کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشاور معاون اول رئیس جمهور:

تبعیض موجب بی عدالتی و عدم امید به آینده

18 آذر 1397 ساعت 8:25

مشاور معاون اول رئیس جمهور گفت: به طور قطع محصول فساد اقتصادی، تبعیض است و این امر موجب ایجاد بی‌عدالتی و عدم امید به آینده خواهد شد.


به گزارش جهانبین‌نیوز ؛ کاظم پالیزدار مشاور معاون اول رئیس جمهور شب گذشته در جشن روز دانشجو در دانشگاه شهرکرد، با اشاره به مقارن شدن روز دانشجو و روز جهانی فساد، اظهار کرد: امروز در جوامع در حال توسعه به دلیل کمبودها و ضعف‌ها حوزه فرهنگی، امکانات، پیشرفت‌های علمی و تبعیض‌های احتمالی،شاهد فساد بیشتری نسبت به جوامع توسعه یافته هستیم.

مشاور معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در تمام جوامع در دنیا اقدامات پیشگیرانه انجام شده و در عرصه فرهنگ که یکی از اساسی‌ترین مسائل در یک جامعه است، فعالیت‌های بسیاری صورت می‌گیرد و تا زمانی که در کشورها فرار از قانون به عنوان هنر و امتیاز محسوب ‌شود، انتظار وجود ساختار سالم بیهوده است.

وی افزود: آنچه امروز در کشور به عنوان فساد اقتصادی مطرح است و همگان با آن دست به گریبان هستند اعم از رباخواری و انحصار شرایط اقتصادی مربوط به یک گروه خاص است که همین امر مانع از ارتقا تولید در کشور می‌شود.

مشاور معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: مطابق یک شاخص بین‌المللی در ۱۴ سال گذشته رتبه ابران در فساد اقتصادی هرگز شرایط مطلوب نداشته اگر چه این شاخص گاهی با نگاه‌های سیاسی مورد ارزیابی قرار گرفته، اما اثرات عینی فساد اقتصادی افزایش بی‌عدالتی، مشکلات جذب سرمایه تضعیف رشد اقتصادی و... است.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور بیان کرد: در جوامع پیشرفته جرمی بالاتر از عدم پرداخت مالیات نیست اما در ایران برخی نه تنها مالیات را نمی‌پردازند بلکه به این موضوع افتخار می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: بخش عمده‌ای از فساد اقتصادی به دلیل عدم وجود نظام جامع مالیاتی است و وزرات اقتصاد سال‌ها است که با کندی در حال تنظیم آن بوده، اما با وجود پیشرفت‌هایی که داشته، هزینه‌های بسیاری صرف کرده است.

پالیزدار خاطرنشان کرد: به طور قطع محصول فساد اقتصادی، تبعیض است و این امر موجب ایجاد بی‌عدالتی و عدم امید به آینده خواهد شد لذا جامعه‌ای که دچار بی‌عدالتی شود، انسان دوام نمی‌آورد و این همان حرکتی است که از سوی دشمن به صورت حساب شده برنامه‌ریزی می‌شود و در کنار آن بسته‌های تبلیغاتی روانی به همراه دارد تا در نهایت مردم را معترض در خیابان ببیند و انقلاب اسلامی را تحت فشار قرار دهد.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اینکه فساد اقتصادی در کشور غیرقابل انکار است، بیان کرد: در حال حاضر به واسطه بیشتر شدن فضای اطلاع رسانی، فساد اقتصادی بیشتر است و این شرایط درخور شأن بک جامعه اسلامی نیست و باید اصلاح شود، اما فساد اقتصادی به این میزانی که در رسانه‌ها شنیده می‌شود، نیست و شرایط کمی متفاوت است به نحوی که فسادهای بزرگتری هستند که به گوش مردم عادی نمی‌رسد و باید اطلاع رسانی و شفاف سازی شوند.

وی بیان کرد: فساد اقتصادی را به سه طبقه تقسیم شده و فساد اقتصادی در سطح کلان جامعه مربوط به یقه‌سفیدها است و این اصطلاح به افرادی اطلاق می‌شود که برای رسیدن به مقاصد خود با امکانات، قدرت و وابستگی‌های خویش دست به این نوع از فساد می‌زنند و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند که همیشه از امکانات و تکنولوژی روز بهره می‌برند.

پالیزدارخاطرنشان کرد: وابسته بودن کشور به اقتصاد تک محصولی (نفت) که علارقم تاکیدات مقام معظم رهبری همچنان وجود دارد، موجب سوء استفاده دشمن شده است.

مشاور معاون اول رئیس جمهور گفت: متاسفانه وابسته بودن کشور به اقتصاد تک محصولی، و شرایط اقتصادی و نگاه‌هایی که بود ایران را به سوی واردات برد و این موارد موجب التهاب در اقتصاد کشور و افزایش فشار از خارج از کشور شد.

وی وجود قوانین متعدد و پیچیده را نیز موجب فساداقتصادی دانست و تصریح کرد: باید قوانین شفاف باشد و تمام تلاش این بوده تا مردم کمتر به سمت دور زدن قانون بروند.

مشاور معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: ایران دارای پتانسیل جوان و شرایط علمی بود و باید به نحو مطلوب از این فضا استفاده می‌شد اما تفاوت دیدگاه موجب شد تا از این امر کمترین بهره برده شود.
پالیزدار فارغ از هر دیدگاه سیاسی و نگاهی منصفانه به مسائل ، تصریح کرد: جامعه نیازمند نگاه منصفانه است و سابقه فساد در دنیا در تمام جوامع وجود داشته است اما نحوه مبارزه و پیشگیری از آن مهم است.

وی با اشاره به اینکه فساد اقتصادی در سطح میانی جامعه، گستردگی وسیع و عمق کمتری دارد و فساد اقتصادی خُرد مشاهده نشده، تاکید کرد: راهکار برخورد با این سه فساد اقتصادی پیشگیری و فرهنگ‌سازی است و در سال‌های گذشته و طبق تاکید مقام معظم رهبری، بسیج دستگاه‌ها برای دستگیری و مجازات مجرمان در این حوزه را شاهد بودیم اما موفقیت حاصل نشد و اقدامات پیشگیرانه مورد توجه قرار نگرفت لذا شرایط برای فساد فراهم شده و پس از آن به دنبال برخورد با مجرمان بودیم.

مشاور معاون اول رئیس جمهور گفت: در سال‌های گذشته تلاش شد با ایجاد بسترهای الکترونیکی این مسئله را به حداقل کاهش دهیم که راه‌اندازی میز خدمت و دولت الترونیک در کشور را در پی داشت تا تححق این امر موجب کاهش فساد اقتصادی شود.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: سال گذشته بحران موسسات مالی در کشور وجود داشت و در نهایت این موسسات شکست خوردند و در همین حال حجم نقذینگی نیز در کشور به عنوان بمب ساعتی افزایش یافته بود و کشور را در تنگنا قرار داد و دولت به ناگزیر بخشی نقدینگی برای مطالبات مردم پرداخت کرد و پس از آن نیز تحریم‌ها و خروج آریکا از برجام و .... پیش آمد.

وی یادآور شد: دشمن به دنبال بهم ریختن فضای جامعه و گسترش ناامیدی است، ام مردم ایران با فهم و بردباری خویش از بروز چنین اتفاقات جلوگیری خواهند کرد.

پالیزدار با اشاره به اینکه اتحاد و وحدت کلید حل این مشکلات است، افزود: ممکن است که ضعف‌های مدیریتی و اشتباهات مدیران در تصمیم‌گیری مشکلاتی را ایجاد کرده باشد اما تعامل و وحدت موجب عبور از مسائل خواهد شد.

انتهای پیام/۵۳۰ب


کد مطلب: 40952

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/40952/تبعیض-موجب-بی-عدالتی-عدم-امید-آینده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir