کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در پی بارش‌های اخیر/

ذخیره 30 میلیون مترمکعبی آب توسط سازه‌های آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری

25 فروردين 1398 ساعت 12:17

مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: در پی بارش های اخیر 30 میلیون متر مکعب آب توسط سازه های آبخیز داری استان چهارمحال و بختیاری ذخیره شد.


علی محمدی‌مقدم مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری چهارمحال و بختیاری  در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛  با بیان اینکه اقدامات آبخیزداری مانند احداث سدهای خاکی، بندهای سنگی ملاتی و تقویت پوشش گیاهی موجب تعدیل سیل در آبراهه‌ها می‌شود، گفت: این اقدامات همچنین موجب کاهش خسارات به مزارع کشاورزی، مناطق مسکونی و ابنیه در زمان وقوع سیلاب می‌شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اگر در بالادست حوضه‌های آبخیز عملیات آبخیزداری انجام شود شاهد حرکت گل و لای در زمان سیلاب نیستیم، زیرا پوشش گیاهی از فرسایش خاک و حرکت سریع روان‌ آب‌ها جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد:3 هزار و 200 بند سنگی ملاتی و 93 سد خاکی در استان وجود دارد که در بارش‌های اخیر حدود 30 میلیون متر مکعب آب در حوضه آبریز کارون توسط  این سازه‌های آبخیزداری ذخیره و  روان‌ آب‌ها در زمان وقوع بارندگی کنترل شد .

محمدی‌مقدم خسارت وارده به حوزه منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری در بارش‌های اخیر را حدود 14 میلیارد تومان اعلام کرد و توضیح داد: حدود پنج میلیارد تومان به سازه‌های آبخیزداری در استان و حدود 10 میلیارد تومان هم به جنگل‌ها و مراتع آسیب وارد شده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به دستور مقام معظم رهبری 150 میلیون یورو ازمحل صندوق توسعه ملی به بحث آبخیزداری در سال‌جاری اختصاص یافته است، اظهار کرد: توزیع استانی این بودجه هنوز انجام نشده است که در تخصیص اعتبار به استان این موضوع رسانه‌ای می‌شود.

انتهای پیام/1020ج
 


کد مطلب: 41828

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/41828/ذخیره-30-میلیون-مترمکعبی-آب-توسط-سازه-های-آبخیزداری-استان-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir