۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۴۱۹۷۵
جای خالی نظارت بر قیمت کالاها در بازار

فشار گرانی‌های افسارگسیخته، بر دوش اقشار ضعیف جامعه

در شرایط پیش آمده و افزایش هر روزه قیمت‌ها بیشترین فشار بر قشر ضعیف جامعه وارد می‌شود و انتظار می‌رود دولت بیشتر به فکر این افراد باشد.
فشار گرانی‌های افسارگسیخته، بر دوش اقشار ضعیف جامعه
به گزارش جهانبین نیوز؛ مدت‌هاست که "افزایش قیمت‌ها" به موضوعی تکراری تبدیل شده است و خیز صعودی قیمت‌ها در مورد همه کالاها و البته در خصوص برخی از کالاها بیشتر، مردم را سردرگم و نگران کرده که قرار است این افزایش‌ها تا کجا پیش رود، پس به ناچار هر روز مجبور می‌شوند بخشی از کالاهای مورد استفاده خود را حذف و برخی دیگر را به نصف کاهش دهند.
 
بعضی از مسئولان اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا را علت افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها عنوان می‌کنند، اما باید گفت نبود نظارت کافی بر بازار و قوانین بازدارنده برای مقابله با افزایش خودسرانه قیمت‌ها از مهم‌ترین دلایل ایجاد وضعیت آشفته‌ بازار است.
 
در این شرایط بیشترین فشار بر قشر ضعیف جامعه وارد می‌شود و انتظار می‌رود دولت بیشتر به فکر این افراد باشد و درحالی‌که مبلغ پرداختی به‌عنوان یارانه هیچ تغییری نکرده، شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی هستیم، بنابر گفته مسئولان قیمت پیاز نسبت به  سال گذشته بیش از 400 درصد افزایش داشته، قیمت سیب‌زمینی و لبنیات که یکی از مهم‌ترین اقلام در سبد غذایی مردم هستند و بسیاری دیگر از کالاهای موردنیاز افزایش سرسام‌آوری را نشان می‌دهد، اخیرا نیز دولت بحث سهمیه‌بندی بنزین را مطرح کرده و این موضوع هم می‌تواند فتح بابی باشد برای گرانی‌های بیشتر.

حقوقم به نیمه ماه نمی‌رسد/ قدرت خرید کالاهای اساسی را هم ندارم
 
علی حسین پور یکی از همشهریان چهارمحالی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: کارگر هستم و با حقوق کارگری زندگی خانواده چهارنفره‌مان را تامین می‌کنم.
 
وی با بیان اینکه گرانی‌ها زندگی را برای ما که کارگر هستیم بسیار دشوار کرده افزود: متاسفانه قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند و با حقوقی که دریافت می‌کنیم نمی‌توانیم حتی به نیمه ماه هم برسانیم به همین دلیل بسیاری از مواد مورد نیاز ضروری را حذف کردیم.
 
وی با اشاره به افزایش قیمت مواد غذایی، لوازم التحریر، لباس، آب و برق و گاز و... یادآور شد: برای خودمان خرید بسیاری از موارد را حذف کردیم اما برای بچه‌هایم نمی‌توانم خرید نکنم و در بیشتر موارد هم شرمنده می‌شوم چون شرایط سختی داریم.
 
حسین‌پور با بیان اینکه علاوه‌بر اینکه ما هر روز با افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شویم، قیمت یک کالا در دو مغازه هم یکی نیست و قیمت‌ها متفاوت است ادامه داد: از مسئولان انتظار می‌رود نظارت بر قیمت‌ها را بیشتر کنند  و کمی هم به فکر مردم باشند، می‌دانیم که کشور در شرایط سختی است اما همه مشکلات به وجود آمده به دلیل تحریم‌ها نیستند.
 
قیمت‌ها پایین نمی‌آید، می‌تواند تثبیت شود

بهروز مردانی‌نژاد کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: به دنبال افزایش قیمت ارز و هزینه‌های تولید، همه کالاها از تولیدات داخلی گرفته تا محصولات وارداتی افزایش قیمت چند برابری داشتند.
 
وی با بیان اینکه کارشناسان باید نظر بدهند که آیا این قیمت، قیمت واقعی است تاکید کرد: یکی از دلایلی که باعث شد قیمت بسیاری از کالاها بالا رود این است که ارزش پول در ایران پایین آمده و در حال حاضر ارزش ارز ایران به یک چهارم کاهش یافته است.

باید نگاه و امید به خارج از کشور تغییر کند

مردانی‌نژاد بیان داشت: دیگر نمی‌توان امید داشت که قیمت‌ها کاهش یابد اما برای تثبیت قیمت‌ها باید ارزش پول کشور بالا رود.
 
این استاد دانشگاه در شهرکرد افزود: تثبیت قیمت‌ها بستگی به سیاست‌های مالی و پولی کشور دارد و بانک مرکزی باید بتواند ارزش پول ملی را بالا آورده و به این ترتیب قیمت‌ها را تثبیت کند.

وی افزود: نگاه به خارج از کشور باید تغییر کند، کشورهای اروپایی بازار مناسبی برای فروش کالاهای ما نیستند چون تکنولوژی موجود در ایران به درد این کشورها نمی‌خورد.

مردانی‌نژاد بیان داشت: ما می‌توانیم از این رکود خارج شویم و شرط آن گوش دادن به فرمایشات مقام معظم رهبری، همت مسئولین و اعتماد به توانمندی‌های داخلی است.
 
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ انتظار این است که مسئولان با تشدید نظارت‌ بر قیمت‌ها جلوی آشفتگی بیش‌ازحد بازار را گرفته و اجازه ندهند ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌ها با تحریم‌ها همراه شود و راه را برای رسیدن دشمن به اهدافش ببندند.

در ایران ظرفیت‌های طبیعی و انسانی بسیاری وجود دارد که می‌توان با بهره‌گیری از آن‌ها مشکلات را حل کرده و راه را برای توسعه بیشتر کشور باز کرد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۳۴:۲۷

12 Jan 2020