۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۴۲۱۶۵
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

سیگار دروازه ورود به اعتیاد/ مصرف دخانیات 25 درصد عمر انسان را کاهش می دهد

با بررسی هایی صورت گرفته ، 90 درصد افرادی که به اعتیادروی می آورند از سیگار شروع کرده اند و همین امر موجب شده از سیگار به عنوان دروازه ورود به اعتیاد یادکنند.
سیگار دروازه ورود به اعتیاد/ مصرف دخانیات 25 درصد عمر انسان را کاهش می دهد
به گزارش جهانبین نیوز؛ كاهش تولید و مصرف دخانیات از مهمترین عوامل دستیابی به رشد پایدار و شكوفایی اقتصادی است زیرا استفاده از مواد دخانی سبب هدر رفت اقتصاد ملی در مسیر رفع مشكلات ناشی از این معضل می شود و كاهش بهره وری را به دنبال دارد. پس بایستی با افزایش آگاهی همگان و برنامه ریزی های كارآمد در جهت برخورداری از جامعه ای سالم و پرنشاط كوشید.

پژوهش های سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد در هر ‌هشت ثانیه یك تن در دنیا به علت استعمال دخانیات، جان خود را از دست می‌دهد، این مهم تنها پیامدهای مصرف دخانیات نیست، بلكه مجموعه ای از بیماری ها و مشكل های بهداشتی همچون سرطان ریه، بیماری های قلبی، ضایعات شنوایی، سرطان پوست، پوكی استخوان، سرطان رحم و سقط جنین و ... در ارتباط با مصرف مواد دخانی در افراد ایجاد می شود و سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

این امر ضرورت افزایش آگاهی نسبت به ضررهای ناشی از مصرف دخانیات را بیش از پیش آشكار ساخت و سبب شد تا سازمان بهداشت جهانی در 1987 میلادی برای نخستین بار 31 ماه مه را به عنوان «روز جهانی بدون دخانیات» به رسمیت بشناسد و بكوشد تا توجه جامعه بین المللی را به شیوع استفاده از دخانیات و جلوگیری از این اپیدمی مرگ بار اما قابل پیشگیری جلب كند.

هدف اصلی روز جهانی بدون دخانیات نه تنها محافظت بشر در برابر خطرهای ناشی از مصرف دخانیات محسوب می شود، بلكه حفاظت از انسان در برابر مشكل های اجتماعی، اقتصادی و محیطی ناشی از مصرف دخانیات است.

امروزه در ایران مصرف برخی محصول های دخانی به ویژه قلیان در میان جوانان، نوجوانان، زنان و در بعضی از محافل خانوادگی از بزرگترین دغدغه های متولیان حوزه سلامت به شمار می رود.


 
وضعیت بی هنجاری عامل گرایش جوانان به مصرف سیگار

وضعيت بي هنجاري عامل گرايش جوانان به مصرف سيگار آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي در شرايط كنوني كشور بسيار بالا است و يكي از انواع آن گرايش جوانان به كشيدن سيگار به شمار مي رود.

مصرف سيگار به عنوان معضلي جديد نوجوانان را به خود مبتلا كرده و بيم آن مي رود رواج گسترده اين ماده دخاني اين قشر از جامعه را با مشكلات جدي مواجه سازد.

اعتياد به سيگارها و قليان ‌هاي الكترونيكي روزبه‌روز بيشتر مي‌شود و اين در حالي است كه مضرات آن كمتر از سيگارهاي معمولي نيست.

كافي است سري به قهوه‌خانه‌ها بزنيد يا در گوگل خريد قليان الكترونيكي يا ويپ و جويس را سرچ كنيد.

انواع و اقسام اين قليان ‌هاي الكترونيكي با قيمت‌هاي مختلف را در اختيارتان قرار مي‌دهند و مي‌توانيد آن را بخريد.

قليان ‌هاي قديمي را با زغال چاق و شايد چند ساعتي براي راه انداختنش وقت صرف مي‌كردند اما اين قليان‌ها به محض اينكه فرد اراده كند، مي‌تواند آن را مصرف كند.

«ويپ» قليان الكترونيكي كوچك شده است. قيمت آن از 50 هزارتومان شروع مي‌شود و تا يك ميليون و 500 هزارتومان هم مي رسد.

هر چه به سمت برخي سفره‌خانه هاي بالاي شهر حركت كنيد، قيمت ويپ‌ها هم اضافه مي‌شود.



خانواده ها با دست خودشان نوجوانان را معتاد نکنند

جامعه شناس و روانشناس در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: متاسفانه برخی از خانواده ها معتقدند قلیان مضرنیست درحالی‌که در دود قلیان ماده نیکوتین وجود دارد و اعتیادآور است.

وی با اشاره به سیگار کشیدن نوجوان و جوانان در سنین پایین و عوامل آن گفت: در حال حاضر نوجوانان همراه با خانواده خود در اماکن عمومی قلیان می‌کشند و خانواده‌ها معتقدند قلیان مضر نیست درحالی‌که در دود قلیان ماده نیکوتین وجود دارد و اعتیادآور است.

وی بابیان اینکه اعتیاد به ماده نیکوتین ۱۰ برابر هروئین است، افزود: برخی خانواده‌ها با دست خود نوجوان را معتاد می‌کنند و این نوجوانان در سنین ۱۷ ـ ۱۶ سالگی به سراغ سیگار و در سنین بالاتر به سمتت مواد مخدر می‌روند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه باید در آموزش‌های مدرسه آموزش فن نه گفتن و چگونگی افزایش اعتماد به نفس را به دانش‌آموز آموزش داد تا با خیال آسوده فرد در جامعه و محیط دوستان قرار گیرند، یادآور شد: مصرف دخانیات در کشور به یک معضل اجتماعی تبدیل‌شده است و برخی استعمال دود قلیان را تفریحی برای مردم می‌دانند.

وی بابیان اینکه مسئولان همچنان بر این باورند که فرهنگ‌سازی برای دوری از استعمال دخانیات بیشتر جوابگو خواهد بود تا برخورد با این پدیده، گفت: باید به مقوله فرهنگ‌سازی و برخورد قانونی در خصوص جلوگیری از استعمال دخانیات به‌طور هم‌زمان توجه کرد و این دو مکمل همدیگر هستند.



سیگار دروازه ورود به اعتیاد

فاطمه احمدی کارشناس بهداشت در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: بر اساس امار بهداشت جهانی حدودآ 6 میلیون نفر جان خود را بر اثر مصرف سیگار از دست می دهند که 600 هزار نفر آن ها به صورت غیر مستقیم  و با دود ناشی از دخانیات توسط دیگران جان خود را از دست می دهند.

وی  با اذعان بر اینکه در اکثر جوامع سیگار را به عنوان دروازه ورود به اعتیاد معرفی می کنند  بیان داشت:  با بررسی هایی که صورت گرفته است،  90 درصد افرادی که به اعتیادروی می آورند از سیگار شروع کرده اند.

احمدی افزود: نمی توان گفت سیگار فقط خود فرد را دچار می کند حتی جوان ها و نوجوان هایی  که اهل سیگار نیستند به خاطر کشیدن سیگار دیگران در اطرافشان دچار ضرر می شود.

وی یادآور شد: سیگار عامل بروز خیلی از بیماری هاست و از جمله بیماری هایی که می توان نام برد زخم معده، سرطان پوست, پوکی استخوان , عفونت گوش میانی , خراب شدن دندان ها و حتی سقط جنین و زایمان زود رس بوده است.

احمدی  با اشاره به اینکه کشیدن سیگار در زنان باردار باعث سقط جنین می شود اظهار کرد:  سقط جنین توسط مادران سیگاری بیشتر از بقیه است.

وی با اشاره به اینکه افرادد سیگاری 40 درصد بیشتر از سایر افراد دچار بیماری آب مرواردید هستند بیان داشت: افراد با کشیدن سیگار به بسیاری از بیماری های دیگر نیز مبتلا می شود.

احمدی اذعان داشت: در برخی از جوامع شاید کاهش سیگار وجود داشته باشد اما متاسفانه مصرف قلیان روبه افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه با مصرف دخانیات عمر انسان 20 تا 25 درصد کاهش پیدا می کند  خاطر نشان کرد: مصرف یک پک قلیان  با دو تا پنج بسته سیگار یا 40 نخ سیگار برابری می کند و این عامل در عمر انسان نیز تاثیر می گذارد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ علی رغم مضرات فراوان سیگار و دیگر مواد دخانی، ما شاهد افزایش روزافزون مصرف سیگار در کشور هستیم. در این خصوص کارشناسان پیش بینی کردند اگر جلوی پیشرفت مصرف گرفته نشود تا 40 سال آینده ایران همراه با دو کشور دیگر، پرمصرف ترین کشور سیگاری جهان خواهد بود. برای کاهش مصرف علاوه بر اینکه نیاز به قانون و نظارت شدید داریم کارهای آموزشی و فرهنگی باید در راس کارها باشد. به عبارت دیگر اعمال قانون، نظارت و کارهای فرهنگی همزمان انجام گردد که در این میان رسانه ها به خصوص صدا و سیما و مراکز و سازمانهای فرهنگی به خصوص وزارت ارشاد نقش بسزایی دارند.
 
گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی
انتهای پیام/1020ج
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۱۸:۰۲

27 Dec 2019