۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۲۲۷۰۷

کارت هاي بي سوخت و تبعات تک نرخي کردن قيمت بنزين در کشور

مهم ترين اشکال تک نرخي کردن سوخت اين است که کماکان قيمت بنزين در کشور هاي همسايه ما بالاتر از قيمت بنزين در کشور است و با حذف کارت سوخت و سهميه بندي رايج احتمال قاچاق سوخت افزايش خواهد يافت.
کارت هاي بي سوخت و تبعات تک نرخي کردن قيمت بنزين در کشور
به گزارش جهانبین نیوز، سایت اساتید برتر در یادداشتی به قلم سعید اسماعیلی در خصوص تک نرخی شدن بنزین آورده است: 

خبر تک نرخي شدن قيمت حامل هاي انرژي از ساعت ۲۴ سه شنبه اگر در صدر اخبار ديروز و امروز خبرگزاري ها و روزنامه هاي داخلي نبوده باشد قطعا جزو پربازديد ترين اخبار بوده و هم چنان نيز مي باشد.

جداي از اينکه دولت بر اساس تبصره ۲۰ قانون هدفمندي يارانه ها و همچنين برنامه ۵ساله ۵ام توسعه مي بايست در هر سال ۲۰درصد به قيمت حامل هاي انرژي افزوده تا قيمت آن هاي را به قيمت واقعي و بدون يارانه نزديک کند به نظر مي رسد که اين اقدام دولت داراي ايراداتي اساسي است که در ادامه به آنها اشاره مي کنيم.

اول اينکه هرچند دولت براي واريز يارانه ها به مردم دچار کمبود منابع بوده و نزديک به ۱۰ هزار ميليارد تومان کسري بودجه جاري دارد و طبق قانون افزايش قيمت حامل هاي انرژي روشي براي جبران کسري بوجده است اما دولت در ابتدا مي بايست يارانه افراد پردرآمد و ثروتمند را حذف مي کرد تا بخشي از منابع مورد نياز را ذخيره و براي دادن يارانه ها مشکلاتش به حداقل کاهش پيدا مي کرد.

دوم ، دولت نبايد قيمت بنزين را در حد الگوي مصرف موجود تغيير داده و قيمت مصرف آزاد را افزايش مي داد زيرا اين به عدالت نزديک تر است و مي بايست خودروهاي گران قيمت تري که مصرف بنزين بالاتري دارند و مربوط به اقشار غير نيازمند هستند هزينه مصرف بيش تري را بپردازند.

ايراد سومي که مي توان به اين اقدام دولت وارد کرد اين است که دولت در کنار افزايش قيمت بنزين و حذف سهميه خودروهاي عمومي حداقل مي توانست قيمت سي ان جي را به عنوان سوخت مورد استفاده ي حداکثرخودورهاي عمومي را افزايش نداده و پايين نگه دارد.

چهارمين مشکل در بحث تک نرخي شدن و بدون سهيمه شدن سوخت خارج شدن زير ساخت هاي کارت سوخت است. زير ساخت هايي که با هزينه هايي گزاف ايجاد شده اند و عملا بدون استفاده خواهند شد.

و شايد مهم ترين اشکال اين حرکت دولت اين است که کماکان قيمت بنزين در کشور هاي همسايه ما بالاتر از قيمت بنزين در کشور است و با حذف کارت سوخت و سهميه بندي رايج احتمال قاچاق سوخت دوباره افزايش خواهد يافت.

باید منتظر ماند و ديد در روزهاي آينده و با آشکارتر شدن ايرادات بيشتر اين اقدام ، دولت تدبير و اميد چه تدبيري براي رفع اين مشکلات خواهد داشت .


انتهای خبر/1024ج/ 550 الف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۵۴:۲۴

28 Dec 2019