۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۴۰۹۲۵
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

8.5درصد چهارمحال وبختیاری مبتلابه دیابت هستند/رسانه‌ها رکن سوم در کنترل و مراقبت از بیماری دیابت

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون در استان ۱۷ هزار و ۹۸۶ بيمار مبتلا به ديابت وجود دارد.
8.5درصد چهارمحال وبختیاری مبتلابه دیابت هستند/رسانه‌ها  رکن سوم در کنترل و مراقبت از بیماری دیابت
سید راشد جزایری سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز، گفت: دیابت از گروه بیماري هاي متابوليک و اختلالي چند عاملي است که با افزايش مزمن قند خون يا هيپرگليسمي مشخص مي شود و ناشي از اختلال ترشح يا عمل انسولين يا هر دوي آنهاست.همانگونه که مستحضر هستيد طي سال هاي اخير افزايش شيوع بيماري ديابت در جهان، اين بيماري را به بزرگترين اپيدمي تاريخ تبديل کرده است.

وی از جمله عوامل مستعد کننده در ایجاد دیابت را علل ژنتیکی عنوان و افزود:  وجود فرد ديابتي در افراد درجه يک خانواده، سبک زندگي آسايش طلبانه و عدم تحرک، رژيم غذايي نامناسب و پر انرژي و بدون فيبر و پرخوري، حاملگي، فشار خون بالا، عفونت هاي ويروسي ، مواد شيميايي و استرس  از عوامل ديگر این بیماری است.

وی، تشنگی زیاد، افزایش ادرار، احساس خستگی را از علائم شايع بيماري ديابت عنوان و افزود: ديابت نوع ۱ و ۲ ، دو شکل اصلي و مهم اين بيماري مزمن هستند و به ترتيب در حدود ۱۰ و ۹۰ درصد از کل جمعيت ديابتي ها را درگير کرده اند.

به گفته وی، دیابت نوع ۲ یا دیابت بزرگسالی نوعي از ديابت و و شامل تمام افرادي است که دچار مقاومت به انسولين و معمولا کمبود نسبي ( ونه مطلق) انسولين هستند.ديابت با اختلال هاي مختلف در متابوليسم گلوکز، پروتئين و چربي همراه است .افزايش مزمن قند خون نيز موجب تخريب ، اختلال عمل و نارسايي عضوهاي مختلف به خصوص چشم ها، کليه ها ، اعصاب و قلب و عروق مي شود.

جزایری گفت: از آنجایی که غربالگری ديابت در برخي گروههاي پر خطر از نظر ابتلاء به ديابت نوع ۲ مقرون به صرفه است ، همچنين از سويي ديگر به دليل ماهيت تدريجي ديابت نوع ۲، خطر بروز عوارض تازمان تشخيص باليني بالا است، بنابراين درمان وتشخيص زودرس مي تواند آثار اين بيماري و بيماري هاي همراه آن نظير ديس لپيدمي ، فشار خون بالا و چاقي را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان بالای شیوع ديابت به نظر مي رسد جهت پيشگيري و کنترل اين بيماري و بيماري مزمن ديگر بايد برنامه ريزي مناسب توسط مسئولين ذيربط انجام شود تا بتوان بار ناشي از چنين بيماريهايي را بيش از پيش کاهش داد.براي پيشگيري از بيماري يا کاهش عوارض آن (چشمي ، کليوي ، قطع عضوو ...) مداخله هاي آموزشي طراحي شده اند.اين نوع مداخله ها در تلاش هستند تا افراد از شيوه هاي پيشگيري ، درمان و كنترل بيماري خودآگاهي يابند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: اکنون میانگین کشوری ابتلا به بيماري ديابت ۱۱ درصد و در استان ۸.۵ درصد است و در تلاش هستيم تا به نحو مطلوب شناسايي و مراقبت‌هاي لازم را براي اين بيماري انجام دهيم.

جزایری ادامه داد: سطح ارائه دهنده خدمات شامل بهورزان، مراقبان سلامت و پزشکان عموم و متخصصان را یکی از ارکان اساسی در کنترل و مراقبت از بيماري ديابت دانست و گفت: همکاري دستگاه‌هاي اجرايي متولي و سازمان‌هاي مردم نهاد و به ويژه خانواده‌ها نيز موثر است كه دو سال متوالي شعار هفته ديابت« ديابت و خانواده» بود.

وی رسانه‌ها را رکن سوم در کنترل و مراقبت از بیماری دیابت دانست که در افزایش سطح سواد مردم نقش ارزنده دارند.

جزایری افزود: علاوه بر این ، با توجه به اهداف سند ملی پیشگيري و کنترل بيماريهاي غيرواگير و عوامل خطر مرتبط، جمهوري اسلامي ايران متعهد گرديده است که سير صعودي شيوع ديابت را تا سال ۱۴۰۴ متوقف نمايد. همگام با ادغام برنامه مراقبتهاي ادغام يافته بيماريهاي غيرواگير، اطلاع رساني همگاني در زمينه اهميت بيماري ديابت همزمان با روز جهاني ديابت تاکيد مي گردد.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۱۹:۲۲

27 Dec 2019