۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۴۲۰۰۴
رونق اشتغال با احیای نمد در شهرکرد، شهر ملی نمد

نمد، میراثی گران‌بها از گذشته تا امروز در بام ایران/لزوم نگاه جدی مسئولان به عرصه‌های صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری!

نمد یکی از قدیمی‌ترین هنرها در چهارمحال و بختیاری که دارای نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران است و باتوجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر، شهرکرد مرکز این استان به‌عنوان "شهر ملی نمد" به ثبت رسیده است.
نمد، میراثی گران‌بها از گذشته تا امروز در بام ایران/لزوم نگاه جدی مسئولان به عرصه‌های صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری!
به گزارش جهانبین نیوز؛ نمد یکی از قدیمی‌ترین هنرها و صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری می‌باشد و گذشتگان از آن کلاه، زیرانداز، پوششی برای گرما، کمربندهای نمدی به‌عنوان کالایی برای درمان آسب‌دیدگی‌های کمر و... تولید کرده و بهره می‌بردند.

این استان امروز به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید نمد در کشور مطرح است، می‌توان یکی از دلایل تقویت این هنر را وجود دام بسیار و تولید پشم به‌عنوان مواد اولیه مورد نیاز آن دانست.
 
این محصول دارای نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران است و باتوجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر، شهرکرد مرکز این استان به‌عنوان "شهر ملی نمد" به ثبت رسیده است.



نمد در سال‌های اخیر از حالت سنتی به شکل صنعتی یا یک نوع هنرصنعت درآمده و ابزاری چون ماشين برقي حلاجي به جاي كمان دستي و ضربه زدن برقي كه 20 درصد كار نمد را انجام مي دهد، جایگزین شده است و از همین‌رو محصولاتی که با نمد تولید می‌شود نیز پیشرفت کرده و از تولید صرفا زیرانداز فاصله گرفته است، به‌طوری‌که امروز شاهد تولید کیف‌های نمدی، کفش و صندل نمدی، لوازم تزئینی نمدی، دیوارپوش‌های نمدی و... با طرح‌ و رنگ‌های متنوع هستیم.
 
بنابر گفته مسئولان استان، 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارد که سالانه 40 تن نمد تولید می‌کنند.


 
لزوم معرفی شهرکرد با نماد نمد در کشور

مهرداد جوادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به تبدیل چهارمحال و بختیاری به‌عنوان قطب تولید نمد، اظهار کرد: لازم و ضروری است که شهرکرد با نماد نمد معرفی شود.
 
وی توجه به کوی نمدمالان شهرکرد را مهم عنوان داشت و خاطرنشان کرد: از این موضوع در سال‌های اخیر غفلت شده است و به دلیل چرخه اقتصادی ضعیف جوانان از ادامه فعالیت‌شان در این عرصه خودداری می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری پیوستن لکه‌های فرهنگی شهرکرد در محلات هدف براساس طرح جامع و تفضیلی شهرداری را برای رونق نمدمالی تاثیرگذار دانست و بیان داشت: بهره‌گیری از طرح بازآفرینی شهری برای تسریع در روند احیای این مهم، بسیار موثر است.
وی با اشاره به راه‌اندازی گذر صنایع دستی شهرکرد از میدان فردوسی تا میدان ابوعلی سینا این شهر تاکید کرد: در این گذر می‌توان تولیدات هنرصنعت‌های مختلف استان را عرضه کرد و در این راستا تقویت کارگاه‌های کوی نمدمالان شهرکرد مهم و ضروری است.

اشتغال 500 نفر در کارگاه‌های نمدمالی چهارمحال و بختیاری

مهرداد رئیسی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به فعالیت کارگاه‌های تولیدکننده نمد در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: کارگاه‌های نمدمالی فعال در این استان زمینه اشتغال 500 نفر را فراهم آورده‌اند.
 
وی ادامه داد: امروزه باتوجه به روش‌های نوین تولید نمد و به دلیل وجود نوآوری در این زمینه بیش از 40 نوع محصول نمدی تولید و در بازار عرضه می‌شود.
 
رئیسی با اشاره به اینکه ایجاد نوآوری و خلاقیت در تولید محصولات صنایع دستی مورد تاکید مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری است افزود: مسئولان این اداره به دنبال صنعتی شدن 100 درصدی صنایع دستی نیستند.



معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در انتها گفت: ارتقای آموزش، افزایش تولید، بهبود بازاریابی و برندسازی تولیدات صنایع دستی از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این اداره کل است.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ بهره‌گیری از هنرصنعت نمد که از اجدادمان به یادگار مانده و باتوجه به اینکه امروزه توجه مردم به سمت آن معطوف شده و همچنین وجود ظرفیت ایجاد تنوع در تولیدات نمد، می‌تواند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم سازد و به تحقق شعار سال یعنی رونق تولید هم کمک کند.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۰۲:۵۰

27 Dec 2019