طرح فوق به کار گيري نموده است.

محمديان اظهار کرد: طرح تفکيک زباله يک مقدار مشکلات و شکست هايي هم در پي دارد اما ما کار را نهادينه مي کنيم و چنانچه مردم با ما همکاري داشته باشند اين طرح مي تواند به نفع همه باشد.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب


کد مطلب: 38415

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/38415/طلاي-کثيف-فرصت-تهديد-طرح-تفکيک-زباله-گردي-چهره-شهر-پاک-مي-کند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir