کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز بررسی علل خشکیدگی جنگل هاو گیاهان نادر چهارمحال و بختیاری

16 اسفند 1391 ساعت 8:41


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری در گفتگو با خبرنگار جهان بین نیوز، گفت: معضل خشک شدن 20 هزار هکتار ازجنگل های بلوط و 100 هزار هکتار از تیپ گیاهان گون گزی، زبان گنجشک، بادام کوهی و پسته وحشی استان در طرح علمی برای دومین بار در دست بررسی قرار گرفت.

عطاء الله ابراهیمی  گفت :این دومین طرح تحقیقاتی است که تاکنون برای رفع این مشکل در حال انجام است.

وی افزود:با پایان طرح مطالعاتی - تحقیقاتی اول ‌ بیماری زوال تحت تاثیرعواملی نظیرآب وهوا،سن درخت ،نوع خاک ، بیماری ها بخشی از علت این معضل است که محققان در طرح مطالعاتی به آن دست یافته اند.

وی از آب و هوا، افزایش سن درخت، گسترش ریزگردها در هوا، تغییرات زیست محیطی، شخم و شیار در اراضی جنگلی، زراعت دیم در زیراشکوب درختان، قطع درختان جنگل، چرای بی رویه دام در اراضی جنگلی و فقر خاک را از دیگر عوامل خشکیدگی این درختان و گیاهان اعلام کرد.

ابراهیمی افزود:‌ پرونده خشکیدگی بخشی از اراضی جنگلی چهارمحال وبختیاری به دفتر معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده و به زودی در هیات دولت مطرح می شود که امید است با بررسی طرح، اعتبارات مطلوبی به رفع این مشکل و انجام تحقیقات بیشتر اختصاص یابد.

ابراهیمی افزود: کشت گونه هایی نظیر باریج، کرفس و آنغوزه رد زیر اشکوب درختان و اراضی مرتعی از اقدامات پیشگیرانه و جبرانی برای مقابله با این معضل است که تاکنون در استان اجرا شده است.

وی گفت:‌80 درصد از 310 هزار هکتار جنگل های چهارمحال و بختیاری را درختان بلوط تشکیل می دهد که 200 هزار هکتار آن در محدوده جنگل های زاگرس مرکزی قرار دارد


کد مطلب: 5468

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/5468/آغاز-بررسی-علل-خشکیدگی-جنگل-هاو-گیاهان-نادر-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir