کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کلنگ پروژه انتقال آب از رودخانه کره بس به دشت خانميرزا زده شد

17 شهريور 1397 ساعت 9:09

با حضور معاون هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري، نماينده مردم لردگان در مجلس شوراي اسلامي، مديرکل جهاد کشاورزي استان و معاون آب منطقه اي استان کلنگ انتقال پروژه آب از رودخانه کره بس به دشت خانميرزا زده شد.


به گزار خبرنگار جهانبین نیوز؛ ذبيح الله غريب، مديرکل جهاد کشاورزي استان در آيين کلنگ زني پروژه انتقال آب از رودخانه کره بس به دشت خانميرزا گفت: بر اساس مطالعات انجام شده آبگيري از رودخانه در تراز ۱۷۶۲ متري از سطح دريا انجام شده و طي يک مرحله پمپاژ آب به مخزن تعادل واقع در تراز ۱۹۹۷ و در طولي معادل ۳۸۶۰ متر انتقال مي يابد در ادامه آب به صورت ثقلي تا تراز ۱۹۹۵ واقع در بالا دست روستاي کلاموئي انتقال مي يابد.

وي افزود: دبي طرح ۱۳۰۰متر مکعب در ثانيه مي باشد با طول خط انتقال ۱۷ کيلومتر و ۵۸۳ متر، طول مسير تحت پمپاژ ۳ کيلومتر و ۸۶۰ متر و نوع لوله انتقال آب ۱۰۰۰ميليمتري فولادي مي باشد که در چند فاز شروع مي شود.

غريب اهداف طرح را تامين نياز آبي بخشي از اراضي کشاورزي ،صنعت و تغذيه دشت خانميرزا بيان نمود و گفت: دشت خانميرزا با مساحتي بالغ بر ۲۳۵۰۰ هکتار شامل ۵۰۰ هکتار باغات و ۹۰۰۰ هکتار اراضي ديم و ۱۴۰۰۰ هکتار اراضي زير کشت آبي مي باشد که چندين سال است با کم آبي و خشکسالي دست و پنجه نرم مي کند .

محمد خالدي نماينده مردم شهرستان لردگان در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: علاوه پروژه انتقال آب از کره بس به دشت خانميرزا يک خط انتقال آب آشاميدني هم در چاله گاه شروع شده که تا روستاي ده علي خط انتقال و لوله گزاري و خط برق آن کشيده شده و براي چندين روستاي بزرگ بخش خانميرزا که مشکل آب آشاميدني دارند مثل مرادان، جوانمردي و ده صحراه زودتر اقدام شود تا کل پروژه که براي تمام روستاها و شهر آلوني در بخش خانميرزا اجرائي گردد .

در ادامه مجيد نظري معاون هماهنگي امور عمراني استانداري گفت: استان چهارمحال و بختياري ۱۰ درصد آب کشور را تامين کند ولي خودمان با مشکل آب روبرو هستيم براي اجراي اين پروژه چندين جلسه کاري با شرکت آب منطقه اي گرفته شد تا توانستيم اين پروژه الان کلنگ آن زده شد.

نظري با قول مساعدتي که دادند گفت: ان شاالله پيگيري هايي انجام ميشود تا در سال ۹۷ در صورت تخصيص اعتبارات به اين پروژه توجه ويژه بشود.

وي از اختصاص بودجه ملي براي سد ونک خبر داد و گفت : طرح انتقال و احداث سد ونگ هم رديف ملي گرفته و چون اين سد مدت بر است لذا براي رفع مشکل مردم کشاورز خانميرزا اين پروژه را زودتر شروع کرديم.

انتهاي پيام1026ج /۶۳۰ل


کد مطلب: 40267

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/40267/کلنگ-پروژه-انتقال-آب-رودخانه-کره-بس-دشت-خانميرزا-زده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir