کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رونمایی از کتاب «فرمول رهبری»/ مدیریت نثر و رهبری شعر است

3 دی 1396 ساعت 13:04

در مراسم رونمایی از کتاب «فرمول رهبری» به تفاوت‌ها بین مدیریت و رهبری در سازمان‌ها اشاره و بیان شد که مدیریت، نثر و رهبری مانند شعر است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ مراسم رونمایی از کتاب فرمول رهبری با سخنرانی ناصر میرسپاسی پدر علم مدیریت منابع انسانی عصر روزگذشته شنبه دوم دی ماه در تالار خواجه نصیر کانون اسلامی انصار با همکاری خبرگزاری مهر، امور کتابخانه کانون اسلامی انصار و انتشارات سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

در این برنامه، ناصر میرسپاسی عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد، رئیس سابق انجمن علوم مدیریت ایران و سردبیر نشریه اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد گفت: رهبری را باید کمی تفکیک کرد. رهبری سیاسی و رهبری سازمانی داریم. رهبری سازمانی یکی از وظایف مدیران ارشد است. رهبران سازمانی ویژگی‌هایی دارد که با رهبری سیاسی متفاوت است. رهبری جهانی ِ سیاسی ابعاد متفاوتی دارد.

وی گفت: کتاب فرمول رهبری کتاب خوبی است که در حوزه رهبری نکات بسیار کاربردی و مهمی را مطرح کرده است. جمله‌ای در آن نوشته که به نظرم قابل تامل است. در آن نوشته شده که مدیریت نثر است و رهبری شعر. یعنی رهبری هنر و خلاقیت لازم دارد. نثر را همه می توانند بنویسند اما نوشتن شعر کار هر کسی نیست و کار هنری می خواهد.

میرسپاسی افزود: آقای دکتر بهزاد ابوالعلائی در حوزه نوشتن کتاب مشاوره در حوزه منابع انسانی کارهای ارزشمندی را انجام داده است و در این کتاب نیز به ۴ عنصر رهبری اشاره کرده است. یکی از این عناصر، اعتماد و اعتمادآفرینی است. همچنین به فصل مشترک مدیریت و رهبری پرداخته و نوشته که گاهی اینها تکلیفشان معلوم نیست که رهبری است یا مدیریت. در این کتاب بحث درباره مدیریت سازمانهاست اما می توان مدیریت جامعه را نیز شاملش کرد. درباره روشن و شفاف بودن اهداف بیان شده که ما بدنبال چه چیزی هستیم. ارزش و اهمیت این هدف چیست؟ برخی اوقات بین اهداف معنوی، اقتصادی و مادی برخورد بوجود می آید و شفاف بودن آنها، تکلیف جامعه را نامشخص می کند.

روی مسائل اخلاقی باید بیشتر تکیه کنیم

وی گفت: هم راستا کردن سیستم ها بحث دیگری است. همچنین در این کتاب به مدیران و رهبران موفق نیز اشاره شده است.

سردبیر نشریه اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد افزود: یکی از مسائلی که در همه جوامع دنبال می کند این است که باید روی مسائل اخلاقی تکیه کنیم. ما یک جامعه اسلامی داریم اما به نظر می رسد کمی در حوزه اخلاق اجتماعی ضعف داریم.

وی گفت: رهبر یک فکر را ایجاد می کند. در رهبری سازمانی، هدف ما عملیاتی و اجرای کار است ولی در رهبری سیاسی، هدفها چیز دیگری است. در مدیریت استراتژیک نیز رهبری سیاسی با رهبری سازمانی بسیار متفاوت است.

میرسپاسی این کتاب را برای مدیران سازمانها، دانشجویان رشته مدیریت و اساتید بسیار کاربردی دانست و ادامه داد: یکی از هنرهای رهبری سازمانی، پرداختن به اخلاق است. به نظر می رسد که در کنار مقاله رهبری، بیشتر به بحث اخلاق اجتماعی، کاری و ... می پردازیم. انتظار نمی رود که با وجود داشتن جامعه اسلامی با سوءاخلاق مواجه باشیم. این سوءاخلاق از مسائل اقتصادی گرفته تا آلوده کردن هوا.

یک رهبر حکم و اختیار رسمی نیاز ندارد

در ادامه این برنامه بهزاد ابوالعلائی نویسنده کتاب فرمول رهبری، عضو گروه مشاوران ماهنامه تدبیر، دبیر چند کنفرانس علمی و مشاور سازمان های بزرگ کشور گفت: رهبری موضوع پیچیده و چالشی و مورد مطالعه کسانی است که در دنیای سازمانها، این نقش را برعهده دارند. وجه مشترک تعاریف رهبری که تاکنون ارائه شده اثرگذاری و نفوذ است. رهبران کسانی هستند که روی پیروان خود اثر می گذارند.

وی گفت: اولین کسی که باعث شد افکارش مرا به فکر بیاندازد کتاب فرگوسن بود. در این کتاب استراتژی های این مربی فوتبال بیان شده است و به خوبی نشان می دهد که رهبری یکی از شایستگی های مدیران است.

نویسنده کتاب فرمول رهبری افزود: یک رهبر را با پیروانش می شناسند. مدیر منصوب می‌شود اما رهبر توسط کارکنان یا پیروان انتخاب خواهد شد. وقتی حکم مدیری را از او بگیرند چیزی از او باقی نمی ماند اما رهبر حکم و اختیار رسمی نیاز ندارد. همچنین رهبران، کمیاب تر از مدیران هستند.

وی افزود: امام خمینی(ره) یکی از مصادیقی هستند که نشان می دهند رهبران یک جامعه در گذر زمان نیازی به داشتن حکم رسمی ندارند. ایشان زمانی که در تبعید بودند نیز مردم را رهبری می‌کردند. در سالهایی که ولی فقیه نیز بودند باز هم این کار را ادامه می‌دادند.

ابوالعلائی با بیان اینکه کار سازمان‌ها توسط مدیران اداره شود که قابلیت رهبری دارند، ادامه داد: رهبری به منش، شخصیت و رابطه شان با پیروانشان بستگی دارد. رهبرانِ کسب و کار به تنهایی مسئولیت بخش زیادی از اتفاقات و موفقیت سازمانی را برعهده دارند.

نویسنده کتاب فرمول رهبری افزود: رهبری خمیرمایه ای با حکم های متفاوت است در این کتاب از ۱۷ مدیر مختلف در دنیای سیاست، نظامی و مذهبی مثال آورده شده است و نتیجه گرفته‌ایم که هر رهبری در هر زمینه ای باید یک خیرمایه اولیه را داشته باشد ولی درباره اینکه رهبری، فرمول دارد یا خیر باید گفت که از نظر من حتما فرمول دارد. صرفنظر از تاریخ یا جغرافیا.

وی افزود: همه مراکز آموزش رهبری در دنیا نشان می دهد رهبری ضمن اینکه تا حدودی به شخصیت افراد مرتبط است اما قابلیت تقویت و پرورش دادن را نیز دارد. شاید یک سوم افرادی که رهبر مهمی هستند به تربیت دوران کودکی، یک سوم به دنیای بزرگسالی و یک سوم به ژن آنها بستگی دارد.

ابوالعلائی درباره فرمول رهبری علوی نیز گفت: در نامه ۵۳ امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر تمام مواردی که ما در مدیریت منابع انسانی می خوانیم و یا آموزش داده می‌شود اشاره شده است حتی باید یک کتاب مفصل درباره فرمول علوی نوشت. در این نامه آمده است که دل مردم رمنده است. پس هر کسی دل مردم را بدست آورد مردم به او روی می آورند.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 37731

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/37731/رونمایی-کتاب-فرمول-رهبری-مدیریت-نثر-شعر

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir