کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری:

فتح خرمشهر بزرگترین برد سیاسی نظامی در جنگ تحمیلی بود

29 ارديبهشت 1394 ساعت 20:54

فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع) استان گفت: فتح خرمشهر بزرگترین برد سیاسی نظام جمهوری اسلامی در جنگ بود که منجر به آزادسازی 5400 کیلومتر از خاک اشغال شده وطن شد.


به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز سردار رضا محمد سلیمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه و هفته پاسدار، سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر و یاد و خاطره شهدای عملیات بیت المقدس را گرامیداشت.

محمدسلیمانی سوم خرداد را برای نسل های آینده و ملت ایران عبرت آموز و پر از درسهای مفید دانست و اظهار کرد: سوم خرداد یادآور رشادت و از خود گذشتگی زاهدان شب و شیران روز در 8 سال دفاع مقدس در برابر ارتش تمام مسلح دشمن و ائتلاف نانوشته جهانی علیه ایران بود.

وی ضمن تشریح عملیات بیت المقدس تصریح کرد: هسته اولیه مقاومت مردمی و ایستادگی در برابر تجاوز در روزهای اولیه جنگ 34 روزه در خرمشهر شکل گرفت.

محمدسلیمانی تاکید کرد: حماسه خرمشهر یکی از صفحات زرین تاریخ ملت ایران است که باید به عنوان یک درس بزرگ سرلوحه نسل جوان و مردم ایران قرار گیرد.

این یادگار و جانباز دوران دفاع مقدس ضمن تشریح موقعیت منطقه عملیات و تجهیزات، امکانات و استعداد نیرویی دشمن بعثی تصریح کرد: دشمن با 36 هزار نیروی پیاده، 41 گردان تانک، 36 گردان مکانیزه، 1330 دستگاه نفر بر و 530 قبضه توپ با آمادگی کامل وارد میدان شده بود.

وی افزود: بر خلاف تصور دشمن، رزمندگان اسلام توانستند از دروازه های غربی و شمالی وارد خرمشهر شوند و این شهر اشغال شده را آزاد و به آغوش وطن بازگردانند.
فرمانده سپاه استان گفت: در این عملیات 16 هزار نیروی دشمن کشته و زخمی، 19 هزار نفر اسیر، 53 فروند هواپیمای دشمن سرنگون، تعداد550 تانک و نفر بر و 65 قبضه توپ و انواع و اقسام ادوات توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد.

وی با اشاره به دستاوردهای فتح خرمشهر این فتح را بزرگترین برد سیاسی نظامی در سال دوم جنگ دانست که منجر به آزاد سازی 5400 کیلومتر از خاک اشغال شده کشور شد.

محمدسلیمانی ترسیدن دشمن و عقب نشینی از نقاط بسیار زیاد برای حفظ ارتش خود و بصره، غافلگیری دشمن در زمان و مکان،‌بلوغ و تکامل اندیشه دفاعی سپاه و تجلی توانایی و قدرت نظامی در سطح ملی، شگفت انگیز بودن آخرین عملیات آزادسازی در وسعت زیاد، شکست بن بست حاکم نظامی در جنگ و تغییر موازنه به سود ایران اسلامی، را از دیگر دستاوردهای عملیات بیت المقدس دانست.

وی گفت: عملیات بیت المقدس به منزله چیره شدن بر بحران داخلی و خارجی نیز بود و به اذعان صاحب نظران، عملیات بیت المقدس، نقطه عطفی در سرنوشت جنگ بود.

محمدسلیمانی افزود: در این عملیات، انگیزه مذهبی و ایمان رزمندگان و تبعیت آنها از رهبری امام مورد توجه جهانیان قرار گرفت و رژیم بعث عراق را به تغییر در مواضع وادار کرد که به جای جنگ صحبت از مذاکره به میان آورد.


انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 22511

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/22511/فتح-خرمشهر-بزرگترین-برد-سیاسی-نظامی-جنگ-تحمیلی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir