۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴
کد مطلب : ۴۱۵۴۹
وعده‌های بر زمین مانده رئیس جمهور در حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری

نبض کند گردشگری در قطب سیاحتی کشور/توسعه گردشگری راهی برای حل مشکل بیکاری

روحانی در سفر به چهارمحال و بختیاری از تبدیل این استان به قطب گردشگری کشور خبر و نوید اشتغال بیش از 6 هزار نفر را داد، اما امروز با گذشت چهار سال از سفر رئیس جمهور، شاهد پیشرفت کمی در این حوزه هستیم.
نبض کند گردشگری در قطب سیاحتی کشور/توسعه گردشگری راهی برای حل مشکل بیکاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ گردشگری یکی از ظرفیت‌هایی است که در دنیا به آن توجه بسیاری شده، اقتصادهای پیشرفته و کشورهای با اقتصاد نوظهور، رشد خوبی ازنظر میزان هزینه‌کرد گردشگران در مقاصد بین‌المللی در سال 2017 به ثبت رساندند.
 
سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در گزارشی نقش صنعت گردشگری در اقتصاد کشورهای عضو این سازمان را ارزیابی کرد و براساس گزارشی که این سازمان منتشر کرده 4/2 درصد از تولید ناخالص داخلی، 6/9 درصد از فرصت‌های شغلی و 21/7 درصد از صادرات خدمات، در کشورهای عضو این سازمان وابسته به گردشگری است.
 
همچنین در این گزارش، اعلام شده تا سال 2030 ورود گردشگران خارجی به کشورهای با اقتصاد نوظهور در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته دوبرابر خواهد شد.
 
و این نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند اقتصاد وابسته به نفت را کم‌رنگ کند و زمینه توسعه‌یافتگی بسیاری از کشورها را فراهم سازد.
 
براساس گزارش اخیر شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) که به بررسی توانمندی کشورهای جهان در حوزه گردشگری پرداخته، گردشگری ایران با اختصاص سهم 30/747 میلیارد دلاری از کل تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2017 در رتبه 35 اقتصاد گردشگری جهان ایستاده است.
 
چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که به علت برخورداری از طبیعتی بکر و دست نخورده و آب و هوایی منحصربه‌فرد اخیرا بسیار مورد توجه گردشگران داخلی قرار گرفته‌ است.
 
با وجود اینکه این استان در تعطیلات نوروز و تابستان مقصد بسیاری از مسافرانی است که از شلوغی و دود و دم شهرهای بزرگ کلافه شده‌اند، اما هنوز نتوانسته آن‌گونه که باید زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از مسافران را فراهم سازد.
 
این درحالی است که آقای روحانی در سال 1393 و در سفر به چهارمحال و بختیاری از تبدیل این استان به قطب گردشگری کشور خبر و نوید اشتغال بیش از 6 هزار نفر را داد.

وعده رئیس جمهور برای تبدیل استان به قطب گردشگری همراه بود با وعده تهیه طرح جامع

حیدر صادقی معاون سابق گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به وعده روحانی در سفر به این استان اظهار کرد: یکی از مصوبات این سفر تبدیل چهارمحال و بختیاری به قطب گردشگری کشور بود.
 
وی با اشاره به اینکه وعده رئیس جمهور همراه بود با وعده تهیه طرح جامع گردشگری افزود: در همین راستا طرح جامع گردشگری تهیه و به تائید شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسید، تهیه این طرح با وجود مقدمات و موخرات، تصویب در کارگروه‌ها، اخذ استعلام‌ها و جلسات متعددی که با کارشناسان شهرستانی و استانی برگزار شد حدودا دو سال و نیم زمان برد.
 
صادقی ادامه داد: مرحله بعد از تهیه طرح جامع، تامین منابع بود، که تحقق آن با سیستم مدنظر استان باید در سطح ملی و در هیئت وزیران مصوب شود و متاسفانه تا امروز محقق نشده است.
 
معاون سابق گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قاسم سلیمانی استاندار وقت آن زمان اصرار بر این داشت که طرح در هیئت وزیران تصویب شود به این دلیل که برخی جنبه‌های طرح جامع گردشگری، ابعاد ملی دارد و نیازمند هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها در سطح ملی است اما متاسفانه با وجود پیگیری‌های به‌عمل آمده به دلیل وجود مشکلات ساختاری در هیئت دولت مصوب نشد ادامه داد: گردشگری یک ماهیت است که یکسری از ابعاد آن استانی است و یکسری ابعاد ملی و حتی فراملی دارد و اگر ما بخواهیم در افق 404 گردشگر ملی یا فراملی به استان وارد کنیم ابعاد بین‌المللی و مراودات بین‌المللی مطرح می‌شود، همین موضوع کار را دشوار کرده، اما پیگیری‌ها درحال انجام است.

فقط 20  درصد از طرح جامع گردشگری تحقق یافته است

وی اضافه کرد: به واسطه طرح جامع گردشگری سال‌های گذشته منابع اعتباری مناسبی در اختیار این استان قرار داده و منجر به اجرای بخش‌هایی از این طرح شد، این سرمایه‌گذاری‌ها در طرح‌های توسعه زیرساخت‌ها در زمینه‌های مختلف صورت گرفت.
 
صادقی یادآور شد: در طرح جامع گردشگری برنامه‌ها و اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آورده شده بود، درحال حاضر می‌توان گفت در وسط برنامه‌های میان‌مدت قرار داریم و این طرح جامع درصد تحقق قابل توجهی نداشته است و نسبت به اهدافی که در این طرح ترسیم شده بود به لحاظ زمانی تا این مقطع با ارزیابی کارشناسی خودم، نزدیک به 20 درصد از طرح محقق شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در برنامه طرح جامع این موضوع ذکر شده که هر طرحی توسط چه دستگاه، نهادهای دولتی و غیردولتی و حمایت‌های بخش خصوصی و از منابع تسهیلات صورت بگیرد و در این طرح سهم دولت، بخش خصوصی و کمک‌های فنی اعتباری و حتی تسهیلات بانکی آورده شده است، بیان داشت: در این راستا سرمایه‌گذارهایی هم جذب شده اما شکوفایی و انتظاری که با هدف آن طرح جامع، جمع‌آوری شده هنوز محقق نشده است.

اگر کار به‌صورت منسجم‌تر انجام می‌شد نتیجه بهتری می‌گرفتیم 

صادقی  بیان داشت: در ترکیه میزان درآمد حاصل از گردشگری بیش از درآمد نفت در دیگر کشورها است، اما این موضوع حاصل کار یک سال و دو سال نیست بلکه حاصل کار بیست ساله است و نیازمند انرژی و تلاش مستمر می‌باشد، تبدیل شدن یک مقصد به‌عنوان مقصد گردشگری و مطرح شدن آن در سطح ملی و بین‌المللی کار یکی دو روز نیست، شاید آن روزی که رئیس جمهور این قول را داد هیچ کارشناسی چنین برداشتی نداشت که قرار است ظرف یکی دو سال این امر  تحقق یابد.
 
وی با اشاره به اینکه اگر کار به‌صورت منسجم‌تر انجام می‌شد نتیجه بهتری می‌گرفتیم افزود: با این وجود نمی‌توان گفت کاری انجام نشده چون نشانه‌هایی از اقدامات صورت گرفته وجود دارد، مثلا تخت‌های اقامتی از 850 عدد در سال 92 به 3 هزار و 400 تخت رسیده و رشد چهار برابری را نشان می‌دهد، همچنین توسعه زیرساخت‌ها در نقاط کمترتوسعه‌یافته استان در دستورکار قرار گرفته است و اتفاقاتی در این زمینه افتاده یا به طور مثال اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان به 27 عدد رسیده درحالی که قبلا اصلا چنین اقامتگاه‌هایی وجود نداشته است.

اختصاص 10 درصد از تسهیلات اشتغال روستایی به گردشگری

معاون سابق گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ادامه داد: سالانه بیش از 34 میلیارد تومان آورده بخش خصوصی در بخش گردشگری داریم، اما با همه این اوصاف با آنچه در طرح و برنامه آمده بسیار فاصله داریم.
 
صادقی افزود: 10 درصد از تسهیلات اشتغال روستایی در سال جاری مربوط به گردشگری بوده است و این آمار قابل توجه بوده و حدود 40 میلیارد تومان منابع تسهیلاتی 6 درصد برای بخش گردشگری در حوزه روستایی داشتیم.

به ایده‌آل‌هایمان دست نیافتیم چون طرح جامع گردشگری در کشور و استان جایگاه خود را پیدا نکرد

معاون سابق گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه ما نتوانستیم به ایده‌آل‌های خود دست یابیم چون طرح جامع گردشگری نتوانست جای خود را در برنامه‌ریزی استان و کشور پیدا کند، معضل اساسی در بخش گردشگری ناهماهنگی‌های بین‌بخشی داخل استان و خارج از استان است.
 
وی اضافه کرد: ما تنها بخشی از زیرساخت‌ها را می‌توانیم فراهم کنیم اما زیرساخت‌های مربوط به آب، برق، گاز، امنیت و... با ما نیست و متاسفانه برخی از این دستگاه‌ها با هم هماهنگ نیستند که باید هماهنگی‌های لازم فراهم شود.

جمله "گردشگری محور توسعه استان است" فقط در حد شعار است
 
صادقی با اشاره به اینکه همه شعار می‌دهند که گردشگری محور توسعه استان است خاطرنشان کرد: اگر این شعار را می‌دهیم باید طرح جامع گردشگری مورد توجه قرار گیرد و برحسب سلیقه خود سند را به هر راهی که می‌خواهیم منحرف نکنیم.
 
معاون سابق گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: کارگروه‌های گردشگری و آمایش و ستادهای سفر در استان به دنبال ایجاد هماهنگی هستند و برخی هماهنگی‌ها صورت گرفته اما آنگونه که باید نیست و ظرفیت‌ها بیش از کاریست که صورت گرفته است.
 
صادقی با اشاره به ایجاد 6 هزار شغل در حوزه گردشگری بیان داشت: مشاغل باید در چند بخش صنایع دستی، مشاغل مرتبط با گردشگری و خود گردشگری ایجاد می‌شدند، در بحث گردشگری حدودا یک هزار شغل ایجاد شده و در بحث صنایع دستی به مراتب بیش از این آمار اشتغال‌زایی صورت گرفته است.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ اگرچه بنابر گفته معاون سابق گردشگری چهارمحال و بختیاری تخت‌های اقامتی استان به 850 عدد رسیده اما باید بگوییم امروز با گذشت چهار سال از وعده رئیس جمهور هنوز هم مسافران در پارک‌ها چادر برپا می‌کنند و اگر بارندگی رخ دهد، در مساجد و مدارس اسکان داده می‌شوند و این یعنی ما نتوانستیم آنگونه که باید برای رفع این نیاز گردشگران کاری انجام دهیم.
 
همچنین اگر سری به شهرستان‌های گردشگری استان بزنیم، خواهیم دید که هنوز زیرساخت‌های اولیه چون سرویس بهداشتی مناسب یا محلی برای شستشوی ظروف آن‌ها فراهم نشده است، یعنی نه‌تنها این استان قطب گردشگری نشده که به برآورده شدن نیازهای ابتدایی مسافران نیز توجه نشده است.
 
فعالیت 27 اقامتگاه بوم‌گردی یکی دیگر از اقداماتی است در جهت تحقق طرح جامع گردشگری ایجاد شده اما باید دید آیا آنگونه که باید از فعالان این عرصه حمایت می‌شود تا کارشان را گسترش داده و با خیالی آسوده این مسیر را ادامه دهند؟

برخی مسئولین در حمایت از ایجاد اشتغال فقط شعار می‌دهند

مسلم قربانی رئیس مجتمع گردشگری هزار چشمه هفشجان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مساحت مجموعه گردشگری هزار چشمه یک و نیم هکتار بوده و برای آن هشت فاز پیش‌بینی شده که تاکنون یک فاز آن به طور کامل به بهره‌برداری رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه در سال 94 یک میلیارد تومان برای این مجموعه هزینه شده است بیان داشت: در این مجموعه 12 نفر به صورت مستقیم و 50 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.
 
قربانی خاطرنشان کرد: برخی مسئولین در بحث اشتغال‌زایی فقط شعار می‌دهند و نه‌تنها از آن حمایت نمی‌کنند و بلکه سنگ‌اندازی هم می‌کنند.

دستگاه‌ها همکاری لازم را با ما ندارند

رئیس مجتمع گردشگری هزار چشمه هفشجان بیان داشت: سازمان گردشگری استان برای راه‌اندازی این مجموعه تنها 30 میلیون تومان به ما وام داده‌اند، این در حالی است که سرمایه گذاری اولیه ما یک میلیارد تومان بوده است.
 
وی با تاکید بر اینکه تسهیلات بسیاری برای ما به تصویب رسیده اما همه آن‌ها فقط بر روی کاغذ بوده یادآور شد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نتوانسته طرح‌هایمان را برای توسعه این مجتمع گردشگری به خوبی توجیه کند و همین امر موجب شده سایر دستگاه‌ها همکاری لازم را با ما نداشته باشند و حتی مجوز احداث سرویس بهداشتی را نیز به ما نمی‌دهند.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ اگر ما به دنبال تبدیل استان به قطب گردشگری هستیم، باید از افرادی که وارد این عرصه می‌شوند حمایت شود، چون اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاوه‌بر اینکه می‌توانند به یکی از محل‌های آرام برای مسافران تبدیل شوند و لذت تجربه یک زندگی روستایی را برای آن‌ها در ساعاتی که در آنجا اقامت دارند فراهم سازد، می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال جوانان نیز باشد.
 
ناهماهنگی دستگاه‌های مربوطه در بحث گردشگری و جزیره‌ای عمل کردن آن‌ها در استان و کشور، عدم همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با متولیان امر گردشگری و حمایت ضعیف از این افراد، ناتوانی در معرفی استان در سطح کشور و... ازجمله موانعی هستند که بر سر راه مصوبه رئیس جمهور قرار گرفته و امروز بعد از گذشت چهار سال از تصویب این طرح توسط آقای روحانی می‌بینیم عملا کار چندانی برای تبدیل این استان به قطب گردشگری نشده و ما به نیمه راه هم نرسیدیم.
  
امید است در سال 98 شاهد تبدیل استان به قطب گردشگری و ایجاد اشتغال برای جوانانمان باشیم، به امید آن روز.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۰۲:۲۶

15 Jan 2020