۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۴۱۴۲۵
یاداشت/

پاکستان؛ سوژه جدید دشمنان جمهوری اسلامی ایران

پاکستان به عنوان یکی از کشورهای مهم در همسایگی ایران از زمان تأسیس در سال 1947 تا کنون درگیر برخی از معضلات امنیتی بوده که بر کشورهای همسایه نیز تأثیر گذاشته است.
پاکستان؛ سوژه جدید دشمنان جمهوری اسلامی ایران
به گزارش جهانبین نیوز؛ مجاورت و همسایگی یکی از مهمترین مولفه های تأثیرگذار بر امنیت یک کشور و یک منطقه است. امنیت مرزها برای هر کشوری یک نعمت بزرگ محسوب می شود زیرا تحت تأثیر صلح و امنیت روابط کشور ها گسترش می یابد. پاکستان به عنوان یکی از کشورهای مهم در همسایگی ایران از زمان تأسیس در سال 1947 تا کنون درگیر برخی از معضلات امنیتی بوده که بر کشورهای همسایه نیز تأثیر گذاشته است. در این بین پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 و شکل گرفتن موجی از ناامنی در کل ساختار نظام بین الملل آثار جدی بر تحولات امنیتی پاکستان در مجاورت ایران داشته است از جمله افزایش گروهای تکفیری – تروریستی مورد حمایت سعودی ها در مناطق مرزی دو کشور.

اما این مسئله به صورت جدی مورد سوء استفاده کشورهای دشمن جمهوری اسلامی ایران همانند آمریکا در سطح جهانی و عربستان سعودی، امارات، رژیم صهیونیستی و .... در سطح منطقه ای شده است. در واقع آمریکا پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران تلاش کرده با طرح و ارائه برنامه های امنیتی مختلف همانند تحریک کشورهای همسایه بر علیه ایران که نمونه بارز آن تشویق وحمایت صدام حسین برای حمله به ایران، یا حمایت از کشورهای عربی منطقه با مطرح کردن ایران به عنوان یک تهدید منطقه ای، تبلیغات ضد ایرانی برای شکل دادن به افکار عمومی منطقه و جهان در صدد منزوی کردن ایران در منطقه بوده است.

به خصوص پس از ارائه ی طرح های امنیتی چون دکترین برنارد لوئیس در ارتباط با تجزیه کشورهای خاورمیانه، طرح خاورمیانه بزرگ، طرح ایجاد صلح و امنیت در خاورمیانه و شکست در این طرح ها، اتاق فکر غربی، یهودی، عربی به دنبال طرح دیگری هستند، این طرح که البته از زمان انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفته و امروزه به اوج خود رسیده تولیدتنش بین ایران و همسایگانش است و جدی ترین گزینه برای تنش و منزوی کردن ایران استفاده از کشور همسایه یعنی پاکستان است ماموریتی که ظاهراً از جانب آمریکا به عربستان سعودی واگذار شده است.

عربستان در سال های اخیر توجه ویژه ای نسبت به پاکستان داشته و بر همین اساس نفوذ گسترده ای نیز از نظر مذهبی و گسترش آیین وهابیت در این کشور داشته اما سوالی که پیش می آید این است که چرا پاکستان نقش سوژه جدید را ایفا می کند؟ شاید یکی ازمهمترین عوامل انتخاب پاکستان جمعیت نسبتاً فقیر و مسلمان این کشور است. به عبارتی پاکستان با بیش از 200 میلیون نفر جمعیت پتانسیل خوبی برای اهداف سعودی ها است. سرمایه گذاری های کلان عربستان در همه سطوح به خصوص در زمینه اجتماعی – فرهنگی با گسترش آیین وهابیت و ایجاد صدها مدرسه در جهت آموزش وهابیت موجب شکل گیری صدها گروه تروریستی در این کشور شده گروهایی که با حمایت محور غربی- یهودی- عربی در صدد تولید تنش و بحران در مناطق مرزی ایران به خصوص از طریق بلوچستان پاکستان است.

حمله تروریستی به اتوبوس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محور خاش – زاهدان که به شهادت بیش از بیست تن از دلاورمردان ایران شد، رفت و آمدهای هیئت های مختلف سعودی به پاکستان، سفر مشکوک محمد بن سلمان ولیعهد مرموز سعوی به پاکستان و اعطای وام های میلیاردی کلان به همراه سرمایه گذاری بیست میلیاردی در این کشور همگی نشان از تحرکات مشکوک سعودی ها در پاکستان دارد. به نظر می رسد سعودی با دیپلماسی دلاری در صددتأثیر گذاری بر پاکستان و تقویت تنش ها و بحران ها در مرزهای این کشور با ایران دارند تا از طریق ایجاد تنش، آشوب و بحران را در مناطق مرزی دو کشور افزایش دهند.

اگر چه این مسئله نیز امنیت پاکستان را نیز با خطر مواجه می کند اما سرمایه گذاری های کلان در بخش های اقتصادی این کشور احتمال چرخش پاکستان به سمت سعودی ها را افزایش داده است.

بنابراین در این شرایط دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌بایست با هوشیاری و رصد کامل تحرکات سعودی در پاکستان در صدد بهبود روابط مثبت با این کشور باشد.

ایران در برابر پاکستان می بایست بر اعتماد، ارتباط و اتحاد تأکید کند و از طرفی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور نیز لازم است با افزایش نیروهای مسلح در مناطق حساس میان دو کشور، استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های هوشمند جدید در عرصه مدیریت مرزها، توجه بیشتری نسبت به مرز با پاکستان داشته باشند تا از این طریق دست این فتنه گر و نماینده صهیونیست ها  (عربستان سعودی و متحدین منطقه ای)، از ایجاد تنش و بحران در روابط دو کشور کوتاه شود.

در واقع خود عربستان هم به عنوان کشوری که از طریق خلیج فارس همسایه ایران محسوب می شود در دام آمریکا و صهیونیست ها قرار گرفته چرا که عدم ارتباط و تنش میان دو کشور ایران و عربستان خواسته دشمنان منفعت جو خاورمیانه است که وجود یک خاورمیانه متحد و قدرتمند را مانع بزرگی برای کسب منافع ملی، منطقه ای و جهانی خود می دانند.

بنابراین لازم است با آگاهی از این مسئله از ورود به بازی که محور غربی، یهودی، عربی در مورد روابط دو کشور ایران و پاکستان می خواهند به شدت جلوگیری کرد مسئله ای که وزارت خارجه جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی می بایست مورد توجه قرار دهند.

نویسنده: محمدرضا عسکری ارمندی

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۴۷:۲۵

27 Dec 2019