۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۴۲۲۷۹
مدیر قلعه تاریخی چالشتر:

قلعه تاریخی چالشتر آمیزه‌ای از فرهنگ و هنر است/بناهای باستانی، نیازمند نگاه دلسوزانه مسئولان

مدیر قلعه تاریخی چالشتر گفت: مجموعه تاریخی قلعه چالشتر قدمت ۱2۰ ساله دارد که در آن زمان توسط خدارحم خان ریاحی ساخته شد و نقوش به‌کار رفته در آن بازگوکننده هنر و فرهنگ گذشتگان است.
قلعه تاریخی چالشتر آمیزه‌ای از فرهنگ و هنر است/بناهای باستانی، نیازمند نگاه دلسوزانه مسئولان
به گزارش جهانبین نیوز؛ بناهای تاریخی به یادگار مانده از گذشته همگی نماد فرهنگ و سبک زندگی مردمان در طول تاریخ هستند و می‌توان گفت بافت تاریخی بهترین نشانه هویت شهری در گذشته است و این بافت در هویت دادن به شهرها نقش موثری دارد، از همین رو حفاظت از بافت‌های تاریخی نه به‌عنوان پدیده‌های نمادین بلکه به‌عنوان مسیری برای شناخت سیر تحول و تکامل شهرسازی و تمدن شهرنشینی و همچنین معرفی اصالت شهری بسیار مهم و ضروری است.
 
بافت‌های تاریخی، علاقمندان بسیاری دارند و بناهای تاریخی عموما از سوی گردشگران و توریست‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، به‌طوری که می‌توان این بناها را ظرفیتی برای جذب گردشگر دانست.
 
چالشتر یکی از محله‌های تاریخی در شهرکرد است و ساختمان‌های مخروبه به‌جای مانده در این محله گویای این حقیقت است که قبل از تسلط خوانین بختیاری بر چهارمحال، چالشتر مرکز چهارمحال بوده است. قلعه تاریخی چالشتر یکی از بناهای تاریخی در این محله است که 120 سال پیش احداث شده است و به قلعه خانی نیز شهرت دارد.


 
این قلعه بسیار مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد و سالانه گردشگران بسیاری را به این استان می‌کشاند و همه ساله در تعطیلات عید و تابستان استقبال خوبی از این قلعه صورت می‌گیرد.
 
قلعه 120 ساله چالشتر مقصد بسیاری از گردشگران
 
محمدرضا راد مدیر قلعه چالشتر در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مجموعه تاریخی قلعه چالشتر قدمت 120 ساله دارد که در آن زمان توسط خدارحم خان ریاحی ساخته شد و به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم می‌شود.


وی با بیان اینکه قسمت اندرونی قلعه مربوط به خانواده و قسمت بیرونی مربوط به کارهای اداری و خدمه بوده است افزود: چالشتر در آن زمان مرکز حکومت بوده و در قسمت بیرونی غرفه‌های بسیاری وجود دارد.

مدیر قلعه چالشتر گفت: خدارحم خان، زمانی که صنعتگران را برای کار به چالشتر دعوت می‌کرد از خانواده آن‌ها نیز دعوت به‌عمل می‌آورد و محلی برای زندگی، در اختیار آن‌ها قرار می‌داد و علت وجود فامیل‌های متفاوت در چالشتر نیز همین امر است.



 
تبلور هنر دست صنعتگران هفشجانی در نقوش قلعه چالشتر
 
وی ادامه داد: نقوشی که در قلعه به کار رفته از نقوش تخت جمشید گرفته شده است و هنر دست صنعتگران هفشجانی است.
 
راد خاطرنشان کرد: این قلعه در سال 1374 توسط میراث فرهنگی وقت، از مالکان خریداری می‌شود که در آن زمان مجموعه بیرونی به‌طور کامل تخریب شده بود.

 

مسئول قلعه تاریخی چالشتر با اشاره به اینکه از سال 1377 احیا و بازسازی قلعه آغاز شد ادامه داد: سال 1386 با تلفیق میراث فرهنگی و گردشگری به‌منظور حمایت از صنایع دستی غرفه‌هایی در قلعه احداث شد و با بهای کم در اختیار هنرمندان و صنعتگران استان قرار گرفت.
 
وی رشته‌های فعال در قلعه چالشتر را رشته‌های قلم‌زنی، نمدمالی، سرمه‌دوزی، بافندگی، گلیم، جاجیم، تزئینات با مس و سفال و سرامیک عنوان و بیان داشت: این رشته‌ها چند سالی به‌صورت رایگان و درحال‌حاضر با قیمت مناسب به علاقمندان آموزش داده می‌شود و بعد از آن تولید و فروش در مجموعه صورت می‌گیرد.

 

مدیر قلعه تاریخی چالشتر با تاکید بر اینکه چهارمحال و بختیاری، استانی چهارفصل است افزود: همین ویژگی باعث شده همیشه گردشگرانی وارد استان شود که می‌توان گفت قلعه چالشتر به دلیل نزدیکی به مرکز استان و زیبایی منحصربه‌فرد بنا، بیشترین آمار بازدیدکنندگان را دارد.
 
قلعه چالشتر وسیع‌ترین قلعه تاریخی در چهارمحال و بختیاری
 
راد با بیان اینکه این قلعه با وسعت 8 هزار مترمربع بزرگ‌ترین قلعه در استان است و در یکی از روزهای تعطیلات عید فطر بیش از یک هزار نفر از آن بازدید کردند و در کل تعطیلات 3 هزار و 500 بازدیدکننده داشتیم افزود: بازدید از قلعه همراه با توضیحات حداقل به یک ساعت زمان نیاز دارد.
 
مدیر قلعه چالشتر با اشاره به اینکه در آینده برنامه اضافه شدن یک یا دو موزه به قلعه را داریم افزود: ما با همه ارگان‌ها تعامل و همکاری داریم اما هیچ کمکی از آن‌ها دریافت نکردیم.


 
راد با اشاره به اینکه قیمت بلیط قلعه پایین است و قیمت‌ها از سوی سازمان مصوب می‌شود یادآور شد: برای فرهنگ‌سازی موزه و موزه‌داری کار مناسبی نشده است.
 
وی ادامه داد: بنابر نظرات بازدیدکنندگان قلعه چالشتر آن‌گونه که باید و شاید شناخته‌شده نیست و حتی می‌توان گفت 50 درصد مردم استان خودمان هم هنوز برای بازدید از قلعه نیامده‌اند و بیشتر از این باید برای معرفی این اثر تاریخی کار شود.
 
راد خاطرنشان کرد: همه مسئولان در استان باید دست به دست هم دهند تا چهارمحال و بختیاری به استان گردشگری تبدیل شود و زیرساخت‌های گردشگری موردنیاز ساخته شود.
 
انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۱۹:۳۰

28 Dec 2019