کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد/

خوردن گوشت به خاطره ها پیوست!/ قارچ، جایگزین مناسب برای تامین پروتئین!/ لزوم نظارت بر ثبات قیمت ها

26 ارديبهشت 1398 ساعت 11:31

این روزها افزایش بی رویه قیمت گوشت قرمز در بازار موجب جایگزین شدن سایر موادپروتئینی از جمله قارچ در سبد خانوار ها شده است.


به گزارش جهانبین نیوز، چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از استان‌های سردسیر و معتدل نقش بسزایی در کشاورزی دارد.

این استان با وجود اینکه کوچک است اما در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، باغی و دامی جایگاه برتری در کشور دارد.

تولید قارچ به دلیل شرایط اقلیمی چند سالی است در این استان مورد توجه قرار گرفته و هرساله تولید این نوع قارچ در استان افزایش می‌یابد.

هم‌اکنون تولید این محصول غذایی، درآمد بسیاری خوبی داشته و جایگاه آن در سبد خرید خانوار باز شده است؛ در ماه‌های های اخیر، قیمت گوشت قرمز مخصوصاً گوسفندی در کشور افزایش بی‌سابقه ای را تجربه کرده و بهای هر یک کیلوگرم گوشت گوسفندی به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده و همین امر نیز موجب قرار گرفتن قارچ در سبد خانوار شده است.



 
سرانه مصرف قارچ  1/2درصد افزایش یافته است

ایمان اسدی تولیدکننده قارچ در روستای قلعه ممکا چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز، با ابراز رضایت از وضعیت موجود تولید قارچ  گفت: تولید سالیانه ما در این روستا 805 تن بوده که 70درصد آن به چهار استان خوزستان، یزد، کرمان و تهران عرضه شده و مابقی به صورت بسته بندی در خود استان مصرف می شود.
 
این تولیدکننده قارچ، سطح زیر کشت در کارگاهش را 2 هزار و  540 مترمربع عنوان و خاطرنشان کرد: 90 نفر به صورت مستقیم در 52 سالن و 40 نفر هم به صورت غیرمستقیم در قسمت فروش و حمل اختصاصی مشغول به کار هستند.

اسدی با بیان اینکه استقبال مردم از مصرف این فراورده پروتئینی رو به افزایش است، تصریح کرد: قارچ یک فراورده پروتئینی بوده که جایگزین گوشت و یا مرغ نیز می شود.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف قارچ 1/2 درصد افزایش یافته است، افزود: مصرف قارچ به دلیل پروتئین بالا و دارا بودن قیمت مناسب به صورت یک فرهنگ شده و مردم روز به روز به مصرف این ماده پروتئینی روی می آورند.
 
اسدی با بیان اینکه 5.5 درصد از مواد مغذی موجود در قارچ پروتئین است، بیان داشت: از نظر اقتصادی مصرف این ماده پروتئینی بسیار مناسب تر و مقرون به صرفه است.
 
وی به افزایش قیمت مواد اولیه تولید قارچ از سال گذشته اشاره و یادآور شد: از شهریور سال گذشته شاهد سه بار افزایش قیمت بودیم اما این روند در افزایش قیمت قارچ زیاد اثر نداشته و این به نفع تولیدکننده ها نیست.

 ممانعت از رشد صعودی قیمت کمپوست  تنها راه جلوگیری از افزایش قیمت قارچ

اسدی جلوگیری از رشد صعودی قیمت کمپوست را تنها راه جلوگیری از افزایش قیمت این ماده خوراکی دانست و اظهار کرد: کشور در تولید کمپوست خودکفا است و نیازی به هیچ گونه وارداتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه  ما روز به روز شاهد افزایش قیمت ها هستیم  افزود:این امر موجب آسیب به تولیدکننده ها است چراکه مجبور به افزایش قیمت قارچ شده و مشتری های خود را از دست می دهند.
 

تولید سالانه 7 هزار و 500 تُن قارچ خوراکی در چهارمحال و بختیاری

ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ گفت: سالانه بیش از 7 هزار و ۵۰۰ تُن قارچ خوراکی در این استان تولید می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 32 واحد صنعتی تولید قارچ خوراکی و ۱۵۰ واحد خانگی تولید قارچ خوراکی در این استان فعالیت می کنند، بیان کرد: با بهره برداری از طرح های جدید در این بخش میزان قارچ تولیدی چهارمحال و بختیاری افزایش می یابد.

شیرانی با بیان اینکه در حال حاضر چهارمحال و بختیاری رتبه پنج کشور در میزان تولید قارچ را دارد، تصریح کرد: سالانه بیش از 7 هزار و ۵۰۰ تن قارچ خوراکی در این استان تولید می‌شود.
 
به گفته وی، بیشترین قارچ خوراکی در این استان توسط واحدهای صنعتی تولید می‌شود و قارچ خوراکی دکمه ای مهمترین قارچ تولیدی در چهارمحال و بختیاری است.
 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: قارچ‌های تولیدی چهارمحال و بختیاری به استان‌های خوزستان، اصفهان، فارس و  تهران ارسال می‌شود.
 


به گزارش جهانبین نیوز؛ با افزایش بی رویه قیمت گوشت، مردم به مصرف قارچ روی آورده اند و این ماده پروتئینی را در سبد خانوار خود قرار دادند.

مساله اساسی این است که نظارت بر روی قیمت ها و فراهم آوردن مواد اولیه تولید کنندگان امری مستلزم برای تولید بیشتر و یا ثبات در قیمت این ماده خوراکی بوده و همین امر می طلبد مواد اولیه به راحتی در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته تا از افزایش قیمت بی رویه قیمت ها جلوگیری کنیم.

 
انتهای پیام/1022ج


کد مطلب: 42058

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42058/خوردن-گوشت-خاطره-پیوست-قارچ-جایگزین-مناسب-تامین-پروتئین-لزوم-نظارت-ثبات-قیمت

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir