کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسئول بسيج جامعه زنان شهرستان لردگان:

خانواده مهره کلیدی در حفظ حجاب و عفاف

19 تير 1398 ساعت 9:42

مسئول بسيج جامعه زنان شهرستان لردگان گفت: خانواده مهمترين نقش را در حفظ حجاب و عفاف جامعه برعهده دارند، در واقع وظيفه مادران تربيت دختران و وظيفه پدران تربيت پسران است، بي توجهي خانواده نسبت به فرزندان خود اولين زمينه گسترش بي حجابي در جامعه خواهد بود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ حجاب و عفاف از گذشته هاي دور و قبل از ظهور برخي اديان در بين بشريت وجود داشته، اگر چه نوع و ميزان حجاب متفاوت بود، اما اين گوهر ارزشمند انساني در گذر زمان متحول شد و طرح عبور از سنت به سوي مدرنيته بر حجاب بشر نيز تأثير گذاشت.

بسياري از جوامع با اين فرض که براي رسيدن به تمدن مدرن، لازم است حجاب را به عنوان يکي از نشانه هاي جامعه سنتي از بين ببرد، براي مثال در ايران دوره پهلوي اول؛ رضا شاه پهلوي پس از سفر به ترکيه تصور مي کرد با از بين بردن حجاب زنان و مردان ايراني مي تواند به پيشرفت و توسعه دست يابد، تصور ساده اي که تنها ظاهر جوامع اروپايي را در نظر مي گرفت و نسبت به ارزش هاي فرهنگي مردم ايران بي توجه بود؛ زيرا مردم ايران با توجه به آثار تاريخي باقي مانده و.. پيش از اسلام نيز حجاب را کاملا رعايت مي کردند نمونه بارز آن تصاوير سنگي در تخت جمشيد که به يادگار از هخامنشيان باقي مانده است و تاريخي بيش از 2000 سال گذشته را به تصوير کشيد. بنابراين حجاب و عفاف جز ذاتي بشريت به خصوص ايرانيان بوده که در تمامي تاريخ و داستان هاي تمدن ايراني برجسته است.

حجاب و عفاف؛ گوهر دروني انسان براي ايجاد جامعه سالم

جرجي زيدان دانشمند معروف مسيحي مي گويد: اگر مقصود از حجاب پوشاندن بدن به وسيله چادر و روسري، نقاب و امثال آن است، اين موضوع قبل از اسلام و حتي پيش از دين مسيح بوده است و مسيحيت هم در آن تغييري نداد است و تا قرون وسطا در اروپا حجاب معمول بوده است و تا امروز هم آثار حجاب در اروپا باقي است.

 تفکرات غربي متاسفانه طي سال هاي طولاني به کشورهاي اسلامي نفوذ کرده از جمله کشور ما و در بسياري از شهرهاي بزرگ به دلايل مختلف شاهد تهاجم فرهنگي هستيم که کاملا با تاريخ و فرهنگ ايرانيان در تضاد است.
در واقع اتاق فکر و رسانه هاي غربي با برنامه ريزي طولاني مدت در صدد نفوذ در فرهنگ مردم ايران هستند تا شايد از اين طريق اهداف خود را پيگيري کنند. مهمترين مسئله آگاهي مردم و به خصوص جوامع شهري کوچک تر است تا با تکيه بر خانواده و ارزش هاي انساني در دام فرهنگ غربي اسير نشوند.

شهرستان لردگان از گذشته به عنوان يکي از مهمترين و کهن ترين مناطق بختياري همواره حافظ و نگهبان ارزش هاي ايل بختياري بوده و تصور کمرنگ شدن ارزش هاي بومي در لردگان غير ممکن بود زيرا در ايل متمدن بختياري حجاب و پوشش زنان و مردان و غيرت بختياري گوياي همه چيز بود، اما امروزه همين جامعه شهري لردگان به تدريج به سمتي حرکت کرده که گاهي در مراکز عمومي به خصوص در پارک ها و مکان هاي تفريحي تغييراتي ديده مي شود که با فرهنگ اصيل بختياري و ايراني در تضاد است.


بنابراين خبرنگار ما در چارچوب رسالت رسانه اي خود و به درخواست عده اي از شهروندان اين مسئله را تحت عنوان برنامه چالش هفته مطرح کرده و به همين جهت ديدگاه برخي مردم و مسئولين را در مورد فضاي حجاب و عفاف در شهرستان را جويا شده است.

ديدگاه و نظرات شهروندانلردگاني:

هدف دشمن ترويج بي حجابي و بي عفتي از طريق فضاي مجازي است
مردم شهرستان لردگان داراي فرهنگ اصيل بختياري و ايراني هستند و از نظر حجاب و عفاف بي نظير بودند اما امروزه برخي جوانان اسير مدگرايي پوچ و غربي شدند. و فرهنگ برهنگي در حال نفوذ در شهرستان و اين تنها بخاطر ترويج فرهنگ خود ابرازي که از طريق فضاي مجازي و برخي رسانه هاي خارجي ترويج پيدا کرده است .

برخي از شهروندان بر اين باور اند که، سينما با ساخت فيلم هايي که کپي از هاليوود است آسيب هاي جبران ناپذيري بر حجاب و عفاف در سراسر کشور زده است.  

خانمي با ابراز نگراني گفت: پارک بوستان خليج فارس (آزادگان)، در ابتداي ورودي شهر لردگان به مرکزي براي کشف حجاب تبديل شده استو
وي، معتقد بودند فضاي پارک به گونه اي است که خواه ناخواه موجب کمرنگ شدن حجاب مي شود. و پليس اخلاقي و ارشادي با ايجاد فضاي دوستانه و به دور از هرگونه تهديد و اقدام فيزيکي و تنها با آگاهي بخشي مي توانند تأثير زيادي داشته باشند آن هم در فضاي کوچک شهر لردگان که خويشاوندي و آشنايي افراد با يکديگر بسيار زياد است.

فرهنگي ديگري گفت: امر به معروف يک وظيفه همگاني است که تک تک افراد در چارچوب شرع مي توانند انجام بدهند اما تا جايي که موجب بي احترامي فيزيکي يا لفظي به طرفين نشود در لردگان هم بايد فضا و فرهنگ امر به معروف صحيح و سازنده شکل بگيرد.
 
مجموع اين عوامل که از طرف مخاطبين و شهروندان لردگاني براي ما ارسال شد، نشان دهنده وجود برخي مشکلات در زمينه حجاب و عفاف است که بايد با آگاهي بخشي و برنامه ريزي از تبديل شدن آنها به يک تهديد جلوگيري کرد، تهديدي که قطعا بر جامعه لردگان آسيب خواهد زد.


با توجه به اين مواردي که شهروندان مطرح کرده بودند، با سرکار خانم جميله شاهمرادي  مسئول بسيج جامعه زنان شهرستان لردگان مصاحبه اي انجام داده ايم که بدين شرح است؟
 
پيوند مذهب و ارزش هاي محلي در لردگان يک فضاي مذهبي را بوجود آورده است
سرکار خانم شاهمرادي در پاسخ به سوال فضاي کلي حجاب و عفاف در شهرستان لردگان گفت: پيوند مذهب و ارزش هاي محلي در لردگان يک فضاي مذهبي را بوجود آورده است که همين عاملي موثر براي رعايت ارزش هاي اسلامي و انساني و ايجاد يک جامعه سالم در لردگان بود به گونه اي که مردان و زنان لردگاني در رعايت شئونات اسلامي يک الگو بوده اند اما در سال هاي اخير و به ويژه نسل جوان به دلايلي تحت تأثير فرهنگ غربي قرار گرفته اند که البته بخش زيادي از آن به دليل ناآگاهي بوده است و به اين دليل که انتظارات نسبت به جامعه و خانواده هاي لردگان بسيار بيشتر است.  

وي افزود: متاسفانه در مراکز پر رفت و آمد همانند مکان هاي تفريحي و درماني (مطبها) به دليل اينکه کنترل بسيار ضعيف است گاهي با پوشش هاي نامناسب مواجه مي شويم و اين پوشش شامل آقايان و خانم ها مي شود که بنابر دلايلي شئونات اسلامي را رعايت نکرده و موجب آسيب به کليت جامعه مي شوند به خصوص براي نسل جوان که ديدن اين وضعيت موجب بدآموزي و گمراه شدن مي شود. اين مسئله به خصوص در مطب پزشکان و به ويژه برخي از منشي هاي حاضر در مطب و افزايش استفاده از فروشنده هاي دختر با آرايش زياد در مغازه ها که شئونات اسلامي را رعايت نمي کنند بسيار بيشتر است و موجب مختل شدن زندگي عفيفانه مي شود.

مسئله امر به معروف و نهي از منکر فردي به عنوان يک وظيفه شرعي مي تواند در موضوع فرهنگ حجاب و رعايت ارزش هاي اسلامي تأثير گذار باشد

مسئول بسيج جامعه زنان شهرستان لردگان بيان داشت: مسئله امر به معروف و نهي از منکر فردي به عنوان يک وظيفه شرعي مي تواند در موضوع فرهنگ حجاب و رعايت ارزش هاي اسلامي تأثير گذار باشد و قطعا امر به معروف براي تک تک افراد جامعه يک وظيفه شرعي و همگاني محسوب مي شود اما آمران به معروف لازم است دلسوز و متخصص باشند تا با ايجاد يک فضاي سالم و مشاوره صحيح موجب افزايش آگاهي افراد در رعايت شئونات اسلامي شوند. در واقع امر به معروف و نهي از منکر يکي از ابزارهاي مردمي است که مي تواند به ايجاد يک جامعه اسلامي و انساني منجر شود البته اين مهم نياز به فراهم شدن امر به معروف و نهي از منکر به عنوان يک فرهنگ در جامعه دارد.
 
شاهمرادي افزود: برنامه هاي فرهنگي همانند همايش ها و استفاده از کارشناسان و مشاوران متخصص پيرامون موضوع حجاب و عفاف مي تواند در گسترش فرهنگ اصيل حجاب تاثير گذار باشد. در واقع دختران و پسران جوان امروزه نياز به تعليم و تربيت دارند که اين آموزش از طريق همين همايش ها شکل خواهد گرفت، همچنين ايجاد زمينه هاي برگزاري برنامه هاي فرهنگي توسط بانوان محجبه تأثير زيادي خواهد داشت.

 
خانواده مهمترين نقش را در حفظ حجاب و عفاف جامعه برعهده دارند

وي افزود: خانواده مهمترين نقش را در حفظ حجاب و عفاف جامعه برعهده دارند، در واقع وظيفه مادران تربيت دختران و وظيفه پدران تربيت پسران است، بي توجهي خانواده نسبت به فرزندان خود اولين زمينه گسترش بي حجابي در جامعه خواهد بود.
همچنين پليس امنيتي و اخلاقي وظيفه دارد براي ايجاد جامعه سالم با هر گونه مسائلي که شئونات اسلامي و انساني را زير سوال مي برد برخورد جدي داشته باشد اگر چه گلايه هايي نيز به دليل کم توجهي اين نيروها در مورد مسئله حجاب وجود دارد. علاوه بر اين همه ما بايد امر به معروف و نهي از منکر را در اولويت خود قرار دهيم.

انتهاي پيام/630 ل
 


کد مطلب: 42421

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42421/خانواده-مهره-کلیدی-حفظ-حجاب-عفاف

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir