۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۳۳۵۵۹

انتخابات شوراي شهر و روستا باید انتخابی هوشمندانه با رويکرد تخصصي باشد

با نزديک شدن به انتخابات شوراي شهر، آرام آرام فضاي عمومي شهرها رنگ و بوي انتخاباتي به خود مي گيرد و عواملي مانند اشتغال مردم، مسائلي مربوط به پايان سال و شب عيد و انتقاد گسترده به عملکرد شوراي محلي باعث شده موجي از نااميدي و نارضايتي در اين حوزه ايجاد شود.
انتخابات شوراي شهر و روستا باید انتخابی هوشمندانه با رويکرد تخصصي باشد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر، با نزديک شدن به انتخابات شوراي شهر، آرام آرام فضاي عمومي شهرها رنگ و بوي انتخاباتي به خود مي گيرد هرچند عواملي مانند اشتغال مردم، مسائلي مربوط به پايان سال و شب عيد و انتقاد گسترده به عملکرد شوراي محلي باعث شده موجي از نااميدي و نارضايتي در اين حوزه ايجاد شود و در لايه هاي زيرين جامعه نگاه چندان مثبتي نسبت به اين مسئله وجود نداشته باشد.

اما  وجه ديگر آن است که انديشه انتخاب آگاهانه را در بين جوانان ايجاد کرده بدان معنا که ساختار فرآيند انتخابات فاميلي بايد فروريخته شود و انتخاب هوشمندانه با رويکرد تخصص هاي موردنياز در حوزه مديريت شهري جايگزين اين مسئله شود.

هرچند نيل به اين مقصود دشوار و دور از دسترس به نظر مي رسد اما شکل گيري اين نگرش دربين مردم مي تواند موجب مرتفع شدن بخشي از مشکلات شهر باشد.

در يک نگاه آسيب شناسانه به انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستاها  موارد زير را مي توان به عنوان مسائل و مشکلات اين فرآينده بررسي قرار داد:

1- انتخابات فاميلي: معمولا در طي چند دهه اخير شوراي اسلامي شهر و روستا  فرآيند انتخاب براساس قوميت گرايي و طايفه گري اتفاق افتاده است، يعني هر کانديدي که طايفه بزرگ تري داشته در اين عرصه موفق به تصدي کرسي شده است و اين امر موجب عدم توفيق ديدگاه شايسته سالاري در انتخابات مردم بوده است.

2- عدم حضور نيروهاي متخصص و کارآمد در عرصه انتخابات: متاسفانه عامل ديگري که بايد به عنوان يک آسيب جدي در عرصه انتخابات شوراها به آن توجه کرد عدم حضور نيروهاي متخصص و کارآمد در اين عرصه است چنانچه طي ادوار اخير هرگز شاهد نامزدي افراد تحصيل کرده در سطح کارشناسي ارشد و دکترا نبوده ايم و نيروهاي داراري تجربه و توانمدي مناسب علي رغم مراجعات مردمي حاضر به کانديتوري نشدند و اين امر موجب پايين آمدن سطح تخصصي و علمي شوراها در ادوار گذشته بوده است.
 
3- عدم آگاهي نصبت به وظايف و اختيارات شوراها: اين امر موجب شده تا سطح توقعات مردم از شوراها بالا رود و همين عدم آگاهي در نامزدها شورا باعث شده شعارهاي انتخاباتي و وعده هاي غيرمرتبط و عجيب توسط کانديداهاشود که در نهايت به عدم رضايت شهروندان به دليل عدم تحقق وعده هاي اعضاي شورا مي شود.

4- نداشتن وقت کافي برخي از اعضاي شورا براي رسيدگي و پيگيري وظايف مربوطه: در ادوار گذشته در بسياري از موارد مشاهده شده برخي از اعضا به دليل چند شغله بودن يا اشتغالات متعدد وقت کافي براي رسيدگي به امورات محوله را نداشته اند.
 
5- عدم سنخيت و هماهنگي اعضاي شورا: بروز اختلاف بين اعضاي شورا که در اکثر ادوار شاهد آن بوده اين يکي ديگر از عوامل کار آمدن دوره نارضايتي مردم بوده است که در واقع تفاوت ديدگاه ها و عدم همسويي سياسي يا انديشه اي موجب بروز اين مشکلات بوده است و شايد انتخاب براساس ليست بتواند از بروز مجدد اين چنين مشکلي جلوگيري نمايد.

عوامل ديگري را مي توان به مواد موفق افزود اما هرچه باشد به نظر مي رسد انتخابات پيش رو را با تفاوت هاي ساختاري قابل توجهي در ديدگاه ها و شاخص هاي انتخاب مردم پشت سر خواهيم گذاشت مسئله اي که بارقه ها اميد براي رشد و توسعه بيش از پيش شهر  را روشن مي کند و ملاک هاي انتخابات را در مردم تغيير می دهد،  هرچند متغيرهاي بسياري براي يک انتخاب ايده آل بايد تحليل و برسي شود اما اميدواريم خروجي انتخابات سال 96 منجر به رشد همه جانبه شهرها شود.

حميدرضا مرزبان

انتهاي پيام1026ج /520ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۵:۴۰

27 Dec 2019