۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۴۲۱۸۴
امتحان، کابوس دانشجویان و دانش‌آموزان

افسردگی و پرخاشگری، ارمغان مصرف خودسرانه دارو در ایام امتحانات

با قرارگیری در فصل امتحانات بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان و به تبع آن خانواه‌ها با مشکلات مربوط به استرس و اضطراب شب‌های امتحان و گاها مصرف خودسرانه دارو مواجه می‌شوند.
افسردگی و پرخاشگری، ارمغان مصرف خودسرانه دارو در ایام امتحانات
به گزارش جهانبین نیوز؛ با قرارگیری در فصل امتحانات بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان و به تبع آن خانواه‌ها با مشکلات مربوط به استرس و اضطراب شب‌های امتحان مواجه می‌شوند.

برخی از افراد درگیر با امتحانات برای بیدار ماندن در شب‌های امتحان به مصرف قرص‌هایی چون ریتالین روی می‌آورند که علاوه‌براینکه باعث ایجاد وابستگی در آن‌ها می‌شود بروز افسردگی، توهم، پرخاشگری و دیگر عواض را نیز به دنبال دارد.
 
افزایش مصرف قرص "ریتالین" در ایام امتحانات در بین دانش‌آموزان دانشجویان
 
خدایار قاسم‌پور معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری  در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: هرساله به‌ویژه در ایام امتحانات و کنکور مصرف قرص «ریتالین» در میان دانش‌آموزان و دانشجویان افزایش پیدا می‌کند.
 
 وی تصریح کرد: برخی برای اینکه بیدار بمانند و بتوانند شب امتحان درس بخوانند از این قرص استفاده و تصور می‌کنند مصرف آن برای چند مرتبه نمی‌تواند آسیب‌زا باشد.
 
ریتالین و ترامادول دروازه ورود به اعتیاد
 
قاسم‌پور تاکید کرد: کارشناسان حوزه اجتماعی معتقدند قرص‌هایی چون ریتالین و ترامادول دروازه ورود به اعتیاد هستند و این یعنی دانش‌آموزان و دانشجویان ما برای کنترل استرس خود و بیدار ماندن در شب امتحان به موادی به مراتب مضرتر روی می‌آورند.



معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای برنامه‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان بیان کرد: مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد تهیه قرصی چون ریتالین سخت نیست؛ علی‌رغم محدودیت‌هایی که در داروخانه‌ها مبنی‌بر عدم ارائه دارو وجود دارد باز هم برخی از والدین و دانش‌آموزان اقدام به تهیه این قرص‌ها کرده و از تبعات منفی و زیان‌بار آن اطلاع کافی ندارند.
 
قاسم‌پور افزود: افسردگی، تشنج، بی‌نظمی در ضربان قلب، سردرد، تهوع و افزایش فشارخون از عوارض مصرف بیش از اندازه ریتالین است که تلاش می‌کنیم از طریق مدیران، معلمان مدارس به دانش‌آموزان و والدین گرامی، اطلاعات لازم و کافی در این خصوص ارائه شود.
 
اما در این بین باید دید وظیفه خانواده‌ها چیست و آیا این خانواده‌ها هستند که باعث ایجاد و تشدید استرس در فرزندانشان می‌شوند؟
 
ترس بزرگ‌ترین عامل استرس و اضطراب در شبهای امتحان است
 
فاطمه کرمی مشاور و دانشجوی دکترای روانشناسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ بزرگ‌ترین عامل استرس و اضطراب شبهای امتحان را ترس عنوان و اظهار کرد: عوامل متعددی باعث ایجاد ترس در بین دانش‌آموزان و دانشجویان می‌شود اما یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آن، خانواده‌ها هستند.
 
وی با بیان اینکه بخشی از اضطراب برای دانش‌‌آموزان و دانشجویان طبیعی است افزود: معمولا دانش‌آموز و دانشجویانی دچار استرس می‌شوند که سطح مطالعه متوسط روبه بالا دارند و این افراد با وجود مطالعه بیشتر، استرس بالاتری نسبت به افراد با مطالعه کمتر دارند.
 
کرمی اضافه کرد: وجود استرس باعث می‌شود بچه‌ها تمرکزشان را از دست دهند و وجود همین شرایط یادگیری بچه‌ها را پایین می‌آورد.


 
این مشاور بیان داشت: دانش‌آموزان برای حل این مشکل باید برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشند و شب امتحانی درس نخوانند.
 
وی با اشاره به اینکه عدم برنامه‌ریزی توسط دانش‌آموزان باعث می‌شود که شب امتحان حجم بالایی از مطالب پیش روی آن‌ها قرار گیرد و همین باعث ایجاد استرس می‌شود، اضافه کرد: یکی دیگر از نکات مهمی که در مطالعه باید در نظر گرفت این است که ساعات استراحت در بین زمان‌های مطالعه گنجانده شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود هر 90 دقیقه یک استراحت 10 دقیقه‌ای داشته باشند.
 
استفاده از جملات ناامیدکننده و منفی در روز امتحان ممنوع است
 
کرمی بیان داشت: دانش‌آموزان در حین مطالعه باید خواب را نیز داشته باشند، چون دانش‌آموزان و دانشجویانی که دچار استرس می‌شوند خواب کمی هم دارند و نیازمند به استراحت کافی هستند و اگر برنامه‌ریزی داشته باشند هم به استراحت و هم به خواب می‌رسند.


 
وی گفت: دانش‌آموزان نباید در روز امتحان از جملات ناامیدکننده و منفی استفاده کنند بلکه سعی کنند با گفتن این جمله که "بالاتر از سیاهی رنگی نیست"  به خود آرامش دهند و در امتحان موفق باشند.
 
کرمی ادامه داد: معلمان می‌توانند قبل از امتحانات با والدین جلسه گذاشته و راهنمایی‌های لازم را برای امتحانات داشته باشند و خصوصا در مورد تغذیه بچه‌ها توجه کافی را داشته باشند.
 
این مشاور با تاکید بر اینکه همان‌طور که قبلا هم گفته شد دانش‌آموزانی دچار استرس می‌شوند که متوسط روبه بالا هستند و به همین دلیل این افراد کمال‌گرا هم هستند افزود: اما باید در طول سال تحصیلی این مسئله به دانش‌آموز یا دانشجو القا شود که هدف از حضور در مدرسه آموزش و یادگیری است.
 
رقابت ایجاد شده بین دانش‌آموزان و دانشجویان، رقابتی منفی است
 
وی رقابت ایجاد شده بین دانش‌آموزان و دانشجویان را رقابتی منفی عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های حل مشکل استرس در بچه‌ها کاهش رقابت منفی است، بنابراین باید در طول سال تحصیلی القا شود که هدف از حضور در این مکان چیزی جز یادگیری نیست نه نمره.
 
کرمی با اشاره به تاثیر سیستم آموزشی در ایجاد استرس در دانش‌آموزان ادامه داد: مدتی است که ارزش‌یابی کیفی-‌توصیفی در برخی از مقاطع درحال برگزاری است اما  قبل از پایه‌گذاری این سیستم آموزشی زمینه ایجاد استرس در بچه‌ها بیشتر بود.
 
این مشاور افزود: با پایه‌گذاری سیستم آموزشی کیفی-توصیفی رقابت منفی در بین دانش‌آموزان کم شده و میزان استرس در پایه ابتدایی کاهش یافته است.
 
وی بیان داشت: سیستم آموزشی تاکنون به گونه‌ای عمل کرده که باعث تشدید استرس در دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه و حتی دانشجویان شده است.


 
مصرف خودسرانه دارو برای استرس، عوارض جسمی و روحی به دنبال دارد
 
کرمی با اشاره به مصرف برخی از داروها به‌صورت خودسرانه توسط دانش‌آموزان و دانشجویان تاکید کرد: درخصوص مصرف این داروها نمی‌توان گفت که صددرصد مصرف شود یا صددرصد مصرف نشود، اما استفاده از آن‌ها باید حتما زیر نظر پزشک یا روان‌پزشک باشد.
 
این مشاور یادآور شد: در برخی از موارد که پزشک تشخیص می‌دهد، مصرف دارو برای دانش‌آموزان الزامی است، اما متاسفانه در بین دانش‌آموزان و دانشجویان استفاده خودسرانه این گونه از داروها باب شده است که شاید این داروها مانند (ریتالین) در کوتاه‌مدت باعث ایجاد آرامش شود یا خواب را کاهش دهد اما در درازمدت قطعا باعث ایجاد افسردگی می‌شود.
 
وی ادامه داد: اگر تحقیق کوتاهی داشته باشیم خواهیم دید مصرف این‌گونه داروها نه در تقویت حافظه و نه در ایجاد تمرکز هیچ‌گونه تاثیری ندارد و فقط باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس کاذب در بچه‌ها می‌شود، مصرف این داروها بر روی مغز، کبد، کلیه و سایر قسمت‌های بدن تاثیر دارد و در درازمدت آسیب‌های جسمی و روانی دارد و به هیچ عنوان مصرف آن به‌صورت خودسرانه توصیه نمی‎‌شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز، سیستم آموزشی غیراصولی و رفتار نادرست خانواده‌ها ازجمله مواردی هستند که باعث تشدید استرس در دانش‌آموزان و دانشجویان می‌شوند که امید است با اصلاح این سیستم و همچنین ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌ها کابوس شب امتحان را حذف و اضطراب و عواقبی که بر روح و جسم فرزندان‌مان دارد را کاهش دهیم. 
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۱۸:۵۰

27 Dec 2019