کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل سياسي:

استعفاي سعد حريري سناريوي است که با هدايت سعودي‌ها و آمريکايي‌ها صورت مي‌گيرد

21 آبان 1396 ساعت 11:58

کارشناس مسائل سياسي گفت: استعفاي حريري را مي‌توان اقدامي در راستاي منافع سعودي‌ها دانست، گفته‌شده است، چندي پيش وي از طريق سعودي‌ها مطلع شده بود که روسيه قصد دارد اختلافات بين رياض و تهران را برطرف کند.


به گزارش جهانبین نیوز، سجاد شهراني در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي پيرغار گفت: استعفاي سعد حريري، نخست‌وزير لبنان،‌ آن‌هم درحالي‌ که در عربستان به سر مي‌برد و طرح اتهامات واهي از سوي وي عليه ايران و دخالت‌هاي ايران در لبنان را عامل اصلي استعفا دانستن، موضوعي مشکوک و سؤال‌برانگيز است، درواقع، همان‌گونه که مشخص است، استعفاي  سعد حريري سناريوي است که با هدايت سعودي‌ها و آمريکايي‌ها و به‌منظور به بن‌بست کشاندن اوضاع سياسي لبنان براي فشار بر حزب‌الله صورت مي‌گيرد.

وي تصريح کرد: طرح اتهامات واهي از سوي حريري نسبت به ايران و واکنش مثبت و هيجان‌زده مقامات صهيونيستي از اين اقدام حريري، به‌خوبي تأييدي بر اين مدعا است؛ اما در اين ميان سؤال اساسي اين است که واقعيت ماجراي استعفاي حريري چيست؟

سعودي‌ها خواهان نفوذ بيشتر در عراق، سوريه و يمن شده بودند

وي اظهار داشت: بنابر آنچه تاکنون در رسانه‌ها منتشر شده است، استعفاي حريري را مي‌توان اقدامي در راستاي منافع سعودي‌ها دانست، گفته‌شده است، چندي پيش وي از طريق سعودي‌ها مطلع شده بود که روسيه قصد دارد اختلافات بين رياض و تهران را برطرف کند.

اين کارشناس مسائل سياسي بيان داشت: در اين‌ بين، سعودي‌ها خواهان نفوذ بيشتر در عراق، سوريه و يمن شده بودند، پس‌ از اين، رياض در انتظار پاسخ ايران به خواسته‌اش بوده که از طريق حريري به ايران منتقل‌شده است...؛ اما پاسخ ايران که از سوي هيئتي به رياست علي‌اکبر ولايتي به حريري انتقال‌يافته، منفي بوده است. بلافاصله حريري به عربستان مي‌رود تا پاسخ ايران را به آن‌ها برساند که در ديدار وي با سعودي‌ها، مقرر مي‌شود حريري براي وارد آوردن فشار به حزب‌الله و کمک به حمله اقتصادي آمريکا، استعفاي خود را مطرح کند.

وي اظهار داشت:  متغير ديگر تأثيرگذار بر واکنش سعودي‌ها و حريري، موفقيت‌هاي محور مقاومت در منطقه و نزديک شدن داعش به خط پايان است که مهم‌ترين آن‌ها، موفقيت ارتش سوريه و هم‌پيمانانش در سيطره بر ديرالزور است؛ مساحتي که سعودي‌ها آن را امتدادي براي عشاير و تشکل‌هاي خود در شرق سوريه به شمار مي‌آوردند.

شهرانی در پايان گفت: محور سازش در منطقه که اکنون دچار بي‌اعتباري شده است، براي هدف قرار دادن عقبه راهبردي مقاومت در لبنان، درصدد است با فشارهاي داخلي، هم در داخل حزب‌الله را محدود کند و هم مانع از نقش‌آفريني‌هاي منطقه‌اي مقاومت شود.

انتهاي پيام1026ج /590پ


کد مطلب: 37056

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/37056/استعفاي-سعد-حريري-سناريوي-هدايت-سعودي-ها-آمريکايي-ها-صورت-مي-گيرد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir