۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۲۸۹۴۱
يادداشت:

هيچ نهالي در زير سايه درخت نمي‌رويد/ وامداري، آفت کار نمايندگي مجلس است

اگر نمايندگان مي‌خواهند خود را از نظر فکر و استدلال قوي بدارند بايد به ميدان گفتگوهاي چالشي سازنده با صاحب‌نظران دلسوز و متعهد وارد شوند و خود را در برابر پرسش‌هاي دقيق قرار دهند.
هيچ نهالي در زير سايه درخت نمي‌رويد/ وامداري، آفت کار نمايندگي مجلس است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد، نادر پورارشد، کارشناس مسائل اجتماعي و عضو هيئت علمي دانشگاه در يادداشتي نوشت: نمايندگان بايد هرچه سريع‌تر خود را بيابند. آن‌ها هم‌اکنون مانند بازيکناني هستند که به تازگي وارد ميدان شده‌اند. براين اساس بايد جاي مناسب خود را بيابند. کاپيتان آن‌ها در اين ميدان هوش، دانش، تجربه و اهداف آن‌هاست. اين ميدان وسعتي به اندازه کل کشور دارد که به قسمت‌هاي مهمي چون استان و حوزه‌هاي انتخابيه‌شان تقسيم مي‌شود. نمايندگان بايد تا دقيقه نود تمام اين قسمت‌ها را باحضور موثر و مفيد خود پوشش داده و با علم و اعتقاد بدوند.

بديهي است هر نماينده‌اي که در طول کارزار تبليغات انتخاباتي و يا پيش و پس از آن حواشي زيادي براي خود ايجاد کرده باشد حالا قطعا يک پايش در همين حواشي خواهد لنگيد و اجازه چابکي و چالاکي در اين ميدان را نخواهد يافت. زيرا وابستگي مانع جست و خيز است. وامداري به اين و آن موجب محافظه‌کاري در انجام وظايف نماينده خواهد شد زيرا او در اين صورت بايد در کنار مطالبات عمومي به مطالبات خواص که حالا تعدادشان کم نيست يا اگر کم است میزان مطالبات‌شان کم نيست، انديشه کند.

نمايندگان در حوزه انتخابيه مي‌توانند با نقش نظارتي خود، تصميمات، برنامه‌ها و اقدامات مديران را رصد نموده و مسير آن‌ها را با اظهار نظرها و از طريق تذکرات و سوالات خود از مسئولين عالي اجرايي هدايت کنند. آفت ايفای مطلوب اين نقش ورود در بده بستان‌هاي محلي است.

همچنين آن‌ها مي‌توانند با نقش تقنيني خود به شناخت گره‌ها و گورهاي قوانين با رويکرد رفع نيازهاي استاني و حوزه انتخابيه پرداخته و با طرح‌هاي خود بستر حرکت قانونمند را در اعتلاي استان و حوزه انتخابيه مساعد سازند.

آنچه هر نماينده را مقتدر مي‌سازد اتکا و اعتماد به نفس، مطالعه زياد، قدرت استدلال، نوآوري در نظر و ايمان به حضرت حق است. اگر همه اين فضائل در يک فرد جمع شد در اين صورت آن نماينده خود به خود در ميان مجلسي‌ها، دولتي‌ها، مردم و مهم‌تر از همه نزد خداوند جايگاه و نمود پيدا مي‌کند و دل‌هاي ديگران در برابر قوت فکر و قلب او مسخر مي‌شوند بنابراين براي بودن و نمودن و روئيدن، نيازي نيست تا در زير سايه اعتبار و شهرت اين و آن رفت.

مگر تاکنون چه کسي ديده است که نهالي به زير سايه درختي برويد؟ مردم خود عزيزند بنابراين بيش از هرچيز به عزت نماينده خود مي‌انديشند و انتظار دارند تا همواره رفتارهاي عزتمندانه‌اي را از نمايندگان خود شاهد باشند. مردم دوست دارند اگر حقي دارند -که دارند - حق‌شان با استدلال و منطق حقوقي و به گونه‌اي مقتدرانه و عزتمندانه در چارچوب قوانين و نه به اهرم لابي و بازي‌هاي سياسي که خوره سلامت جان جامعه‌اند، استيفاء شود.

عامل مغفول ديگري که مي‌تواند نمايندگان را در انجام وظايف‌شان موفق‌تر بدارد روي آوردن به برنامه عملياتي است. برنامه‌اي که حاصل مطالعات اصيل و جامع باشد و اين مستلزم آن است که در کنار پرداختن به امور پراکنده، مرکز مطالعه دائمي در حوزه‌هاي انتخابيه راه‌اندازي شود تا نمايندگان کنوني و آينده با استناد به خروجي آن از موازي‌کاري و تک‌روي و درگير شدن به حواشي مصون بمانند و هر کدام در هر مقطع خود را به ماموريتي مشخص مامور بداند تا با يک حرکت جمعي و هماهنگ تحقق اهداف را يکي پس از ديگري رقم بزنند.

اگر نمايندگان مي‌خواهند خود را از نظر فکر و استدلال قوي بدارند بايد به ميدان گفتگوهاي چالشي سازنده با صاحب‌نظران دلسوز و متعهد وارد شوند و خود را در برابر پرسش‌هاي دقيق قرار دهند تا ذهن و زبان آن‌ها ورزيده شده و باعث حاضر جوابي شان در جلسات ديگر شود. مطبوعات استان مي‌توانند انجام اين امر را بر عهده بگيرد. بر اين پيشنهاد برکات ديگري هم مترتب خواهد بود.

انتهاي پيام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۱۲:۴۱

2 Jan 2020