۳
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۴۱۹۴۲
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

تیشه برداشت بی‌رویه به ریشه گیاهان بهاری چهارمحال و بختیاری/ فرزندان‌مان را از نعمت گیاهان دارویی بی‌بهره نکنیم

چهارمحال و بختیاری یکی از رویشگاه‌های گیاهان دارویی در بهار و تابستان است و در این استان طرفداران بسیاری دارد اما باید به این نکته توجه داشت که با برداشت‌های بی‌رویه موجب نابودی این گیاهان نشویم و اجازه دهیم تا نسل‌های آینده نیز از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.
تیشه برداشت بی‌رویه به ریشه گیاهان بهاری چهارمحال و بختیاری/ فرزندان‌مان را از نعمت گیاهان دارویی بی‌بهره نکنیم
به گزارش جهانبین نیوز؛ با زنده شدن زمین، خاک آنچه از دانه‌ها گیاهی که در خود نگهداشته پرورش می‌دهد و با بارش‌های فصول پاییز و زمستان آن‌ها را به دوست‌داران گیاهان دارویی و خوراکی عرضه می‌کند.

در فصل بهار و رویش این گیاهان، بسیاری از مردم که انواع گیاهان خوراکی را می‌شناسند، به دامان طبیعت رفته و ساعات زیادی را صرف چیدن این گیاهان می‌کنند.

اغلب خانواده‌های این خطه نیز در روزهای بهاری با خرید گیاهان کوهی و خودرو اقدام به تهیه انواع غذا و آش‌های محلی می‌کنند و معتقدند برخی از این گیاهان خواص دارویی دارند و برای سلامتی مفید هستند.

گیاهیاهان دارویی و خوراکی خودرو بدون استفاده از مواد، سموم و کودهای شیمیایی در طبیعت رشد می‌کنند و با مصرف درست و به جا قادر به جلوگیری و حتی درمان برخی بیماری‌های از نوع صعب‌العلاج هستند.



وجود گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی فرصت مناسبی برای برخی بهره‌برداران است تا با تهیه و دسته‌بندی آن‌ها درآمدی کسب و به سلامت مردم کمک کنند.

شنگ، مچه، آویشن، کنگر، سیر، تره کوهی، پونه کوهی و... ازجمله گیاهانی است که با آمدن فصل بهار در تمام نقاط استان چهارمحال و بختیاری نمایان می‌شوند و مردم از ان‌ها نهایت بهره را می‌برند.

گیاهان بهاری علاوه‌بر مصرف خوراکی خاصیت دارویی هم دارد

اعظم صالحی یکی از خانم‌های خانه‌دار چهارمحالی در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: با آمدن فصل بهار برای چیدن گیاهان خودرو به طبیعت می‌رویم و نهایت استفاده را از آن‌ها می‌بریم.

وی تصریح کرد: شنگ، مچه، سیر کوهی، کنگر، تره کوهی، پونه کوهی و... گیاهانی است که هم بسیار لذیذ است و هم خاصیت دارویی دارد که در تمام نقاط استان چهارمحال و بختیاری رویش دارد.

صالحی ادامه داد: این گیاهان را پس از چیدن تمیز کرده و بعد از شستشو برخی را به‌صورت خام و برخی دیگر به‌صورت پخته به مصرف می‌رسد.



وی با اشاره به اینکه این گیاهان در غذا نیز مورد استفاده است بیان داشت: خورشت کنگر یکی از غذاهایی است که هم بسیار لذیذ و هم گیاه آن در بیابان رشد می‌کند و می‌توان از این نعمت الهی نهایت استفاده را کرد.

صالحی با بیان اینکه این گیاهان را می‌توان خشک و بعد استفاده کرد اذعان داشت: با خشک کردن این گیاهان می‌توان در طول سال نیز از آن‌ها استفاده نمود.

وی یادآور شد: این گیاهان را می‌توان از بازار نیز با قیمت مناسب خریداری کرد.

شناسایی 1300 گونه گیاهی در چهارمحال و بختیاری

فرامرز مردانی رئیس اداره مرتعداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در استان چهارمحال و بختیاری تاکنون یک هزار و 300 گونه گیاهی شناسایی شده که 135 نمونه آن گونه گیاهان دارویی است.

وی  تصریح کرد: کلوس، موسیر، باریجه، آنغوذه، تره، آویشن، چای چوبان و... توسط مردم شناسایی و از آن‌ها برداشت می‌کنند.



کلوس در چهارمحال و بختیاری رو به انقراض است

مردانی با اشاره به اینکه گیاهای مانند کلوس به خاطر بهره‌برداری بی‌رویه مردم و ساکنین اهالی و حتی گردشگران موجب انقراض آن گشته است بیان داشت: درحال‌حاضر تنها در منطقه سرآقاسید این گیاه دارویی وجود دارد و از آن بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لازم است فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت گیرد که مردم استفاده بی‌رویه

 از این گیاهان دارویی نکنند بیان داشت: اگر به همین روش مردم بخواهند از گیاهان دارویی بهره‌برداری کنند نسل‌های آینده نمی‌توانند از آن‌ها استفاده‌های لازم را ببرند.

مردانی با بیان اینکه اگر طرح مرتعداری بازن‌گری شود و در آن کشت گیاهان دارویی صورت پذیرد می‌توان برای اشتغال و همچنین توسعه دادن این گیاهان کمک کرد اذعان داشت: تاکنون 25 هزار هکتار طرح مرتعداری در این استان بازنگری شده است.



به گزارش جهانبین نیوز؛ همان‌طور که زمستان به گیاه فرمان می‌دهد که چه زمانی گلبرگ‌هایش را باز کند، ساعتی دیگر در درون گیاه فعالیت‌هایش را با ساعات شبانه‌روز تنظیم می‌کند حال جای سوال باقی می‌ماند که این گیاهان خودرو و نعمت الهی که با این نظم دقیق رویش می‌کنند حیف نیست با برداشت‌های بی‌رویه از آن‌ها باعث تخریب‌شان شویم؟ متاسفانه این روزها شاهد ورود تعداد زیادی از مردم شهرهای اطراف برای کندن کنگر به مزارع و دشت‌های شهر هستیم که باعث تخریب بیش از حد منابع طبیعی شده است.

برخی از افراد نیز اقدام به آتش زدن  این گونه‌های گیاهی می‌کنند که  انتظار می‌رود منابع طبیعی و آبخیزداری و محیط زیست استان در این مورد اقدامی موثر انجام دهند.

گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی

انتهای پیام/1020ج
فهرست​نمایی سرور
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۳۷:۰۵

27 Dec 2019