کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آب نیست!

کاهش 70 درصدي بارش ها در بروجن!/خانه تکاني را به روزهاي پاياني سال موکول نکنيد

8 اسفند 1396 ساعت 13:32

خانه تکاني در اين سال ها با سال هاي گذشته بسيار متفاوت است و اين تفاوت در ميزان بارش ها به خوبي نمايان است" بارندگي ها در شهرستان بروجن نسبت به دوره مشابه سال گذشته 70 درصد کاهش داشته است".


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال طبق آداب خانه تکاني، مردم با نظافت و شستشو به استقبال عيد نوروز و فصل بهار مي روند اما در اين سنت زيبا نبايد صرفه جويي در مصرف آب را فراموش کرد.

يکي از شهروندان بروجني در گفتگو با کلار، گفت: در اين روزها همه تلاش مي‌کنند به بهترين شکل به استقبال عيد و سال نو بروند اما متاسفانه برخي ها خانه تکاني را در ريخت و پاش آب مي دانند در حالي که با اندکي آب هم مي توان شستشو و خانه تکاني کرد.

حسين رمضاني خانه تکاني را رسم زيبايي دانست و گفت: کسي نمي تواند مردم را از انجام خانه تکاني منع کند اما شستشوي فرش هاي منازل بايد از طريق قاليشويي‌ها انجام شود چراکه منابع آبي که براي شرب نيست در اختيار دارند.

يکي ديگر از شهروندان بروجني اضافه کرد: براي شستشوي فرش نبايد از آب شبکه شهري استفاده کنيم و يا در منازل خود اقدام به شستشوي فرش کنيم.

موسي لطفي افزود: بايد همزمان با نو شدن و به استقبال سال نو رفتن صرفه جويي در مصرف آب را هم در دستور زندگي خود داشته باشيم.

وي ضمن بيان اين که در اين روزها بايد نسبت به صرفه‌جويي در مصرف آب بيش از گذشته دقت لازم را داشته باشيم، گفت: خانه تکاني در اين سال ها با خانه تکاني در سال هاي دور متفاوت است آن روزها آب بود اما حالا آب هست اما خيلي کم است.

کاهش ۷۰ درصدي بارش ها در بروجن!

رئيس اداره هواشناسي شهرستان بروجن گفت: ميانگين وزني بارندگي سال زراعي جاري تا به امروز ۱۵۰ ميليمتر است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۷ درصد، نسبت به ميانگين بلندمدت ۶۲ و نسبت به ميانگين يک سال زراعي کامل ۷۴ درصد کاهش داشته است.

نبي ا... بادست بارش شهر بروجن از ابتداي پاييز تا هفتم اسفند جاري را ۴۹ ميليمتر دانست و گفت: سال گذشته بارش هاي بروجن در چنين روزي حدود ۱۶۴ ميليمتر بوده است.

تحقق ۲۰ درصد بارش سال زراعي در بروجن/۸۰ درصد بارش ها باقي مانده است!

وي با بيان اين که بارش هاي بروجن نسبت به دوره مشابه سال گذشته و ميانگين بلند مدت ۷۰ درصد کاهش داشته است، افزود: از ابتداي پاييز تا به امروز تنها ۲۰ درصد از مجموع بارش سال زراعي تحقق پيدا کرده و ۸۰ درصد از بارش سال زراعي کامل باقي مانده است.

بادست اضافه کرد: بر اساس پيش بيني ها در مدت باقي مانده از اسفند و نيمه نخست فروردين سال ۹۷ بخشي از کاهش بارش ها جبران مي شود اما نهايتا بيشتر از ۵۰ درصد بارش سال زراعي تحقق پيدا نمي کند.

وي با بيان اين که استان چهارمحال و بختياري امسال از نظر بارشي وارد دهمين سال خشکسالي شده است، گفت: کاهش بارش ها در ۱۰ سال گذشته موجب افت شديد سفره هاي زير زميني و نشست دشت ها شده و حتي با بارش هاي در حد نرمال هم خشکسالي هاي سال گذشته قابل جبران نيست که دليل آن تغيير اقليم و گرمايش جهاني است.

بادست تنها راه را سازگاري با شرايط و اقليم جديد و تبديل تهديدها به فرصت دانست و گفت: بايستي با اقليم جديد سازگار شويم؛ برنامه هاي توسعه شهرستان در بخش هاي مختلف عمراني، صنعتي و کشاورزي مطابق با اقليم جديد طراحي و برنامه ريزي شود.

وي با بيان اين که افت شديد بارش ها منجر به افت منابع آبي شهرستان شده است، گفت: مي طلبد تا صرفه جويي هرچه بيشتري مخصوصا در اين ايام داشته باشيم.

بادست ضمن تاکيد بر مديريت مصرف آب در آستانه سال نو، گفت: شهروندان سعي کنند در حد ضرورت از مصرف آب استفاده کنند؛ اگر متاسفانه همين روند ادامه داشته باشد در شش ماهه سال ۹۷ براي تامين آب شرب با مشکل مواجه خواهيم شد.

مردم مصرف آب را مديريت کنند

رئيس اداره آب و فاضلاب شهرستان بروجن نيز گفت: شهروندان در اين ايام تا حد امکان از شستشوي وسايل نقليه خودداري کنند و شستشوي فرش ها را در خارج از منزل که آب کمتري مصرف مي شود انجام دهند.

بهروز سليمي به مديريت مصرف آب تاکيد کرد و گفت: مردم مديريت مصرف آب را انجام دهند و سعي کنند از شستشوي معابر، قالي و خودرو خودداري کنند.

خانه تکاني را به روزهاي پاياني سال موکول نکنيد

وي به کاهش بارندگي ها اشاره کرد و گفت: اگر مردم در مصرف آب صرفه جويي نکنند با توجه به کاهش نزولات جوي و افزايش مصرف در روزهاي پاياني سال افت فشار و قطعي آب ايجاد مي شود.

سليمي ضمن تاکيد دوباره بر صرفه جويي و مديريت مصرف آب، گفت: شهروندان سعي کنند در همين ايام کار شسشتو و خانه تکاني را انجام دهنند و به روزهاي پاياني سال موکول نکنند چراکه لوله هاي آب در صورت مصرف يکباره و زياد کشش لازم را نخواهند داشت.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک


کد مطلب: 38695

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/38695/کاهش-70-درصدي-بارش-بروجن-خانه-تکاني-روزهاي-پاياني-سال-موکول-نکنيد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir