۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۴۰۸۱۴

کار سنگین خانه مانعی برای اوقات فراغت زنان چهارمحال و بختیاری

کارهای سنگین خانه اکثر زنان چهارمحال و بختیاری خوصا" روستائیان و عشایر را از یک اوقات فراغت مناسب محروم می کند
کار سنگین خانه مانعی برای اوقات فراغت زنان چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز ؛ اوقات فراغت زمانی است که فرد وظایف خود را انجام داده و فرصتی در اختیار دارد تا به فعالیت‌های مورد علاقه‌اش بپردازد.

تغییرات در سبک زندگی، بازنشستگی، تغییر شغل، فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه و دانشگاه یا تغییر در شرایط خانواده مانند ازدواج فرزندان و غیره سبب می‌شود وقت آزاد بیشتری در اختیار داشته باشید.

این اوقات ارزشمند برای افرادی که هیچ برنامه‌‌ی خاصی برای بهره‌گیری از این زمان‌ها ندارند، بسیار خسته‌کننده و عذاب‌‌آور است.

خانم های خانه معمولاً هیچ‌گاه به یاد اوقات فراغت خود نیستند و فقط تابستان را فصل فراغت‌ آن هم برای سایر افراد خانه می‌دانند.

البته شاید شما هم با خود فكر كنید با این همه كار، هیچ زمانی برای فراغت وجود ندارد و‌ صحبت‌كردن در این مورد بی‌فایده است، اما اگر چنین فكری دارید، همین امروز با دقت بیشتری به برنامه‌های خود نگاه كنید و ببینید چند دقیقه در روز آزاد و بیكار هستید.

به طور حتم متوجه می‌شوید شما هم زمان‌ زیادی دارید كه در آن مدت می‌توانید كارهای مختلفی غیر از وظایف روزمره و كارهای خانه انجام دهید.

زنان چهارمحال و بختیاری نیز مانند زنان دیگر زمانی آزاد برای فراغت خود ندارند خصوصا" زنان روستایی و عشایری که همیشه به کار و فعالیت می پردازند آن ها حتی در مواقعی از مردان بیشتر کار کرده فعالیت آنها از جمع آوری هیزم گرفته تا نگهداری دام در خانه های روستایی و..است.

با توجه به اینکه زمان، فعالیت و فضا سه عامل کلیدی در گذراندن اوقات فراغت است، زنان این استان به علت مشغله زیاد و محرومیت شرایط نامساعدی برای گذران اوقات فراغت نسبت به دیگر رده های سنی دارند.



نداشتن تنظیم وقت بین زنان چهارمحال و بختیاری اوقات فراغت آن ها را خدشه دار می کند

یکی از استاد های دانشگاه های استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ در این خصوص اظهار داشت: امروزه زندگی افراد به یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده نیاز دارد.

مهرداد صادقی تصریح کرد: استاندارد اوقات فراغت در این استان ۹۰ روز در سال است و میانگین فراغت روزانه به شش ساعت می رسد.

وی با اشاره به اینکه زمان، فعالیت و فضا سه عامل کلیدی در گذراندن اوقات فراغت است، اذعان داشت: زنان در هر سه مورد یاد شده وضعیت نامساعدی برای فراغت دارند.

صادقی ادامه داد: وقت زنان برای فعالیت های اوقات فراغت محدود است، فضا های فیزیکی و اجتماعی که زنان می توانند در آنجا به فعالیت های فراغتی بپردازند محدود و در واقع همین گزینه های اوقات فراغت آنها دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه نخستین مسئولیت زنان این استان و دیگر استان های دیگر ساماندهی امور خانه و انجام کار های خانه است، عنوان کرد: مسئولیت های خانگی به گونه ای است که تنظیم وقت و مشخص کردن مرز کار و اوقات فراغت را دشوار می سازد و از این رو باعث تکه تکه شدن زمان اوقات فراغت می شود.

نداشتن آزدای برای دختران چهارمحال و بختیاری نحوه گذران اوقات فراغت آن ها را دچار مشکل می کند

این استاد دانشگاه گفت: دخترانی که هنوز تشکیل زندگی نداده اند از زمان بیشتری برخوردارند و بهتر می توانند برای فراغت خود برنامه ریزی کنند.

صادقی اظهار داشت: مهم ترین عامل در نحوه گذراندن اوقات فراغت شرایط اقتصادی، فردی و خانوادگی است.

وی یکی از مسائل مهم در چگونگی گذران اوقات فراغت را نداشتن آزادی در انتخابات برنامه های تفریحی دانست و یادآور شد: این امر بیشتر ناشی از نظارت خانواده و جامعه است.

صادقی تصریح کرد: معاشرت های خانوادگی می تواند بخش بزرگی از گذران اوقات فراغت را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه خانواده نقش و مقام مهمی در چگونگی و نحوه گذران اوقات فراغت افراد دارند، اذعان داشت: با فعالیت هایی همچون ورزش، مسائل مذهبی، سیر و سفر، فعالیت های هنری، خواندن روزنامه، کتاب، مجله، دیدن تلویزیون، گوش دادن موسیقی و ... از جمله مواردی است که فرد می تواند در گذران اوقات فراغت خود از آنها استفاده کند.





خانواده ها با بالا بردن سطح آگاهی خود از اوقات فراغت به یاری فرزندان خود بشتابند

این کارشناس اوقات فراغت اظهار داشت: اگر خانواده با افزایش آگاهی، بالا بردن سطح اقتدار خود از طریق ایفای نقش های والدینی و کاهش فاصله میان نسلی و مدیریت رابطه های خانوادگی از نظر زمانی و مکانی عاملیت بیشتر بیابد باید برای آن در تاثیر گذاری عمومی سهم بیشتری قائل شد.

صادقی تصریح کرد: خانواده می تواند در اجتماعی ماندن فرد کمک شایانی را داشته باشد و این امر در شرکت نمودن فرزندان و حتی والدین در برنامه های مختلف اوقات فراغت
تحقق خواهد یافت.

مدیریت زمان به نحوه گذران اوقات فراغت کمک می کند

صادقی اذعان داشت: دانش آموزانی که قرار است فصل تعطیلات خود را آغاز کنند باید برنامه ریزی جامعی در خصوص اوقات فراغت خود داشته باشند و نحوه تدوین برنامه برای سپری کردن درست این زمان خود نیاز به مدیریت و برنامه ریزی جامعی دارد.

صادقی عنوان کرد: مدیریت زمان شاخص اصلی و برنامه ریزی برای اوقات فراغت است.

این استاد دانشگاه خواندن کتاب را یکی از مهم ترین مسئله در گذراندن اوقات فراغت برای جوانان دانست و یادآور شد: متاسفانه در این استان فرهنگ کتاب خوانی آن طور که باید صورت نگرفته و لازم است در این خصوص فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد.

صادقی تاکید کرد: لازم است فرهنگ مطالعه را در این استان افزایش داد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ با این‌كه راه‌های مختلفی برای گذراندن اوقات فراغت وجود دارد، اما خیلی از افراد از تنهایی و بیكاری گله‌مند هستند. این گروه نمی‌دانند در این ساعات چه كاری انجام دهند و چطور از وقت خود استفاده كنند. به همین دلیل در این ساعات بیكار می‌نشینند و بیشتر فكر و خیال می‌كنند و در نتیجه خود را با ده‌ها بیماری مختلف جسمی و روحی روبه‌رو می‌بینند.

گزارش: مرضیه عالیپور هفشجانی

انتهای پیام/۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۱۰:۰۰

27 Dec 2019