۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۳۹۵۵۲
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری:

کشاورزی برای ایران مهم و عزت‌بخش است/مسئولان، کشاورزی را در روستاها رونق بخشند

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: ما به همان اندازه که موشک‌های‌مان و مسائل هسته‌ای‌مان برای‌مان عزت می‌آفریند، به همان اندازه هم می‌تواند مسائل کشاورزی برای ما عزت بیافریند.
کشاورزی برای ایران مهم و عزت‌بخش است/مسئولان، کشاورزی را در روستاها رونق بخشند
به گزارش جهانبین نیوز؛ حجت الاسلام محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری در دیدار کارکنان جهاد کشاورزی استان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، اظهار کرد: این هفته فرصت مغتنمی است تا کارهای شما بیشتر مورد توجه قرار گیرد، خروجی کارهایتان دیده شود و تلاش یک ساله‌یتان را در معرض نمایش بگذارید و مردم شهرها و روستا ببینند که چه کرده‌اید و نمره بدهند.

امام جمعه شهرکرد افزود: طبعا شاهد واقعی، خدای تبارک و تعالی است و عالِم محض خداست، پاداش را خدا می‌دهد و همه چیز دست پروردگار متعال است، اما نمره واقعی همان نمره‌ای است که مردم می‌دهند و رضایت مردم می‌تواند محکی بر نوع عملکرد ما باشد چراکه وقتی مردم راضی باشند و رضایت خودشان را ابراز کنند انسان می‌تواند بگوید خدای تبارک و تعالی هم ان‌شاءالله راضی است و عنایت ویژه از ناحیه پروردگار صورت می‌گیرد، لذا می‌کوشید رضایت مردم را مورد توجه قرار دهید.

نکونام ادامه داد: مجموعه شما واقعا یک مجموعه ممتاز است؛ مجموعه‌ای است که هم روحیه جهادی باید بر آن حاکم باشد و هم در ارتباط با بخش کشاورزی و تامین مایحتاج روزمره مردم و هم در نهایت در به استقلال کشاندن کشور و قطع وابستگی و عزت بخشیدن به مردم و کشور و همان چیزی که خدای تبارک و تعالی از جامعه اسلامی و ایمانی انتظار دارد مسئولیت سنگین بر عهده دارد

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه عزت فقط از آن خداست و سراغ بیگانه نروید و دست به سوی بیگانه دراز نکنید که ذلیل می‌شوید، خاطرنشان کرد: این رفع ذلت یک قسمت عمده‌اش توسط شما صورت می‌گیرد و شما هستید که عوامل عزت‌بخشی به جامعه را فراهم می‌کنید و ذلت را از جامعه می‌زدایید یعنی جامعه را به خودکفایی و یک جایگاه بلند می‌رسانید و مردم دست‌شان به سوی بیگانه دراز نمی‌شود و عزتشان محفوظ است.

وی تاکید کرد: ما به همان اندازه که موشک های‌مان و مسائل هسته‌ای مان برای‌مان عزت می‌آفریند، به همان اندازه هم می‌تواند مسائل کشاورزی برای ما عزت بیافریند.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه گفت: مسئله کشاورزی بسیار مهم است و کشاورزی فقط گندم نیست بلکه یک عرصه وسیع و پهناور تولید مایحتاج مردم از خوراک و پوشاک و چیزهایی که انسان نیاز دارد به وسیله کشاورزی تامین می‌شود و لذا کار در بخش کشاورزی خیلی مهم است و قطعا به همین جهت هم جهاد در این جا مطرح است.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت کشاورزی، حضور روحانیت و نماینده مقام معظم رهبری و تشکیلات نهاد در کنار این مجموعه قرار می‌گیرند زیرا این مجموعه برای کشور بسیار مهم است و جزء ضرورت‌های اولیه محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته شما اهمیت مجموعه کشاورزی را می‌دانید و خوب توجه دارید که نقشتان چقدر مهم است ولی وقتی انسان بیشتر روی این معنا متمرکز می‌شود به اهمیت کار خودش بیشتر واقف می‌شود و طبعا تلاش بیشتری به کار می‌گیرد تا کار را پیش ببرد و موانع کار را برطرف کند.

نکونام ادامه داد: موانع کار زیاد است و ما چند روز قبل سفری به دهستان ارمند که یکی از مناطق قابل توجه شهرستان لردگان است، داشتیم و در آنجا جمعیت قابل توجهی از مردم جمع شده بودند و افطاری خدمتشان بودیم و مشکلاتی را بیان کردند که یکی از حرف‌هایشان این بود که مردهای روستای ما به دلیل اینکه در روستا برای آن‌ها عرصه اشتغال فراهم نیست و درآمد ندارند به بیرون می‌روند.

