۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۲۲۱۶۹

پرورش کودکان به سبک زندگي اسلامي

پرورش کودکان به سبک زندگي اسلامي
به گزارش جهانبین نیوز سایت خبری تحلیلی اساتید برتر در یادداشتی به قلم "پيام سواري جوانمردی" به موضوع پرورش کودک به سبک زندگی اسلامی پرداخته است که در ادامه آن را می خوانیم:

مفهوم سبک زندگي بر اين انديشه مبتني است که هر فردي در زندگي اجتماعي خود از الگو يا طرح رفتاري مشخص پيروي مي کند. سبک زندگي تصميم هاي هستند که هر کسي از روي اختيار درباره نحوه عمل روزمره خود اتخاذ مي کند.

چنين تصميم هايي بر اساس چه اعتقاداتي و يا چه کساني اتخاذ مي گردد که بر اساس آن باعث تاثير مي گذارد. اعتقادات ديني به عنوان مجموعه اي از اعتقادات، بايدها و نبايد ها و نيز ارزش هاي اختصاصي و تعميم يافته از موثرترين تکيه گاه هاي رواني به شمار مي رود که قادر است معناي زندگي را در لحظه لحظه هاي عمر فراهم سازد و در شرايطي خاص نيز با فراهم سازي تکيه گاه تبييني، فرد را از تعليق و بي معنايي نجات دهد.(بهرامي احسان،۱۳۷۸) دين و مذهب يکي از اساسي ترين و مهمترين نهاد هايي است که جامعه بشري به خود ديده است، به طوري که هيچگاه بشر خارج از اين پديده زندگي نکرده و همراه بدان پناه برده است. بنا به فرموده ي قرآن کريم در (سوره ي بقره آيه۱۳۲) ،خداوند اين آيين پاک را براي شما برگزيده است و شما جز بر آيين اسلام نمي ميريد. و در تفسير) آيه ي۱۷۲ سوره ي اعراف (ميخوانيم که در سرشت آفرينش انسان، استعداد فطري خداشناسي و يکتاپرستي وجود دارد.

بنابراين اعتراف به خداوندي خدا ريشه در فطرت انسان دارد و از ازل در اعماق روحش وجود داشته است. آميخته شدن جسم و روح و اينکه سرگرم شدن انسان به خواسته هاي جسمي و دنيوي و غفلت کردن از روح خداوندي به دست فراموشي سپرده شده است،همان طور که جسم براي رشد به مواد غذايي و آب و... احتياج دارد، روح انسان هم به پرورش نياز دارد و بايد اين روح خداوند که مورد غفلت قرار گرفته شد پرورش داد. براي پرورش روح خداوندي در فطرت کودکان بايد کسب زندگي اسلامي را براي آنها معنادار کنيم ما در اين نوشته به پرورش کودکان به سبک زندگي اسلامي ميپردازيم.

پرورش کودکان
نخستين و مهمترين پرورش کودکان اين است که قلب کودک که بايد عرش الرحمان شود. در اين دوران خالي است و هنوز به سياهي و پليدي گناهان نيالوده است؛ در اين سالها قلب کودک مانند زميني است که هنوز بذري در آن کشت نشده و هر چه در آن کشت ميشود، به بار خواهد نشست. بنابراين مي توان هر گونه صفات اخلاقي و اجتماعي را در کودک پروراند. در قلبي که خالي است، هم ميتوان صداقت اخلاص و امانت کشت کرد و هم دروغ، ريا و خيانت؛ هم ايمان و توحيد، هم کفر و شرک؛ هم ميتوان آن را عرش رحمان کرد و هم لانه شيطان.

دومين اين است که در دوران کودکي، هنوز ذهن کودک با آموزش هاي بي فايده و مسائل معيشتي و دنيوي هم چون خانواده و فرزندان و جمع مال مشغول نشده است. کودک فارغ از همه ي اين افکار، ميتواند به راحتي آموزش ها و تربيت لازم را پذيرا شود.طبق نامه ي امام علي(ع) خطاب به فرزندش امام حسن(ع) اين گونه بيان ميکند: قلب کودک مانند زمين خالي است که هر بذري در آن بکارند مي رويد، از اين رو، تربيت تو را در کودکي و پيش از آنکه قلبت سخت و ذهنت مشغول شود، آغاز کردم تا تو حقيقت آنچه را که اهل تجربه مجدد آن بي نياز مي سآرند، با راي قاطع بپذيري. (نهج البلاغه ،نامه ي۳۱ )_از اين رو امام ع به فرزند خويش مي فرمايد: من تربيت تو را در اين دوران آغاز کردم تا تو مجبور نباشي دست به تجربه دوباره بزني و رنج و زحمت تجربه مجدد را تحمل کني.


معنادار سازي سبک زندگي اسلامي
مي توان گفت يادگيري سبک زندگي اسلامي زماني اتفاق مي افتد که کودکان متوجه مي شوند سبک زندگي که با آن سر و کار دارند معنادار است. آنها ممکن است هميشه اين موضوع را خودشان به تنهايي تشخيص ندهند و در واقع حتي بزرگسالان نيز هميشه درک سبک زندگي خود را تشخيص نمي دهند. بزرگسالاني که از خودشان به عنوان فردي که در سبک زندگي قوي است نام مي بردند در به کارگيري آن دسته از مهارتهاي سبک زندگي که باهدف خاص در زندگي روزمره مورد استفاده قرار ميگيرد، مشکل دارند. قرار دادن کودکان در زمينه هاي واقعي سبک زندگي اسلامي، بهترين فرصت براي تبحر يافتن در به کارگيري رويه ها و مهارتهاي سبک زندگي در اختيار آنها قرار ميدهد. اگر بتوان سبک زندگي اسلامي را با علايق کودکان مرتبط کرد،سبک زندگي اسلامي براي آنها معنادار مي شود. و با اين کار بهتر مي توانند ارتباط و کاربرد آن را دريابندري.

بهترين کار اين است که ما در کشورمان امتحانات رسمي و قانوني بر مهارتهاي سبک زندگي اسلامي متمرکز شوند شايد بتوان اين امر نشان دهنده ي درک سياست گذاران از ضرورت برقراري ارتباط بين سبک زندگي اسلامي و زندگي واقعي و معنادار کردن آن باشد. از طرفي بايد سبک زندگي اسلامي را براي کودکان آموزش داد، آموزش سبک زندگي اسلامي بر دو نوع يادگيري است؟ افقي و عمودي، سبک زندگي عمودي، به يادگيري سبک زندگي در نتبجه ي درگير شدن با کارهاي و مسائل زندگي وآقعي ، اشاره دارد و سبک زندگي افقي به رشد مهارتهاي خاص سبک زندگي در زمينه مسائل واقعي اشاره مي کند. مثل: خواندن نماز خواندن، کودک با نگاه کردن به پدر و مادر حداقل ميتواند رکوع و سجده را بدون گفتن ذکر آنها انجام دهد و با کمي آموزش و وقت گذاشتن ميتوان ذکر همين رکوع و سجده را به کودک ياد داد.وقتي کودک با مسئله و کارهاي روزمره در گير ميشوند، مهارتهاي آنها رشد مي يابد و از راهبردهاي سطوح بالاتر حرکت مي کند. سبک زندگي اسلامي بخصوص براي کودکان، نبايد از بافتها وزمينه هاي زندگي روزمره آن ها جدا باشد. در بيشتر خانواده ها که اين ايده را به اجرا گذاشتند که پدر و مادر با خواندن نماز،کودکان آنها بدون آموزش توانستند اين کار زيبا را بدون در نظر گرفتن آموزش صحيح، آن را به نحو احسنت انجام دهند. همان گونه تلاش براي نشان دادن سبک زندگي اسلامي در بافت زندگي مي تواند مفيد باشد، بازيها يا کارهاي سرگرم کننده اي که در منزل انجام داده مي شوند، مثل: بازيها_داستان هاي آموزنده_تصاوير آموزند که هر گونه صفات اخلاقي و اجتماعي را در کودک مي پروراند، مفيد باشند.

انتهای خبر/1024ج/۵۵۰ الف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۰۱:۴۶

30 Dec 2019