۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۴۵۲۲

روستای تاریخی سرآقاسید چهارمحال وبختیاری دچار آتش سوزی شد

روستای تاریخی سرآقاسید چهارمحال وبختیاری دچار آتش سوزی شد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از ایرنا،بر اثر انفجار کپسول گاز در روستای سرآقاسید تعدادی از خانه های این روستا دچار آتش سوزی شده است و هنوز میزان دقیق خسارت براورد نشده است.

روستای سرآقاسید از منظر معماری یکی از بی نظیرترین روستاهای فلات مرکزی ایران به ویژه در منطقه زاگرس مرکزی است.

معاون امور عمرانی استاندار و نایب رییس ستاد مدیریت بحران چهارمحال وبختیاری گفت : این آتش سوزی به دلیل انفجار کپسول گاز در یکی از خانه های روستایی بوده است.

محمود عیدی افزود:این گونه آتش سوزی ها در این روستا در سال های قبل نیز رخ داده است.

به گفته وی ،کار امداد رسانی و اطفاء حریق در این روستا به دلیل سخت گذر بودن از طریق استان لرستان و شهرستان الیگودرز انجام می گیرد.

وی یادآور شد: خوشبختانه این آتش سوزی تلفات جانی نداشته است و ستاد بحران استان در این منطقه به حالت آماده باش در آماده است.

عیدی تاکید کرد: روز یکشنبه یک فروند بالگرد برای ارسال غذا و مواد مورد نیاز روستاییان به منطقه اعزام می شود.

روستای سرآقاسید در منتهی الیه جاده کوهرنگ به شیخ علیخان و در دامنه ای مشرف به کوه هفت تنان واقع شده است.

سید خفته بر آستانه امامزاده این روستا سید عیسی  است که از او را نوادگان امام موسی کاظم (ع) می دانند که از جور خلفای عباسی هنگام سفر به کاشان در این منطقه به شهادت رسیده است.

سرآقاسیدˈ هم به همین خاطر نام روستا لقب گرفته که سید عیسی امامزاده، پایین روستا دفن شده و درب تمام خانه های روستا به سمت امامزاده باز می شود تا هر صبحگاه مردم روستای سرآقاسید عرض ادبی به پیشگاه امامزاده مدفون در آستانه روستا کنند.

این روستا با معماری زیبای سنتی و پلکانی یکی از روستاهای دیدنی ایران است و با خانه های خشتی و گلی ساده ، فضای صمیمی را به وجود اورده است.

برخی قدمت این روستا را به هزاران سال پیش می دانند و در شجره نامه امامزاده حداقل 600سال سابقه تاریخی روستا اثبات شده است.

معماری این روستا به گونه ای است که حیاط هر خانه پشت بام خانه زیرین بوده و خانه ها به صورت زنجیر به هم متصل و پیوستگی ویژه ای دارند.

جمعیت این روستا در فصل تابستان که ایل از قشلاق بازگشت می کند شاید نزدیک به دو هزار و 500 نفر بر سد و زمستان تعداد روستاییان به یک هزار نفر می رسد و مردمان راه کوچ کوه را پیش می گیرند.

مردم روستا از ایل چهار لنگ و زبان آن ها لری بختیاری و گونه ای از لری الیگودرزی لرستان بوده و فرهنگ حاکم بر روستا فرهنگ سنتی و بومی است.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۵۶:۱۵

15 Jan 2020