امام جمعه شهرکرد افزود: چه کسی باید این درآمد را در روستا فراهم کند؟ درآمدزایی و اشتغال‌زایی در عرصه کشاورزی در روستاها و ایجاد زمینه برای درآمدزایی از دام و زمین و کشت و زرع و باغات مسئولیتش بر عهده شما است شما خیلی در این زمینه مسئولیت دارید.

وی اضافه کرد: مسئله دیگر مردم آنجا منابع طبیعی بود که به شدت گله‌مند بودند از این که می‌خواهیم کشت کنیم اما اجازه نمی‌دهند که البته ما نمی‌گویم همه این کارها را آزاد بذارید و قطعا قوانین باید رعایت شود ولی باید در بدنه و دل کار رفت و موانع را برطرف و مشکل را حل کرد که اگر کشاورزی می‌خواهد با شور و اشتیاق کار و تولید کند نه تنها ما مانع او نشویم بلکه اگر مانعی بر سر راه او وجو دارد مانع را برداریم و کمک کنیم که او بیشتر دلگرم و تشویق شود.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مسئله آب از مسائل مهم امروز است و تلاش شما در این جهت ستودنی است که به سمت مسئله آبیاری صنعتی بروید و به هر شکل ممکن بتوانید با کمترین آب بیشترین خروجی و بازده را داشته باشید زیرا امروز نیاز است.

نکونام ادامه داد: چنان که گفته شد شما نسبت به سه سال قبل یک سوم آب در اختیار دارد و معلوم نیست در آینده چه می شود؛ امیدها به فضل و عنایت الهی است اما طبعا این روندی است که ما باید به سمت آن برویم زیرا حتی اگر ترسالی هم باشد و آب فراوان هم داشته باشیم باز نیازمند آبیاری صنعتی هستیم و این نیست که ما بگوییم چون آب فراوان است بدون مدیریت مصرف کنیم.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: امروز کشاورزی باید به سمت زندگی مدرن برود، مدرن به معنای روان سازی تسهیلات و تولید راحت و آسان سازی کارها است و ما چه خشک سالی باشد و چه ترسالی باید به سمت این مسائل صنعتی کردن امور برویم و این از کارهای مهم است و برطرف کردن موانع بسیار مهم است.

نکونام اضافه کرد: پیگیری خیلی جدی از مسائل مهم دیگر است زیرا ما گاهی دلمان می خواهد مسئله ای انجام شود و جلسه هم می گذاریم و دور هم می نشینیم و به هم دیگر هم تاکید می کنیم و در آن جلسه هم با حرارت از یکدیگر هم مطالبه می کنیم اما بعد از جلسه یادمان می رود و بعد از جلسه که می شود می گویند تا یک ساعت و دو ساعت دیگر و تا فردا و پس فردا و تا یک ماه دیگر و تا دوماه دیگر و می بینیم که یک سال گذشت و آن کاری که یک سال قبل برای آن جلسه گذاشته بودیم هنوز نتیجه نداده است لذا این مسائل پیگری می خواهد و نباید به صرف این که در جلسه نشسته ایم و دور هم حرف زدیم اکتفا کرد.

نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: ما باید ذهنمان آنقدر مشغول باشد و مدام و مستمر به آن چیزی که در جلسه درباره آن صحبت کرده ایم درگیر باشد و مطالبه کنیم و پیگیر بشویم و کار را دنبال کنیم و قطعا به نتیجه خواهیم رسید.

نکونام ادامه داد: با کمال تاسف من بارها این را گفته ام که نباید اینگونه باشد اما متاسفانه اینگونه است که کارهای این کشور جز با پیگیری مستمر پیش نمی رود و اگر مردم بخواهند گره کارشان باز شود باید مرتب از این اداره به آن اداره بروند و دنبال باشند و اگر مسئولین بخواهند مشکلات اداره شان حل شود باید مرتب پیگیر باشند و تقریبا وقت ۲۴ ساعته شان را درگیر باشند و ذهنشان و فکرشان و اعضا و جوارحشان مدام و مستمر مشغول باشد بنابراین پیگیری واقعا از ضرورت های بسیار مهم کارهای ما است که حتما باید باشد تا کار نتیجه بدهد.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: مسئله دیگر انقلابی بودن است؛ این که کار باید جهادی پیش برود یک مسئله است اما امروز این اصطلاح انقلابی بودن در کنار جهادی بودن خیلی مهم است؛ جهاد مقوله ای بود که در انقلاب شکل گرفت و همه شاهد بودیم آن روحیه جدیت و تلاش و رفتن در مناطق و در دل روستاها و مناطق محروم و کارهای آنچنانی که ما از نزدیم در مناطق محروم و دوردست مشاهده کردیم که آن یک روحیه جهادی بود که امروز حتما لازم است وامروز اضافه بر آن روحیه جهادی، روحیه انقلابی و نگاه انقلابی هم لازم است.

نکونام ادامه داد: نگاه انقلابی غیر از نگاه جهادی است؛ نگاه جهادی جَد و جهد است اما در نگاه انقلابی انگیزه و هدف و این که من نتیجه کار را ببینم و می خواهم انقلاب را که مرتب با اسلام است زنده نگه دارم و به دنیا نشان بدهم و در دنیا مطرح کنم که اسلام این ظرفیت و کار آمدی را دارد و می خواهم به اسلام خدمت کنم مرتب وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: نگاه انقلابی یعنی خدمتی که حضرت اباعبدالله به اسلام کرد و اسلام را زنده کرد و امام در این مقطع به اسلام کرد و اسلام را مطرح کرد، من نیز در عرصه کشاورزی می خواهم اسلام را زنده کنم و این نگاه باید حاکم باشد که من با عرصه کشاورزی و عرصه آبزیان و عرصه منابع طبیعی و عرصه حلیت در مناطق مختلف می خواهم اسلام را زنده کنم و هر کدام از کارهایمان زنده کننده اسلام است و این نگاه انقلابی است که باید مستمر بر ما حاکم باشد و هدف و انگیزه در مجموعه کارهایمان وجود داشته باشد.

بهره‌برداری از ۴۰ پروژه با اعتباری به مبلغ ۵۷۵۳۲۰ میلیون ریال در هفته جهادکشاورزی

در ابتدای این دیدار نیز ذبیح‌الله غریب مدیرکل جهاد کشاورزی استان با اشاره به تاسیس جهادسازندگی به فرمان بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ره .به اهمیت نقش این نهاد انقلابی در جنگ ۸ ساله پرداخت و گفت: این نهاد ۶۴ شهید در استان و ۳۳۶۰ شهید در مجموع کشور تقدیم انقلاب کرده است.

وی،بیان کرد: در هفته جهادکشاورزی ۴۰ پروژه با اعتباری به مبلغ ۵۷۵۳۲۰ میلیون ریال و اشتغال زایی ۲۹۳ نفر مستقیم و۴۲۳ غیر مستقیم و بهره مندی ۵۵۱ خانوار به بهره برداری می رسد‌.

غریب با اشاره به برنامه های مدیریت مصرف آب در استان پرداخت و گفت: برداشت آب در حوزه زاینده رود در سال ۹۲ معادل ۱.۲ میلیارد مترمکعب بوده در حالی این عدد در سال گذشته به ۸۵۰ میلیون مترمکعب رسیده ولی تولید محصول کشاورزی استان ما با مدیریت وبهره وری صحیح آب نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش داشته وبه رقم ۱.۴ میلیون تن رسید و در سال جاری فقط ۴۴۰ مترمکعب در اختیار داریم وپیگیری می کنیم که به تولیدات محصولات هیچ گونه آسیبی وارد نشود.

وی،بیان کرد: کشاورزان ما توانسته اند از آبی که به ازای هر ۵ متر مکعب یک کیلوگرم محصول برداشت می کردند به رقم یک کیلوگرم محصول به ازای هریک متر مکعب مصرف آب برسندو پیش بینی میکنیم با استفاده از روشهای نوین از جمله طرح آبیاری تیپ وزیر سطحی، باز این رقم اصلاح وبه ازای هر یک متر مکعب آب مصرفی به تولید ۳کیلو گرم تولید محصول برسیم .

غریب همچنین به اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری اختصاصی در کشور برای اجرای طرح های نوین آبیاری اشاره کرد، و گفت: ما برنامه ریزی کرده ایم در ۳۰۰۰ هکتار اراضی استان از این طرح‌ها اجرا شود که از امتیازات این طرحها نه تنها به کاهش مصرف آب بلکه به کاهش مصرف برق نیز منتج گشته است.

وی خاطرنشان کرد: که با قراردادی که بین کشاورزان و شرکت برق در خصوص رعایت خاموشی پنج ساعته از ساعت ۶ تا۲۳ منعقد شده ۵۰ درصد مصرف برق نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

غریب همچنین به قانون و برنامه رفع تداخلات اراضی کشاورزی با اراضی ملی اشاره کرد و گفت: با اجرای مشکلات چندین ساله کشاورزان با اداره منابع طبیعی رفع خواهد شد که در همین راستا تاکنون بالغ بر ۳۰۰۰ هکتار از اراضی استان رفع اختلاف شد که به زودی اسناد رسمی مالکیت تقدیم کشاورزان خواهد شد.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۱۱:۲۸

29 Dec 2019