کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرنوشت معادن بعد از عمر مفیدشان چه می‌شود؟

15 دی 1397 ساعت 8:41

در گذشته معادن بعد از اتمام عمر مفیدشان متروکه می‌شدند اما امروز و بر اساس تبصره پنج ماده ۱۴ قانون اصلاح دیگر هیچ معدنی بلااستفاده رها نشده و باید ببینیم سرنوشت آن‌ها چه می‌شود؟


آرزو بنی‌هاشم رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: منابعی که ظرفیت لازم را برای برداشت دارند، توسط منابع طبیعی و آبخیزداری در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرند و از سوی این سازمان به بهره‌برداران تحویل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برداشت از معادن زمان و دوره مشخصی دارد، افزود: طبق دستورالعمل، بازسازی و احیای عرصه‌های منابع طبیعی متاثر از فعالیت‌های معدنی، معادنی که عمرشان پایان یافته یا متروکه شده‌اند مجددا با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت و منوط به عدم بهره‌برداری معدنی، در اختیار منابع طبیعی و آبخیزداری قرار و کار اصلاح و احیا بر روی آن صورت می‌گیرد، همچنین درخصوص معادن قبلی نیز درصورت درخواست متقاضیان برای سینه‌کار جدید، می‌بایست سینه‌کار قبلی که ذخیره آن اتمام یافته، جهت بازسازی در اختیار منابع طبیعی قرار گیرد.


بنی‌هاشمی با تاکید بر اینکه برای معادن جدید با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته علاوه‌بر طرح بهر‌ه‌برداری، طرح بازسازی نیز باید مصوب شود یادآور شد: طبق این طرح دیگر عرصه‌ای تخریب‌شده، رها نمی‌شود و بعد از پایان بهره‌برداری جهت بازسازی آن برنامه‌ریزی می‌شود.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: احیاء عرصه‌ها یا توسط خود منابع طبیعی و آبخیزداری صورت می‌گیرد و یا اینکه با مشارکت بهره‌برداران خواهد بود و درصورتی‌که معدنکاری در حین عملیات بهره‌برداری اقداماتی را در جهت تخریب کمتر منابع طبیعی و حفظ آن انجام و یا طرح احیا و بازسازی معدن را انجام دهد، می‌تواند پس از تایید منابع طبیعی از مزایای تبصره پنج ماده ۱۴ قانون اصلاح معادن که معافیت از پرداخت حداکثر تا بیست درصد حقوقات دولتی می‌باشد استفاده نماید.

وی اضافه کرد: معادن متروکه باتوجه به پتانسیل منطقه، اهداف و برنامه‌های مشخص شده در طرح بازسازی برای جنگل‌کاری، مرتعداری، اجرای طرح‌های آبخیزداری، ایجاد مناطق گردشگری (اکوتوریسم و ژئوتوریسم)، ایجاد موزه‌ها و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.


بنی‌هاشمی یادآور شد: در چهارمحال و بختیاری باتوجه به ظرفیت استان، معادن برای طرح‌هایی چون جنگل‌کاری و اجرای طرح‌های آبخیزداری مورد استفاده قرار می‌گیرند و در شهرستان‌های لردگان، بن و سامان در سطحی معادل ۱۵ هکتار عملیات احیا صورت گرفته است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: فعالیت‌های آبخیزداری در این معادن بیشتر در جهت کاهش فرسایش خاک و افزایش نفوذ آب به داخل زمین صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: باتوجه به موقعیت معدن عرصه مورد بازسازی می‌تواند با رعایت ضوابط و معیارهای قانونی و فنی درقالب ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری به متقاضیان واجد شرایط اختصاص یابد و برای معادن جدید بهره‌برداران از همان ابتدا با رعایت شرایط برداشت و مدیریت باطله‌ها به‌گونه‌ای عمل می‌نمایند که حداقل خسارت، به عرصه‌های منابع طبیعی وارد شود.

بنی‌هاشم تاکید کرد: باید توجه داشت که هدف اصلی بازسازی بازگرداندن عرصه آسیب‌دیده به حالت اولیه و با توجه به زیست‌بوم اصلی منطقه می‌باشد، به همین منظور از محل اعتبارات ماده ۱۷ قانون اصلاح معادن اعتبار ویژه‌ای برای نظارت بر چگونگی اکتشاف و بهره‌برداری از معادن و همچنین احیا و بازسازی آن اختصاص یافته است.

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 41097

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/41097/سرنوشت-معادن-بعد-عمر-مفیدشان-می-شود

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir