کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چهارمحال و بختیاری پیشرو در اجرای سامانه نوین آبیاری

22 خرداد 1398 ساعت 9:33

رئیس اداره مهندسی زراعی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های پیشرو در اجرای سامانه نوین آبیاری در کشور است .


غلامرضا شمائی رئیس اداره مهندسی زراعی سازمان جهاد کشاورزی  چهارمحال و بختیاری  در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: یکی از راهکارهای اصلی جهت افزایش آب، تجهیز مزارع به روش های ابیاری مدرن است.

وی با اشاره به اینکه یکی از روش های آبیاری مدرن و سامانه های نوین آبیاری ، آب یاری تیپ است تصریح کرد: آبیاری تیپ یا همان آبیاری قطره ای نواری برای محصولات ردیفی استفاده می شود.

شمائی ادامه داد: برای محصولات ذرت، ذرت علوفه ای, چقندر قند ، پیاز، حبوبات، سیب زمینی ، گیاهان ردیفی  از روش آبیاری قطره ای نواری استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه سیستم آبیاری قطره ای نواری یکی از سیستم ها با کارایی بسیار بالا در استان و کشور است بیان داشت: در سالیان گذشته آبیاری ها به صورت سنتی یا آبیاری غرقابی به حساب می آید.

شمائی بیان داشت: راندمان آبیاری های سنتی در این استان 35 درصد بوده و در سال 70 با اجرای سامانه های آبیاری به حدود 57 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه راندمان آبیاری به صورت تیپ اگر خوب اجرا شود بالای 90 درصد آبیاری  بیان داشت: ما هر ساله حدود یک هزار و 200 هکتار از این آبیاری ها در استان اجرا می کنیم.

شمائی عنوان کرد: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های پیشرو در اجرای سامانه نوین آبیاری در کشور است .

وی با اشاره به اینکه به طور کلی در کشور از کل اراضی آبی 5/8 میلیون هکتار آن مجهز به سامانه آبیاری نوین است خاطر نشان کرد: در چهارمحال و بختیاری 22 درصد از اراضی به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است و حدود 78 درصد به صورت سنتی و غرقابی آبیاری می شود.

شمائی در پایان خاطر نشان کرد: 52 درصد از اراضی این استان مجهز به آبیاری نوین خصوصا" آبیاری تیپ و قطره ای بعد از استان هرمزگان در جایگاه دوم قرار دارد.

انتهای پیام/1020ج
 


کد مطلب: 42248

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42248/چهارمحال-بختیاری-پیشرو-اجرای-سامانه-نوین-آبیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir