۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۴۱۷۳۶
ياداشت/

چشمه برم؛ شکوه لردگان در سوگ

بايد از خواب بي تدبيري و غفلت بيدار شويم چرا که قلب تپنده لردگان در تنهايي مطلق هر روز بيشتر شبيه به يک باتلاق و مرداب خشک و خشن مي شود و اين بزرگترين سرمايه الهي لردگان در سکوتي تأسف بار چنين بي روح شده است.
چشمه برم؛ شکوه لردگان در سوگ
به گزارش جهانبین نیوز؛ کلمه مقدس در اکثر موارد براي منابع و آثار معنوي _ الهي به کار مي رود اما در اين بين برخي چيزها هستند که به آن جهت که به عنوان يک نعمت از سوي پروردگار يکتا براي موجودات زمين خلق شده اند ارزش زيادي پيدا مي کنند تا جايي که به عنوان هديه الهي از سوي پروردگار براي همه يک نگرش مقدس و ارزشمند بدست مي آورد. در اين رابطه نيز آياتي از قرآن کريم  مي فرمايد: هُوَ أَنْشَأَکمْ مِنَ اْلأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکمْ فِيها؛ او شما را از زمين آفريد و از شما آباداني زمين را طلب کرد» (هود: 61(.

بر اين اساس يکي از مهمترين اوامر الهي براي انسان ها آباداني و حفظ نعمات خداوند است. بدين معني که انسان در برابر نعمات پروردگار مسئول است همانند وظيفه حفاظت و حراست از طبيعت به عنوان بزرگترين و مهمترين عامل حياتي موجودات زمين، اگر چه اين هديه الهي در طول تاريخ مورد تهاجم و سوء استفاده انسان ها قرار گرفته است.

با اين مقدمه بايد گفت که چشمه برم يکي از هديه هاي مقدس پروردگار براي مردم لردگان بوده است.

چشمه برم به عنوان قلب لردگان با جوشش چشمه ها و روان شدن رودخانه هاي فراوان زندگي را براي اين سرزمين به ارمغان آورده است.

اما آنچه امروزه در اين منطقه شاهد هستيم حکايت از حال بد چشمه برم دارد. اگر چه تاريخ لردگان با چشمه برم پيوند خورده اما اين روزها تاريخ لردگان به اجبار صحنه هاي غم انگيزي را از قلب تپنده خود ثبت مي کند.

بايد از خواب بي تدبيري و غفلت بيدار شويم چرا که قلب تپنده لردگان در تنهايي مطلق هر روز بيشتر شبيه به يک باتلاق و مرداب خشک و خشن مي شود تا آن چشمه جوشان و به تعبير بسياري از توريست ها آن درياچه طبيعي با عمقي ناپيدا، باورکردني نيست که چشمه برم با بي توجهي کامل روبه رو شده است و اين بزرگترين سرمايه الهي لردگان در سکوتي تأسف بار چنين بي روح شده است.

حتي با اين وجود با تمام بي مهري هايي که نسبت به چشمه برم وجود دارد اما در سال هاي گذشته در نخستين روزهاي بهار به بهانه عيد نوروز و مسافرت هموطنان براي ديدن اين نعمت الهي حداقل اقداماتي براي پاکسازي ظاهري در سطح و حاشيه چشم برم صورت مي گرفت در حالي که در سال جديد آنچه در قلب لردگان مشاهده مي شود چيزي همانند تصوير يک مرداب زشت و بي روح است.

اگر چه خشکسالي در طول اين سالها چشمه ها و حتي رودخانه هاي زيادي را قرباني کرد اما اين چشمه برم بود که در مقابل خشکسالي مقاومت کرد و پر آب تر از هميشه شادي و آبادي را به مردم لردگان هديه کرد حال آنکه پاداش اين چشمه الهي مقدس وضعيت کنوني نيست.

بايد به اين حقيقت تلخ اعتراف کنم که لردگان بدون چشمه برم مطمئنن به قسمت تاريک تاريخ خواهد پيوست چرا که چشمه برم قلب لردگان است و لردگان بدون قلب تصور ترسناکي خواهد بود.

چهره غمگين چشمه برم با ساخت يک سازه آهني بي استفاده در مرکز چشمه بيش از پيش آسيب جدي بر طبيعت زيباي آن وارد کرده است اگر چه نمي توان منکر اين مسئله شد که استفاده از فناوري و تکنولوژي گاهي موجب بهبود وضعيت مي شود و ساخت فواره آبي در مرکز چشمه برم اگر چه ايده جذابي براي حرکت و روان شدن آب مي شد اما استفاده نامطلوب و عدم محافظت از اين سازه موجب بي استفاده شدن و درنتيجه زشت شدن چهره چشمه برم شده است.

مسئله مهمي که حداقل در آستانه  بهار و با شروع مسافرين به اين شهرستان مي بايست از سوي مسئولين شهرستان پيگيري مي شد تا با راه اندازي آن حداقل ظاهر چشمه برم را آراسته مي کردند اگر چه اين انتظار وجود دارد هر چه زودتر اين مسئله مورد پيگيري قرار بگيرد.

چشمه برم سرمايه ملي لردگان و ايران است، چشمه برم متعلق به مردم است، حفظ و حراست از اين هديه الهي وظيفه تک تک مسئولين و مردم شهر است، پيشنهاد مي شود چشمه برم به عنوان سمبل و نماد شهرستان مطرح شود و روز 13 فروردين به عنوان روز چشمه برم در سطح شهر انتخاب شود و در اين روز وظيفه همه مردم و مسئولين حفظ و حراست از اين هديه مقدس الهي است، هديه اي که آبادي را به لردگان هديه کرده است و سوگواري شايسته قلب لردگان نيست.

محمدرضا عسکري ارمندي

انتهاي پيام/630 ل
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۰۶:۳۸

26 Dec 2019